Besökte Stockholm häromdagen och blev förfärad av en sak. Samma storkedjebutiker på repeat genom hela staden. De förökar sig som kaniner när man inte kollar. Det gav mig uppenbarelse. Om man besökt en medelstor stad så har man redan sett vad Sverige har att erbjuda inom handeln, oavsett vilken stad man befinner sig i. Det är bara repeat i all oändlighet.
Kapitalism lovade obegränsat med utbud, och priskonkurrens som skulle ge kunderna många alternativ, och även många prisalternativ. Det går visserligen att få ett bredare utbud online, men man vet inte vad man får, och du har ingen fysisk person att vända dig till. Dessutom skulle inte en seriös handlare sälja skräp till dig i en fysisk butik.
Nu i late stage capitalism så har utbudet sjunkit. Handelns vinster håller på att öka. Med tanke på vilka reor man genomför så förstår man att de i grund och botten har minst 50% marginal på många varor i normalpris. Man kan inte bara gå in i en butik och handla, för då blir man totalt blåst. Man måste invänta rätt stund för att slå till.
Jag hävdar därför att peak kapitalism ligger bak i tiden. Vi är i slutet i ett monopolspel, där stora företag blivit så stora att de kan få nationers ekonomier att gå under om de inte skulle kunna fortsätta med deras ekonomiska utveckling. Och som vi vet så finns det inte gränslös ekonomisk growth. Det är inte möjligt. Varpå det kommer komma en reset, då gemene man kommer kunna äga sin egna verksamhet på nytt för att fylla vakuumet som kommer uppstå.
Kapitalism lovade obegränsat med utbud, och priskonkurrens som skulle ge kunderna många alternativ, och även många prisalternativ. Det går visserligen att få ett bredare utbud online, men man vet inte vad man får, och du har ingen fysisk person att vända dig till. Dessutom skulle inte en seriös handlare sälja skräp till dig i en fysisk butik.
Nu i late stage capitalism så har utbudet sjunkit. Handelns vinster håller på att öka. Med tanke på vilka reor man genomför så förstår man att de i grund och botten har minst 50% marginal på många varor i normalpris. Man kan inte bara gå in i en butik och handla, för då blir man totalt blåst. Man måste invänta rätt stund för att slå till.
Jag hävdar därför att peak kapitalism ligger bak i tiden. Vi är i slutet i ett monopolspel, där stora företag blivit så stora att de kan få nationers ekonomier att gå under om de inte skulle kunna fortsätta med deras ekonomiska utveckling. Och som vi vet så finns det inte gränslös ekonomisk growth. Det är inte möjligt. Varpå det kommer komma en reset, då gemene man kommer kunna äga sin egna verksamhet på nytt för att fylla vakuumet som kommer uppstå.