Rättegången hölls under veckan, dom meddelas om två veckor
Citat:
Efter den dramatiska bussresan i slutet av januari inleddes en utredning som ledde till att två unga män åtalades. En ung kvinna ska ha ofredats, en annan kvinna blivit slagen i ansiktet och en man fick omfattande hjärnblödningar och fördes till Uppsala.
Citat:
Kristoffer berättar själv i rättssalen att han hade varit ute med sin flickvän och en vän under kvällen och skulle ta bussen hem till flickvännen. Han märkte snabbt att något var fel på bussen.
– Jag märker att hon är väldigt upprörd och det är ingen som hjälper. De tar på henne och är jobbiga mot henne. Jag går fram och kollar om hon är okej och behöver hjälp. Jag ville bara att hon skulle känna sig säker, säger han.
Han beskriver situationen som mycket jobbig.
– Det kändes inte bra att se en tjej gråta på bussen och se att hon mår så dåligt utan att någon gör något.
När han frågade männen vad de höll på med fick han inget svar, berättar han. Plötsligt fick han ett kraftigt slag mot huvudet och förlorade medvetandet.
– Sen minns jag inget förrän jag vaknar i ambulansen, säger han.
Slaget ledde till svåra skador. Han fick föras till Akademiska sjukhuset i Uppsala där han vårdades för omfattande hjärnblödningar och skallbensfraktur.