2026-03-06, 20:44
Medlem
Partiet.Nyanss avatar
Kan förstå släktingar som är trötta på någon som "tar återfall", 13 år ... vadå förklara problematiken? hahaha
Citera
2026-03-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Vadå vit kråka som avslöjade dig? Hade det inte varit ett återfall om du inte blev avslöjad?

Du har precis kommit ut från fängelset och börjar supa direkt, och du är förvånad över att din mor blir förbannad, ledsen och besviken!?

Dra den där om ditt mående och världsläget för någon som tror på sagor.

Du ville droga och är nu lack för att du blev avslöjad och fick skäll.
Väx upp!

Tog ett längre återfall om du undrar.. har varit en väldigt destruktiv period så ja och nej, officiellt återfall skulle jag väl definierat det som whatever.

Skäll kan jag ta, men när man attackerar en pga sitt dåliga mående och idiotiska val blir det inte bättre. Förstår att det inte är kul därför jag sällan tar upp detta ämne med min mor. Ignorance is bliss.

Du kan ju iallafall låtsas som att du känner mig och vet hur jag fungerar, jag är en extremt känslig individ som tar in allt, så ja världsläget finns med i ekvationen om mitt mående. Känner med alla och det är både en för och nackdel

Härlig attityd
Citera
2026-03-06, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Oavsett om du väljer att sluta eller inte så är det dags att du börjar ta ansvar för dina handlingar.
Det är därför ingen står ut med er pundare, för ni kör alltid med era förbannade perfekta ursäkter.

Personligen så skiter jag i vad du stoppar i dig. Men du förtjänar några riktigt feta bitch-slaps för att du är så hal och äcklig med din mor.
Du skyller ifrån dig som en äkta sociopat och jag hoppas att du blir bokstavligen rövknullad av dina egna laddbrushor om du inte bättrar dig.

Men visst, återfall är en del av tillfrisknandet. Men du kan antagligen inte festa på alkohol utan att bli hjärndöd igen, så det är lika bra du lägger ner det. Rök lite hasch på kvällen om du verkligen måste, men skit i resten.

Men framförallt sluta bete dig som ett smuts och som en fitta, så kommer du också att kunna se dig själv i spegeln en vacker dag.

Öhm okej, vaknat på fel sida? Laddbrushor lol
Citera
2026-03-06, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partiet.Nyans
Kan förstå släktingar som är trötta på någon som "tar återfall", 13 år ... vadå förklara problematiken? hahaha

Ja och det förstår jag med, men hade önskat lite mer stöd i form av mindre aggressiv kommunikation. Det hjälper inte att sparka på den som ligger ned.

Menar att jag försökt förklara att jag har kämpat med beroendeproblematiken så länge och att man sällan blir frisk direkt även fast man innerst inne vill.. det är lätt att halka dit igen, det svåra är inte att sluta utan att inte börja igen.
Citera
2026-03-06, 21:11
Medlem
null-datas avatar
Känner igen det där. Det var en mamma som jag är bekant med. Hennes son knarkade. Och hon fick honom att låta bli ett tag. Fast han var ju ändå aktiv narkoman. Men hon fattade inte det. Så när han knarkade som vanligt sedan så kallade hon det återfall. Men han hade ju bara haft lite uppehåll för att hon skickat honom någonstans, och han hade inte velat sluta.

Men hon målade upp att han slutat och att han ville det. Det var korkat av henne. Men ingen kunde få henne att fatta.

Med det förstår jag ändå att hans knarkande skadade henne och att hon blev väldigt orolig. Han slutade på riktigt sedan. Så man kanske har vissa skyldigheter mot föräldrarna. Det beror ju lite på. Din mamma är väl orolig. Men samtidigt dum.

Jag tycker att du ska förklara för henne att du egentligen aldrig varit fri från missbruk, bara tvingad till uppehåll, och att du inte vill sluta. Du behöver inte vara arg eller något. Men detta är info hon behöver.
Citera
2026-03-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av null-data
Känner igen det där. Det var en mamma som jag är bekant med. Hennes son knarkade. Och hon fick honom att låta bli ett tag. Fast han var ju ändå aktiv narkoman. Men hon fattade inte det. Så när han knarkade som vanligt sedan så kallade hon det återfall. Men han hade ju bara haft lite uppehåll för att hon skickat honom någonstans, och han hade inte velat sluta.

Men hon målade upp att han slutat och att han ville det. Det var korkat av henne. Men ingen kunde få henne att fatta.

Med det förstår jag ändå att hans knarkande skadade henne och att hon blev väldigt orolig. Han slutade på riktigt sedan. Så man kanske har vissa skyldigheter mot föräldrarna. Det beror ju lite på. Din mamma är väl orolig. Men samtidigt dum.

Jag tycker att du ska förklara för henne att du egentligen aldrig varit fri från missbruk, bara tvingad till uppehåll, och att du inte vill sluta. Du behöver inte vara arg eller något. Men detta är info hon behöver.

Tack för ditt perspektiv! Innerst inne vill jag sluta men samtidigt så är droger det bästa jag vet tätt följt av sex.. men så är det säkert för många med missbruksproblematik.
Citera
2026-03-06, 22:29
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykterPundare
Har ni också varit där, man har gottat sig lite fast man har slutat och inte borde, så råkar man göra bort sig, den här gången var det en vit kråka som avslöjade mig.. nu till problemet.

Min familj främst min mor kastar bara skit och berättar hur fel jag gjort samt att efter nästan 2 års drogfrihet (på kåken) så ska ett återfall inte kunna hända.. att jag gör ett snedsteg är inte så konstigt med tanke på mitt egentliga mående samt världsläge… vill ju bara må bra ju men får liksom världens bajsmacka och det är så synd om henne, hon mår dåligt och lägger det på mig.. även fast jag försöker förklara att jag har haft den här problematiken i 13 år.. det går inte över på en natt direkt och att misstag sker, att det är en del av tillfrisknandet..

Har ni liknande erfarenheter? Kom gärna med tips om hur jag ska hantera detta.

Kärlek kamrater

Jag tycker definitivt annorlunda än resten i tråden. Synen som din mamma har på dig och din psykiska ohälsa uppfattar jag som toxisk.

Vem är det som främst lider av din beroendesjukdom? Du eller din mamma? Just det, det är du. Därför borde din mamma låta bli att förvärra din situation genom skuld och skambeläggning. För hon försämrar ju ditt dåliga mående och på så sätt faktiskt ökar chanserna för att du knarkar ännu mer. Hade hon velat ditt bästa så hade hon gjort något snällt mot dig och gett dig kärlek/omsorg efter återfallet, då något sånt hade gjort att du mått bättre vilket kanske skulle leda till att du knarkar mindre. Så hade i alla fall jag behandlat någon jag älskar om denne missbrukade. Jag hade definitivt inte gjort som din mamma, för då vet jag ju att missbruket blir värre av det!?

Tråkigt men det låter som att din mamma försöker få dig att må sämre. Hon vet ju lika mycket som alla andra att man mår sämre och blir instabilare av skuld och skambeläggning, särskilt när du missbrukar för att döva något du mår dåligt av och därför har svårt att vara rationell. Varför gör hon aktivt saker som leder till att du kanske missbrukar mer och får ett sämre liv? Hon är ju inte blind utan fullt medveten om att detta kan bli konsekvenserna av det hon gör. Lite otäckt tycker jag.

Hoppas saker ordnar sig för dig!
Citera
2026-03-06, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag tycker definitivt annorlunda än resten i tråden. Synen som din mamma har på dig och din psykiska ohälsa uppfattar jag som toxisk.

Vem är det som främst lider av din beroendesjukdom? Du eller din mamma? Just det, det är du. Därför borde din mamma låta bli att förvärra din situation genom skuld och skambeläggning. För hon försämrar ju ditt dåliga mående och på så sätt faktiskt ökar chanserna för att du knarkar ännu mer. Hade hon velat ditt bästa så hade hon gjort något snällt mot dig och gett dig kärlek/omsorg efter återfallet, då något sånt hade gjort att du mått bättre vilket kanske skulle leda till att du knarkar mindre. Så hade i alla fall jag behandlat någon jag älskar om denne missbrukade. Jag hade definitivt inte gjort som din mamma, för då vet jag ju att missbruket blir värre av det!?

Tråkigt men det låter som att din mamma försöker få dig att må sämre. Hon vet ju lika mycket som alla andra att man mår sämre och blir instabilare av skuld och skambeläggning, särskilt när du missbrukar för att döva något du mår dåligt av och därför har svårt att vara rationell. Varför gör hon aktivt saker som leder till att du kanske missbrukar mer och får ett sämre liv? Hon är ju inte blind utan fullt medveten om att detta kan bli konsekvenserna av det hon gör. Lite otäckt tycker jag.

Ja det är precis det jag menar, att få mig att känna mig som den sämsta sonen i världshistorien hjälper ju knappast med motivationen..

Klart jag förstår att det påverkar henne mycket att veta att jag tar substanser, men har alltid mörkat det för henne pga just detta, till och med när jag är påtänd och snackar med henne i telefonen så kommenterar hon ofta att det låter som jag är pigg och mår bra.. vilket gör henne glad men i själva verket så är det på grund av diverse preparat.. men det funkar… lite därför jag inte delar med mig angående detta till henne men nu råkade det vara min syster märkte att jag var påverkad när jag var där och åt middag så såklart ringer hon morsan så fort jag kommit hem..

Dock måste jag säga att min syster är heeelt tvärtom, hon är mycket förstående och hjälpsam på ett mjukt och fint sätt så henne involverar jag mer angående mitt mående. Kärlek helt enkelt. Är väldigt tacksam för henne.

Måste tillägga att min mor menar väl, hon förstår nog helt enkelt innebörden av hennes aggressiva sätt att se på det hela, hon är lite autistisk (som jag) så hon förstår nog inte riktigt hur andra blir påverkade av hennes ”rakhet”, hon är ganska keff på sociala koder osv i övrigt. Men hon är en fantastisk mamma och jag älskar henne massvis såklart trots hennes brister på känslo-fronten…
Citera
2026-03-07, 07:16
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia

Tycker precis som du. Bra skrivet!

Å jag tycker även att mamman kastar sten i glashus. Enligt en postning från TS så framgår det att hon pimplar vin typ dagligen. Det är ju inte bättre bara för att det är lagligt.
Citera
2026-03-07, 09:21
Medlem
Jag tycker inte om pressen du känner från morsan.

Om alla människor vill sitt välmående väl. Så är det genom saker som förstör oss där vi finner mest välmående. Lite paradoxalt men så gör vi med negativa känslor.

Jag vet att detta kan låta hårt. Men jag tror ibland att vissa familjer på något sätt driver fram ett missbruk ur en annan familjemedlem. Jag har en syn som många andra inte har och det är att någon i en familj bär missbruk för att de andra i familjen inte ska göra det. Så fort man blir bättre löper de andra risk för missbruk, därför så mycket klankande.

Du är inte din morsa, du är din egen.
Citera
2026-03-07, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad fan menar du med "en vit kråka"?

Vitt snor.
Citera
2026-03-07, 14:38
Medlem
Misters avatar
Be din morsa dra åt helvete! Du gillar inte ansvar och vill ju bara "må bra". Du har ingen som helst del i det som händer alltså ska ingen tycka något om det. Säg till kärringen att fara och flyga och sen röker du en feting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in