2026-03-07, 15:55
Medlem
Harald99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Nei, at hun ikke har fått trent tilstrekkelig til å få den nødvendige utholdenhet i høginsitet er en sak, men den manglende treningen har
også svekket hennes eksplosivitet. Det ser man både ut fra start og i avslutningene. Har egentlig ikke noe å komme med.

Det jeg liker ved henne, er at hun aldri kommer med ursäkter og holder på med selvmedlidenhet, men bare gjør sitt beste uansett
forutsetninger, uten all denne sutring og gråt som har blivit så populært nu for den minste sak.

Instämmer.
Kommer att tänka på Tom Hanks karaktär i filmen A league of their own (1992):
“There’s no crying in baseball!”.
Damerna inom längdåkningen har blivit för mycket gråterskor.
Synd att Skistad inte är på topp den här säsongen. Rivaliteten mellan henne och svenskorna i sprint är i princip det enda som eggat och satt lite spänning inom längdskidåkningen på senare tid.

Jag hade inte möjlighet att se dagens tävling, men tänkte innan att vid fristil så blir det Sundling före Svahn. Hade det varit klassiskt så förmodligen omvänd ordning på dessa två.
På herrsidan självklart alltid Kläbo.
Mer spännande än så är inte dagens längdåkning.
Citera
2026-03-07, 17:05
Medlem
Ezzelinos avatar
Kikki läxade upp juryn:

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/kristine-stavas-skistad-diskad-flydde-efter-situation-med-moa-ilar/

Citat:
Efteråt ska Skistad ha dessutom sagt sitt i juryrummet när hon fick beskedet

– Jag tycker att det är för hårt. Det är inte kul att köra sprint om det ska vara så hårt. Jag var tvungen att säga ifrån.
Citera
2026-03-07, 18:14
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Kikki läxade upp juryn:

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/kristine-stavas-skistad-diskad-flydde-efter-situation-med-moa-ilar/
Har inte sett någon bra video på situationen, bara 2 stillbilderna i länken.
Och jo, Skistad blir väldigt bred med vänsterskidan och tränger ut Moa med den.
Å andra sidan blir Linn väldigt bred på bilden innan, vilket väl tvingar ut Skistad
till vänster, då hon kommer med högre fart bakifrån.
Å tredje sidan så ligger Linn först i det läget, före Skistad och Moa, och kan ju inte
ta ansvar för vad som händer bakom henne...

Men nåja, vi får nöja oss med konstaterandet att längdskidåkningen inte alltid är en
total deep state conspiracy styrd i lönndom från en bunker under Holmenkollen.
Citera
2026-03-07, 18:52
Medlem
Flera av de finska åkarna är väl bättre i klassiskt, det går nog bättre i morgon på 10 km klassiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Riktigt uselt

Antar att hela landslagsledningen byts ut i samband med Jocke Abrahamssons intåg
Citera
2026-03-07, 19:04
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Har inte sett någon bra video på situationen, bara 2 stillbilderna i länken.
Och jo, Skistad blir väldigt bred med vänsterskidan och tränger ut Moa med den.
Å andra sidan blir Linn väldigt bred på bilden innan, vilket väl tvingar ut Skistad
till vänster, då hon kommer med högre fart bakifrån.
Å tredje sidan så ligger Linn först i det läget, före Skistad och Moa, och kan ju inte
ta ansvar för vad som händer bakom henne...

Men nåja, vi får nöja oss med konstaterandet att längdskidåkningen inte alltid är en
total deep state conspiracy styrd i lönndom från en bunker under Holmenkollen.
Når man gjennom descennier blir forsøkt indoktrinert av kveldspressen og andre til å tro at sine grannländer og deres utøvere er usle i
alt de foretar seg, kreves det både en indre selvsikkerhet og en fornuft over normalen for å stå i mot gruppepresset.

Ikke alle har den indre trygghet som behøves for å avsløre de triks som anvendes for å mislede folket. Det ser vi jo her, og ikke minst på
Kristines innboks på sociale medier. Der er det tusener på tusener av svensker som kjenner at de har officielt klarsignal til å spy ut den
nedrigste gift, og t.o.m. kjenner på en berusende selvbelåtenhet medan de gjør det.

Selv i denne lille saken, gjør altså kveldspressen om sanningen for å efterlate intrycket av at hun flydde media i ilska eller noe:
När NRK visar henne resultatlistan och att diskningen var ett faktum flydde Skinstad medias frågor.

Desto mer imponerende er det at flere her, som du, klarer å sortere ut va som er indoktrinering og va som er sanning.
At ikke alle klarer det, er jo forståelig, og også nesten så man kan tilgi, da det beror mest på hur man er utrustet fra naturens side,
og derfor kanskje ikke kan lastes for det selv fullt og helt.
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2026-03-07 kl. 19:22.
Citera
2026-03-07, 19:05
Medlem
HungalaBungalas avatar
Kan nog tycka att det var lite väl tufft kort.

Är lite kluven, å ena sidan tycker jag inte man skall uppmuntra att tävlande tränger sig och tar för stora risker, men å andra sidan vill jag inte att det skall premieras att ta mycket plats.
Citera
2026-03-07, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
5:an Moa Ilar bara 1.6s efter Jonna över mållinjen. Det trycktes ihop på upploppet.

och bara två hundradelar från en helsvensk pall.

5 svenskor är nu bland de 7 första i sprintcupen.

1:a Maja
2:a Johanna
--
5:a Jonna
6:a Linn
7:a Moa (Ilar)

Svårt för guldmedaljören i U23 VM sprinten, Elin Henriksson, att ta en plats i det svenska sprintlaget i världscupen.
Citera
2026-03-07, 19:38
Medlem
Green-Spirits avatar
Rätt plågsam sändning idag från Viaplay. AKS i bisittarstolen med
sedvanligt trögt språkbruk och många intervjuer med Cringelord Jihde
som tar pinsamheterna ända in i kaklet sista helgen på jobbet.
Citera
2026-03-07, 20:06
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det vil selvsagt være forskjellige oppfatninger til slike episoder selv blant de som kjenner regelboka, og kjenner langrenn.

Det är inte första gången Skistad ligger på gränsen, sen kan man alltid diskutera regeltolkningarna och hur olika dom tycks vara mellan olika tävlingshelger.
Citera
2026-03-07, 20:31
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
På norsk tv säger de att Skistads trängning var en race incident

Svenskar har blivit diskade för mindre saker många gånger och när det är väldigt uppenbart så tycker norskar att det är en raceincident
Citera
2026-03-07, 20:40
Medlem
Av vad jag har sett tycker jag det var ett ganska hårt gult kort mot Skistad. Är ju ganska många liknande situationer under sprintheaten.

Med det sagt har jag sett norska åsikter här om orena tendenser hos Hagström och även Svahn faktiskt när det gäller heatåkning.

I den diskussionen hör ju verkligen Skistad hemma oxå, hon har varit inblandad i en hel del strul och på gränsen-situationer genom åren.
Citera
2026-03-07, 21:00
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Av vad jag har sett tycker jag det var ett ganska hårt gult kort mot Skistad. Är ju ganska många liknande situationer under sprintheaten.

Med det sagt har jag sett norska åsikter här om orena tendenser hos Hagström och även Svahn faktiskt när det gäller heatåkning.

I den diskussionen hör ju verkligen Skistad hemma oxå, hon har varit inblandad i en hel del strul och på gränsen-situationer genom åren.

Jag är kluven. Straffet blir ju hårt eftersom att hon blir diskad iom. att det är hennes andra gula kort den här säsongen. Men samtidigt så har jag tittat på situationen flertalet gånger och faktum är det att Skistad har kontakt med både Jonna och Ilar. Vill det sig illa hade hon fällt båda två i den här situationen, och Moa blir ju faktiskt tydligt hindrad här, samtidigt som Skistad drar nytta av hennes åkning och vinner position in i backen.

Men, återigen, det stora problemet är ju att man aldrig vet vad som gäller. Vissa tävlingar är saker som är mycket värre än det här helt ok, medan i andra tävlingar så ger man gult kort för dom mest märkliga saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in