2026-03-07, 07:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Det är bra jobbat att lyckas med att introducera en helt ny nivå av galenskap i en tråd som denna. Bravo.
Det är kirev det där. Han tror att jesus är solen och han håller på med astrologi och stjärntecken. Bibeln säger att sånt är avskyvärt. Jag skulle inte ens kalla han kristen, inte ens mormoner eller jehovas vittnen vill ha någonting att göra med hans galenskaper gissar jag.
Citera
2026-03-07, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Att gå i kyrkan och gå igenom ritualer är inte samma sak som att älska gud. Det räcker inte med att säga att man är kristen, hjärtat måste sitta rätt, annars blir det bara teater. Följarna själva vägrade tro utan bevis, och jesus skällde ut de religiösa ledarna. Basera inte din bild av kristendom på din släkt, utan på personen jesus och hans handlingar.

Många kanske är kristna för att passa in, och när deras kristna umgänge försvinner så försvinner deras 'tro'. Det ska man akta sig för.
Vad Jesus sa eller inte sa har du inte en aning om, du vet bara vad någon skrev ner 100 år senare (give or take), dessutom på ett annat språk än vad han faktiskt talade på. Det finns absolut inga bevis för att en Jesusperson har sagt eller gjort det som påstås.

Om jag skulle bygga min kunskap om kristna på er som skriver i den här tråden hade jag haft ännu större aversion mot religionen. Ni är ju helgalna hela bunten, utan jobb eller sysselsättning, den ena skriver det mer galna än den andra och i slutänden hotar ni med helvetet som en sista övertalning.
Citera
2026-03-07, 07:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men tydligen ökar det bara sannolikheten att det är sant när det gäller sådant som just du tror på?
När ett ännu större antal människor tror att din religion är ett påhitt, så ökas inte längre sannolikheten för att de har rätt, utan visar bara att de inte tagit del av bevisningen?

Ärligt talat, du bör kunna se själv att det du skriver inte håller.
70-80% av världen tror inte att kristendom är ett påhitt. Muslimer är också 30% av världen och de tror inte det, fast de tror att kristendom är ett missförstånd. De enda som säger att kristendom är påhittat är ateister, och de är 20% av världen. Till och med hinduer säger att kristendom har en gudomlig grund.
Citera
2026-03-07, 07:58
Medlem
Citat:
Om du tror att denna värld är allt som finns, kanske. Om du istället tror att själar lever föralltid, och att denna värld är en hård skola med ett syfte så ser man saker annorlunda. Då blir straff istället kärlek då det hjälper i slutändan. Vi är inte här för att må bra, utan för att lära oss, och inom den synen agerar gud logiskt.

Att påbjuda slaveri eller att stena ihjäl människor för att de arbetar på en viss dag, är fel vare sig det finns ett efterliv eller inte.
Det är en bisarr idé att sådan ondska skulle upphöra att vara moraliskt bara för att det kommer något annat vid ett senare tillfälle.

Inte en särskilt lyckad ”skola” din gud har drivit. Påbjuda slaveri och avrättning för att jobba på söndagar men förbjuda att äta skaldjur och ha på sig kläder som innehåller en blandning av ull och linne.
Hur man inte kan se att detta är en mytologi, är helt jävla otroligt.
Citera
2026-03-07, 07:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Vad Jesus sa eller inte sa har du inte en aning om, du vet bara vad någon skrev ner 100 år senare (give or take), dessutom på ett annat språk än vad han faktiskt talade på. Det finns absolut inga bevis för att en Jesusperson har sagt eller gjort det som påstås.

Om jag skulle bygga min kunskap om kristna på er som skriver i den här tråden hade jag haft ännu större aversion mot religionen. Ni är ju helgalna hela bunten, utan jobb eller sysselsättning, den ena skriver det mer galna än den andra och i slutänden hotar ni med helvetet som en sista övertalning.
De flesta akademiker tror att följarna dikterade evangelierna, som även baserades på tidigare nerskrivna texter. De historiska bevisen för jesus liv och återuppståndelse är övertygande.

100 år senare är det inte. 40 år senare, är mer rimligt.
Citera
2026-03-07, 08:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Att påbjuda slaveri eller att stena ihjäl människor för att de arbetar på en viss dag, är fel vare sig det finns ett efterliv eller inte.
Det är en bisarr idé att sådan ondska skulle upphöra att vara moraliskt bara för att det kommer något annat vid ett senare tillfälle.

Inte en särskilt lyckad ”skola” din gud har drivit. Påbjuda slaveri och avrättning för att jobba på söndagar men förbjuda att äta skaldjur och ha på sig kläder som innehåller en blandning av ull och linne.
Hur man inte kan se att detta är en mytologi, är helt jävla otroligt.
De som får dåliga betyg brukar ofta beskylla läraren.
Citera
2026-03-07, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Helt ”naturligt” för sin tid, dvs perioden år 2000-0, då jordens position(jordaxeln)var riktad till Guds ord skrivet i himlavalvet - vädurens konstellation, som under influens av planeten Mars(Krig och hårda nypor) och i linje med Vågens konstellation(rättsskiparen).
Himlakropparnas influenser är mäktiga, vi ser det tydlig i vår närtid.

Citat:
Det är bra jobbat att lyckas med att introducera en helt ny nivå av galenskap i en tråd som denna. Bravo.
Hur menar du ”galenskap” ? Det är ju så som i mitt citat ovan det fungerar, vi är i affekt av himlakropparna, ta närtid exemplet med 28:e februari då 6 av vårt solsystems planeter stod i rak linje, samma dag attackerar Israel/USA Iran.
Citera
2026-03-07, 08:02
Medlem
Citat:
70-80% av världen tror inte att kristendom är ett påhitt. Muslimer är också 30% av världen och de tror inte det, fast de tror att kristendom är ett missförstånd. De enda som säger att kristendom är påhittat är ateister, och de är 20% av världen. Till och med hinduer säger att kristendom har en gudomlig grund.
30% säger att kristendomen är ett missförstånd alltså. Då har de ju sannolikt rätt, enligt dig.
20% tror att den är ett påhitt säger du. Är den sannolikt ett påhitt då, eller är 1,5 miljarder människor inte tillräckligt för att dra den slutsatsen?
Citera
2026-03-07, 08:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Hur menar du ”galenskap” ? Det är ju så som i mitt citat ovan det fungerar, vi är i affekt av himlakropparna, ta närtid exemplet med 28:e februari då 6 av vårt solsystems planeter stod i rak linje, samma dag attackerar Israel/USA Iran.
Bibeln säger rakt ut att sånt där är förbjudet. Även om det skulle kunna förutspå något så måste det vara med demonisk kraft i så fall.
Citera
2026-03-07, 08:03
Medlem
Citat:
De som får dåliga betyg brukar ofta beskylla läraren.

Att få dåliga betyg i en skola påbjuder slaveri och avrättning för att jobba på söndagar, får nog ändå ses som önskvärt.
Citera
2026-03-07, 08:04
Medlem
Citat:
Mm, men oavsett hur lång en dag är så är ordningen i den bibliska skapelseberättelsen fortfarande fel. Dag 1 kommer ju alltid före dag 2 osv, även om en dag är 250 miljoner år.
Hur menar du ordningen är fel, utveckla gärna
Citera
2026-03-07, 08:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
30% säger att kristendomen är ett missförstånd alltså. Då har de ju sannolikt rätt, enligt dig.
20% tror att den är ett påhitt säger du. Är den sannolikt ett påhitt då, eller är 1,5 miljarder människor inte tillräckligt för att dra den slutsatsen?
Inte att de har rätt, men att det kan vara värt att undersöka. Om 20% säger att det är ett påhitt kommer jag lyssna, och se varför dom tror det. Hade ateister varit 0.2% hade jag inte ens debatterat med dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in