2026-03-07, 11:39
Medlem
Madagascars avatar
På tisdag är det fyllnadsval i Georgias 14e kongressdistrikt. Detta är distriktet som Marjorie Tyler Greene lämnade i januari. Ifall ingen kandidat får 50% (föga sannolikt) blir det val i en andra omgång den 7e april. Då får man välja mellan de två som fick flest röster första omgången.

Så vad kan detta lokala val lära oss om stödet för Trump, Republikanska partiet och MAGA på det nationella planet?

Som ni kanske minns lämnade MTG eftersom hon drev på om att Epstein-filerna skulle släppas vilket fick Trump att attackera henne på Truth Social.

MTG var/är MAGA. Vilket förstås Trump också är. Dvs MAGA är splittrade. Så jag förmodar valet nu i Georgia kommer handla en del om vem som är MAGA och vad det är (särskilt eftersom fredspresidenten Trump nu startat krig mot Iran).

Massor med Republikanska kandidater kandiderar i första omgången (typ 10?). Trump har lagt sitt stöd ("endorsed") bakom Fuller. (Har MTG endorsed någon kandidat?).

En av demokraternas tre kandidater är Shawn Harris. Han fick 35% mot MTG 2024. Jag gissar att han vinner första omgången. Men kan han vinna en andra omgång och platsen i kongressen? Knappast va!?

OBS! Om du känner med dig själv att du är en lögnaktig idiot som försvarar Trump i alla korrupta och dementa vändningar så behöver du inte skriva i tråden.

https://www.local3news.com/regional-national/update-heres-who-is-running-to-replace-rep-marjorie-taylor-greene/article_59df1a4c-2f1c-488c-95e4-b845157862f6.html, igår
https://polymarket.com/event/ga-14-special-election-winner
Senast redigerad av Madagascar 2026-03-07 kl. 11:48.
Citera
2026-03-07, 14:43
Medlem
stilichos avatar
Det verkar finnas två primära republikanska kandidater: Clay Fuller, som stöds av Trump, och Colton Moore, som verkar vara en Trump-vänlig knäppgök. Jag har ingen aning om vilken av dessa herrar som kommer att komma först eller ens om det finns andra kandidater som också är med i racet (jag hittar bara en opinionsundersökning, men det borde finnas fler). Hursomhelst tolkar jag det som att det blir någon av dessa som ställs mot Shawn Harris, den enda seriösa demokrati-kandidaten, i utslagsvalet i april.

Jag antar att man ska tycka att Shawn Harris är chanslös i den andra valomgången. Fast helt säker på detta är jag inte. Marjorie Taylor Green vann förra valet mo Shawn Harris med 65-35. Men hon var ovanligt populär. De ovannämnda republikanska galenpannorna kan knappast räkna med samma stöd. Och sedan är ju republikanerna, inklusive deras president, ovanligt illa omtyckta just nu. Antagligen räcker det ändå inte för några överraskningar. Men någon verkar åtminstone hoppas på det för Shawn Harris har spenderat mer pengar än alla de republikanska kandidaterna tillsammans.
Citera
2026-03-07, 18:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det verkar finnas två primära republikanska kandidater: Clay Fuller, som stöds av Trump, och Colton Moore, som verkar vara en Trump-vänlig knäppgök. Jag har ingen aning om vilken av dessa herrar som kommer att komma först eller ens om det finns andra kandidater som också är med i racet (jag hittar bara en opinionsundersökning, men det borde finnas fler). Hursomhelst tolkar jag det som att det blir någon av dessa som ställs mot Shawn Harris, den enda seriösa demokrati-kandidaten, i utslagsvalet i april.

Jag antar att man ska tycka att Shawn Harris är chanslös i den andra valomgången. Fast helt säker på detta är jag inte. Marjorie Taylor Green vann förra valet mo Shawn Harris med 65-35. Men hon var ovanligt populär. De ovannämnda republikanska galenpannorna kan knappast räkna med samma stöd. Och sedan är ju republikanerna, inklusive deras president, ovanligt illa omtyckta just nu. Antagligen räcker det ändå inte för några överraskningar. Men någon verkar åtminstone hoppas på det för Shawn Harris har spenderat mer pengar än alla de republikanska kandidaterna tillsammans.
Sant. Harris kanske har en chans eftersom ingen populär republikansk kandidat finns.

Trump's kandidat finns inte ens med på Polymarkets lista!?
Citera
2026-03-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Så vad kan detta lokala val lära oss om stödet för Trump, Republikanska partiet och MAGA på det nationella planet?
Tror resultatet i Georgia är en ganska stark indikator på vilket parti som tar hem presidentvalet 2028.
Citera
2026-03-08, 01:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Tror resultatet i Georgia är en ganska stark indikator på vilket parti som tar hem presidentvalet 2028.
Ja, men innan det är pesidentval 2028, så är det kongressval i år, i november.

Valet i Georgia nu tror jag kan säga oss något om hur det går nu i november. Det ska t ex bli intressant att se om det är värdefullt att bli endorsed av Trump eller om det är en dödskyss.
Citera
2026-03-08, 22:39
Medlem
Madagascars avatar
Trumps kandidat Fuller finns inte ens med på polymarkets lists.

Det gör däremot Colton Moore, som verkar vara en kandidat på linje med MTG (och mot trump?). Han ligger bäst till av de republikanska kandidaterna nu.

https://www.rawstory.com/colton-moore-2675667111/
Senast redigerad av Madagascar 2026-03-08 kl. 22:49.
Citera
2026-03-09, 07:43
Medlem
KillPus avatar
Dems kandidat vinner lätt mot Trumps peddoparti. Skulle satsa pengar på det.
Citera
2026-03-09, 10:23
Medlem
Madagascars avatar
Jag beklagar... Polymarket har missat att lägga till Fuller.

Här ser man att Trumps kandidat Fuller är storfavorit att vinna valet (inkl ifall det blir en andra omgång) enligt de som spelar om pengar (84% sannolikhet):

https://kalshi.com/markets/kxga14s/who-will-win-the-ga14-special-election/kxga14s-26

Vi får väl se... det har hänt tidigare att de som spelat om pengar har haft fel. Och volymen är bara 500 000 dollar.

Och det kommer troligtvis att bli en andra omgång, vilket gör det mer komplext. (MTG vann i en omgång)
Senast redigerad av Madagascar 2026-03-09 kl. 10:33.
Citera
2026-03-09, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Trumps kandidat Fuller finns inte ens med på polymarkets lists.

Det gör däremot Colton Moore, som verkar vara en kandidat på linje med MTG (och mot trump?). Han ligger bäst till av de republikanska kandidaterna nu.

https://www.rawstory.com/colton-moore-2675667111/
LOL. Desinformation. Fuller kommer totalsegra gentemot de andra.
Citera
2026-03-10, 10:39
Medlem
Galet!
Fuller ökar ytterligare
Citera
2026-03-10, 19:58
Medlem
Meh. Nu är det ju inte spännande längre. 87%
Citera
2026-03-11, 04:28
Medlem