2026-03-07, 09:16
Medlem
Är inte bara att man hoppar av WC kan jag tycka och åker annat istället, Hur skulle det se om om flera andra topp åkare gjorde samma sak? Håller man på så här kan man heller inte klaga på pris pengarna i WC.
Citera
2026-03-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Är inte bara att man hoppar av WC kan jag tycka och åker annat istället, Hur skulle det se om om flera andra topp åkare gjorde samma sak? Håller man på så här kan man heller inte klaga på pris pengarna i WC.
Hade varit fantastiskt kul om fler toppålare stått över denna helgen och kört i Orsa istället, förhoppningsvis skulle det ge FIS en tankeställare om man stod över för att köra en femmil istället.
Citera
2026-03-07, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Hade varit fantastiskt kul om fler toppålare stått över denna helgen och kört i Orsa istället, förhoppningsvis skulle det ge FIS en tankeställare om man stod över för att köra en femmil istället.

För att många också ser det som ett väldigt ointressant lopp. Vad ska FIS göra många anpassar sig så klart och finns säkert att jobba på vad gäller programmet.
Citera
2026-03-07, 09:42
Medlem
Metallharrys avatar
Jag har önskat ett rejält omtag från FIS sida gällande världscupkalendern en längre tid nu.
Citera
2026-03-07, 09:57
Moderator
Schlesiens avatar
Fint att Frida är den vuxne i rummet, tog chansen att vara det.
Citera
2026-03-07, 10:13
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Fint att Frida är den vuxne i rummet, tog chansen att vara det.

Ska dock sägas att Michael Jordan också kunde komma och gå lite som han ville i Bulls. Det är lätt att vara den vuxne när man själv kanske inte påverkas lika mycket som andra i laget, men sen kan jag väl hålla med nånstans att det är önskvärt att sånt här ska tas internt inom gruppen men samtidigt har ju åkarna varit tysta offentligt i flera år samtidigt som vi som utomstående nånstans känt att allt inte är så harmoniskt och välfungerande som man kan tro.
Citera
2026-03-07, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Åkarna skall påverka via sin representant i FIS och via förbundet på möten där det tas beslut. Inte på detta sätt.

Tror inte hon syftar till att påverka något med detta, utan det är endast ett individualistiskt beslut som jag tycker borde ha konsekvenser
Citera
2026-03-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Jag tycker FIS bör utesluta Ebba Andersson från nästa lopp i världscupen, (Holmenkollens femmil). Det är inte okej att avstå en världscuptävling till förmån för direkt konkurrerande verksamhet. Dags att börja markera att man inte kan bete sig hur som helst.

De svenska damåkarnas plocka russinen ur kakan beteende förstör världscupen.

Rätt åt stå över lopp maffian att de missade OS guldet i stafett
Idrottsmän är inte livegna. En löpare får springa vilka lopp denne vill. Varför skulle skidåkare vara tvingade att åka vissa lopp?
Citera
2026-03-07, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Idrottsmän är inte livegna. En löpare får springa vilka lopp denne vill. Varför skulle skidåkare vara tvingade att åka vissa lopp?

Nu får ju Ebba ersättning av skidförbundet hjälp med massor av material tester även och även läger kostnader..

Finns väl även ett avtal åkarna har mot förbundet har jag för mig.
Citera
2026-03-07, 21:14
Medlem
Fattar inte varför Ebba inte åkte båda loppen. Finns inget som helst motsatsförhållande i att åka i Orsa idag och Lahtis imorgon annat än i det stelbenta svenska synsättet på tävlande.
Citera
2026-03-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Nu får ju Ebba ersättning av skidförbundet hjälp med massor av material tester även och även läger kostnader..

Finns väl även ett avtal åkarna har mot förbundet har jag för mig.
Tror förbundet behöver Ebba mer än vad Ebba behöver förbundet. Hon har sin pappa som tränare och kör sitt eget upplägg i mångt och mycket och har ekonomiska förutsättningar att göra sin satsning helt som hon vill även utan bidraget från förbundet. Det var väl som någon anonym åkare sa till Expressen "vi är bra trots landslagsledningen, inte tack vare dem" så förbundet sitter nog inte på någon drömhand om det skulle bli en konflikt om en sån här sak.
Citera
2026-03-07, 22:09
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Fattar inte varför Ebba inte åkte båda loppen. Finns inget som helst motsatsförhållande i att åka i Orsa idag och Lahtis imorgon annat än i det stelbenta svenska synsättet på tävlande.
Det är klassiska skidor i Lahtis imorgon, med svåra nedförslöpor och varm moddig snö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in