2026-03-07, 07:47
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/eva-sparrades-av-banken-kunde-inte-betala-rakningar-pa-manader
Citat:
Eva, som vill vara anonym, blev avstängd från sitt bankkonto och Bank-ID i fyra månader efter ett köp av presentkort och kunde inte betala sina räkningar.

Banken krävde mer information om köpet, uppgifter som Eva säger att hon lämnade direkt. Trots det drog handläggningen ut på tiden. Nu vill Eva se en lagändring.

Skandiabankens chef på enhet mot finansiell brottslighet, Malin Hansson menar att de är skyldiga att följa regelverket mot penningtvätt och att de kräver noggranna åtgärder.
Är bankerna för nitiska mot penningtvätt?
Citera
2026-03-07, 07:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Tycker denna Eva driver saken bra. Hon gav alltså all info. Sen tycker Skandiabanken att de följer regelverket och måste utreda. Visst, men i fyra månader? Sila mygg och svälja kameler. Ut med kamelerna.
Citera
2026-03-07, 07:58
Medlem
Ja, det har blivet helt sinnessjukt.

För det första kan de starta en utredning utan att spärra konton och bank-Id, utan bara informera om att en utredning är påbörjad

För det andra om nu banken vill skydda sig kan de spärra kontot utan att också spärra bank-id:t, så individen kan komma åt andra funktioner och tjänster i samhället.

Men lagen behöver uppenbarligen skrivas om, för bankerna kan uppenbarligen inte hantera den på ett vettigt sätt.
Citera
2026-03-07, 08:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Svar JA. Stort jävla svar JA!! Kan inte någon ta i tag med detta jävla stora problem med bankerna innan det blir fan folkligt uppror?! Det är ju allvar av livs att bli avstängd av banken. Att tom Skandia numera gör detta. Ja allvar.

Vill de liksom bli utdragna av en ilsken folkmassa? Det är ju vad det leder till. Att de som sköter våra pengar inte sköter sig och har till sina extra regler.
Citera
2026-03-07, 08:20
Medlem
Skandiabanken kanske inte skall ha så hög svansföring.
De har fått sanktionsavgifter av finansinspektionen.

Bra att någon äntligen driver frågan om denna terror som bankerna kör mot sina kunder.
Citera
2026-03-07, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.sverigesradio.se/artikel/eva-sparrades-av-banken-kunde-inte-betala-rakningar-pa-manader

Svenska banker har gått långt över gränsen. Sinnessjukt överförmynderi samtidigt som de har fått alldeles för stor makt över oss. Min bank jag varit kund hos i snart 20 år tog bort, utan att informera, möjligheten att göra en betalning till ett utländskt konto. Numera måste man ansöka och det ska göras en Palmemords utredning. Fyfan säger jag bara
Citera
2026-03-07, 08:27
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Jag fattar inte riktigt vad hon har gjort? Köpt presentkort?
Citera
2026-03-07, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Skandiabanken kanske inte skall ha så hög svansföring.
De har fått sanktionsavgifter av finansinspektionen.

Bra att någon äntligen driver frågan om denna terror som bankerna kör mot sina kunder.

Det är alltid så. Samma med Swedbank. Det var ju deras egna högsta höns som åkte fast i världens härva. Resultatet? Straffa kunderna och vanligt folk. Klassisk svensk taktik. Politikerna kör samma stil. Allt för att det ska se ut som att man gör något men det är bara för att det ska se ut som att åtgärder tas. Egentligen straffar man bara vanligt och skötsamt folk.
Citera
2026-03-07, 08:35
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Såna här problem får mig att fundera på att gå tillbaka till kontanter.
Citera
2026-03-07, 08:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz

Jag undrar lite hur mycket pengar Eva köpte presentkort för?

Ponera att Eva köpte presentkort typ en bil. (Om det ens går).
-Det klart att banken reagerar.

Eller kanske ett presentkort för turistresa typ 50.000.-. - Kan ju vara OK för banken.

I mina privata affärer så har jag sällan fakturor över 100.000:-
Köpte fonder ex.vis för 500.000 under veckan som gick. No problem.
Men det går bra. (Har inte kollat med presentkort).

I mina företag så gör jag affärer med större belopp, varje månad, men inte med presentkort.. Jag tror att detta som Eva har råkat ut för är att "bankens varningsklocka" har triggats igång för. Typ "Eva omsätter 10.000 i månaden, nu kanske betydligt mer, spärra Bank-ID!!!" Tror att det är datorn i banken, inte någon kamrer som har jävlats med Eva.

På den gamla goda tiden tog jag ut miljonbelopp i kontanter utan problem när jag köpte fastigheter på "rea". "Du kan lägga pengarna i min ICA-kasse" sa jag till kassan. Skojar inte!
På den tiden fanns det inga regler.
Citera
2026-03-07, 08:51
Medlem
ps870s avatar
Jag försvarar inte banken. Men jag känner att det saknas en del information som hur mycket pengar som gick till presentkortet och från vilket företag det köptes.
Citera
2026-03-07, 08:57
Medlem
Spännande presentkort som Eva köpte, vad nu det var för presentkort.

Har hänt tidigare tydligen.
(FB) Mitt BankId blev spärrat av Skandiabanken och nu går ej att skaffa nytt !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in