2026-03-06, 18:13
Medlem
18/12 1986 så utspelade sig detta familjedrama i de östra delarna av Uppsala.

En 10-årig pojke dödas av sin mamma och hans yngre bror skadas svårt, troligtvis genom trubbigt våld mot huvudet. Det var mannen i familjen som kom hem till bostaden i sällskap med några andra personer som gjorde upptäckten. 10-åringen var då redan död och förutom det skadade syskonet så var bostaden tom i övrigt. Mamman hade setts lämna bostaden gåendes i riktning mot centrum och hon eftersöktes av polis och hittades i centrala Uppsala en timme senare.

Mamman ska ha fällt yttranden vilket gjorde att hon anhölls som misstänkt för gärningarna. Den yngre brodern var allvarligt skadad med skallskador och vårdades på Akademiska sjukhuset.

Källa : UNT 19/12 1986

BO : https://svenskagravar.se/gravsatt/0d923fab-9fc4-4ff6-a012-b3ad73c66271

Han blev ihjälslagen på sin 10-årsdag, stackarn.

Jag har endast tidigare hört folk berätta i förbifarten om detta och då att pappan i familjen var kantor i Vaksala kyrka. Det får mig att tänka på ett annat "familjedrama" 20 år tidigare med koppling till Vaksala kyrka och prästen Abel Isaksson :

(FB) Massmord i familj på Murargatan i Uppsala, 1960-talet

Kan nån snoka fram på vilken adress detta utspelade sig? Och hur gick det för mamman? Den yngre sonen och pappan lever idag och jag tänkte inte dra in deras namn i tråden.
Citera
2026-03-06, 18:40
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Svagt minne av det där och just att nån anställning i kyrkan var inblandat... Bodde i trakten då.

Kan tyvärr inte bidra med något mer.
Citera
2026-03-06, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
18/12 1986 så utspelade sig detta familjedrama i de östra delarna av Uppsala.

En 10-årig pojke dödas av sin mamma och hans yngre bror skadas svårt, troligtvis genom trubbigt våld mot huvudet. Det var mannen i familjen som kom hem till bostaden i sällskap med några andra personer som gjorde upptäckten. 10-åringen var då redan död och förutom det skadade syskonet så var bostaden tom i övrigt. Mamman hade setts lämna bostaden gåendes i riktning mot centrum och hon eftersöktes av polis och hittades i centrala Uppsala en timme senare.

Mamman ska ha fällt yttranden vilket gjorde att hon anhölls som misstänkt för gärningarna. Den yngre brodern var allvarligt skadad med skallskador och vårdades på Akademiska sjukhuset.

Kan nån snoka fram på vilken adress detta utspelade sig? Och hur gick det för mamman? Den yngre sonen och pappan lever idag och jag tänkte inte dra in deras namn i tråden.

Pojken var skriven på något som hette Vaksala Kyrkby när han dog. Vet inte riktigt vad det är idag. Verkar vara något kvarter i Årsta.
Citera
2026-03-06, 19:26
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Heter fadern La*s Bodst*öm?
*=r
Citera
2026-03-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Heter fadern La*s Bodst*öm?
*=r

Stämmer, minus d.
Citera
2026-03-06, 20:09
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Stämmer, minus d.
👍🏻
Citera
2026-03-06, 21:10
Medlem
Citat:
Stämmer, minus d.
Pappan lever 89 år idag
Citera
2026-03-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Pojken var skriven på något som hette Vaksala Kyrkby när han dog. Vet inte riktigt vad det är idag. Verkar vara något kvarter i Årsta.

Tack för info! Det är ett gammalt bykvarter precis intill kyrkan. Ett mycket trevligt område där.
Citera
2026-03-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Pappan lever 89 år idag

Ja och den överlevande sonen hittas ganska enkelt genom att googla pappan. Han finns med bild och intervju från en tidning. Pappan bor ju ett stenkast ifrån brottsplatsen från 1986. Men vem var mamman?

Enligt min mamma som minns detta så var det ett vedträ hon slog ihjäl honom med. Om det stämmer vet jag inte, det har gått 40 år i år så är en tid sen nu.
Citera
Igår, 05:23
Medlem
Citat:
Ja och den överlevande sonen hittas ganska enkelt genom att googla pappan. Han finns med bild och intervju från en tidning. Pappan bor ju ett stenkast ifrån brottsplatsen från 1986. Men vem var mamman?

Enligt min mamma som minns detta så var det ett vedträ hon slog ihjäl honom med. Om det stämmer vet jag inte, det har gått 40 år i år så är en tid sen nu.

Ja e också nyfiken mamman borde ju vara i 80 årdern om hon ens lever?
Citera
Igår, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Ja e också nyfiken mamman borde ju vara i 80 årdern om hon ens lever?

Mamman verkar leva och bor i ett servicehus i Uppsala. Hon är idag 71 år gammal.
Citera
Igår, 05:40
Medlem
Citat:
Mamman verkar leva och bor i ett servicehus i Uppsala. Hon är idag 71 år gammal.
Vart det klarlagt att det va mamman som klubba ner sin son?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in