2026-03-07, 07:24
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Bra eller dåligt förslag?
Vilken åldersgräns bör det vara på t.ex. tiktok, instagram och snapchat?
Borde man inte införa begränsningar i skärmtid också?

https://kvartal.se/annastjernquist/artiklar/sverige-vantas-forbjuda-sociala-medier-for-unga/cG9zdDo1NzMwMA

https://www.nyteknik.se/tech/kristerssons-besked-stoppa-barn-under-15-fran-sociala-medier-som-tiktok/4442539
Jag ser stora problem med att begränsa yttrandefriheten för unga.
Bättre vore väl med en europeisk lag om villkor för sociala medier. Tex något om att de inte får ha algoritmer som är duktiga på att mata oss med mer underhållning, kanske en lag om att efter 15 minuter måste dom bli menlösa eller bara ge upp, kanske att när man arbetar eller kör bil fungerar dom inte alls. Men att ta bort möjligheten att delta i samhällsdebatten för unga, det känns inte rätt.

Vuxna har precis lika mycket problem med de här apparna.
Citera
2026-03-07, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det är bara ett svepskäl för att införa identitetskontroll så man kan hålla obekväma åsikter mot makten nere.

Det är precis min tanke också.
Citera
2026-03-07, 07:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Konsekvensen blir ju att alla som inte påverkas av förbudet kommer att behöva genomgå en identitetskontroll varje gång vi använder någon form av social media (Är flashback nära nog social media? De regerande kommer garanterat att försöka påstå det.) Vilket är absurt. Själva grejen med om personer under 15 ska tillåtas eller inte är ett betydelselöst litet problem i jämförelse med det enorma integritetsintrånget som detta innebär.

och det skall även nämnas att bara för att man förbjuder personer under 15 att använda sociala media så innebär det inte att dem kommer att sluta med det, dem kommer bara att växla till andra sociala media från länder som inte bryr sig om att behöva följa västländerna/den svenska regeringens krav, och dessa nationers internet är mycket mindre filtrerat/skyddat än vad vårat är så det kommer bara leda till att barn blir MER utsatta på internet.
Instämmer, jag har själv sagt samma sak tidigare,. Tyvärr är det i dagens politiska och mediala klimat svårt att kraftfullt försvara medborgerliga rättigheter och rätten till genuint fri och öppen opinionsbildning, en öppen offentlighet, mot olika slags moralpanik, högljudda prussiluskor och medialt upptrummade "Tänk på baaarnen"-argument. Den politiska eliten säger av bara farten att man "slår vakt om det öpppna samhället" men i realiteten gör man inte det
Senast redigerad av HepCat-X 2026-03-07 kl. 07:40.
Citera
2026-03-07, 07:39
Avstängd
Det ska tilläggas att i Australien begränsade man lagen till att enbart gälla de tio största social media-plattformarna (Facebook, Tiktok, Twitter, Instagram och några till) men i Sverige skrivs inte lagar på det sättet. Det ses som off limits att plocka russinen ur kakan och skriva lagar som bara gäller vissa angivna företag. En motsvarande svensk lag skulle komma att gälla sociala medier/ interaktiva pratmedier över huvud taget, och då kommer garanterat både Flashback och Reddit med.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-03-07 kl. 07:42.
Citera
2026-03-07, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Jag hade ett liv 2005, jag satt inte på internet trots att väl haft det hemma sedan 1995.

Idag så lever barnen bakom skärmarna för att föräldrarna lät enheterna ta över deras ansvar att umgås med sina barn. Hade aldrig någonsin låtit ett barn ha dator på rummet och folk tyckte att jag var knäpp när jag sa det som ung. Varför låta hela världens förövare och sjukligheter eller bara oavbrutet skärmtittande, utgöra ens unges liv?
Jag vet inte det är ett mysterium. Barn kognitiva utveckling påverkas negativt av telefonen.... Mark my words
Citera
2026-03-07, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Bra eller dåligt förslag?
Vilken åldersgräns bör det vara på t.ex. tiktok, instagram och snapchat?
Borde man inte införa begränsningar i skärmtid också?

https://kvartal.se/annastjernquist/artiklar/sverige-vantas-forbjuda-sociala-medier-for-unga/cG9zdDo1NzMwMA

https://www.nyteknik.se/tech/kristerssons-besked-stoppa-barn-under-15-fran-sociala-medier-som-tiktok/4442539
Som lärare kan jag säga att telefonen generellt är dödande för barns utveckling och koncentration....
Kognitiva förmågor och färdigheter rakt ner i sopkorgen.
Citera
2026-03-07, 09:13
Medlem
Bra förslag. 15 år och uppåt för sociala medier. Barn ska leka med händerna fram till 12 år så man får en välutvecklad hjärna. Alla djur leker.
Citera
2026-03-07, 09:23
Medlem
Public Enemys avatar
Dessutom borde sociala medier förbjudas för alla gubbar över 40. De är ju bara där för att flukta på unga tjejjer..
Citera
2026-03-07, 09:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Destruktiva plattformar som Tik Tok, X, Telegram och Instagram kan förbjudas i sin helhet, inte bara för unga.
Citera
2026-03-07, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det är bara ett svepskäl för att införa identitetskontroll så man kan hålla obekväma åsikter mot makten nere.
Huvudet på spiken!

Lyssna på valfri boomer som är ute på sociala medier och ställ er därefter själva frågan, är det verkligen millenials, GenZ och Gen Alpha som tagit mest skada och blir mest påverkade av sociala medier?
Jag har själv svårt att umgås under längre tid med mina föräldrar nuförtiden, på grund av deras åsikter som kraftigt förstärkts av deras algoritmer. Men detta begriper dom inte.
Citera
2026-03-07, 10:33
Medlem
Helt oroligt hur många människor som välkomnar det här förslaget till och med här på flashback. Folk är så in helvete naiva och hjärndöda.
Senast redigerad av Skrapad 2026-03-07 kl. 10:36.
Citera
2026-03-07, 10:34
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Svårt med två tankar i huvudet? Ja, den genomsnittliga 14 åringen är för liten för sakerna du radade upp, även fängelse. Den extremaste odågan har gjort sakerna du radade upp sedan de var sju och är trötta på dem sedan länge och har aktivt sökt upp farligare och farligare saker sedan de var 11. När de sedan mördar grannens hund vid 12 års ålder och får en skarp tillsägelse så eggar det bara på dem mer. När de eldbombar grannhuset för att de ville se hur det var om dottern smälter så är det helt rätt med fängelse fastän de nyss fyllt 13.

Det är helt olika typer av människor, kan du begripa det nu när du fått en förklaring?
Ha du svårt att förstå att det barn inte ska sitta i fängelse? Är du ens en människa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in