18/12 1986 så utspelade sig detta familjedrama i de östra delarna av Uppsala.
En 10-årig pojke dödas av sin mamma och hans yngre bror skadas svårt, troligtvis genom trubbigt våld mot huvudet. Det var mannen i familjen som kom hem till bostaden i sällskap med några andra personer som gjorde upptäckten. 10-åringen var då redan död och förutom det skadade syskonet så var bostaden tom i övrigt. Mamman hade setts lämna bostaden gåendes i riktning mot centrum och hon eftersöktes av polis och hittades i centrala Uppsala en timme senare.
Mamman ska ha fällt yttranden vilket gjorde att hon anhölls som misstänkt för gärningarna. Den yngre brodern var allvarligt skadad med skallskador och vårdades på Akademiska sjukhuset.
Källa : UNT 19/12 1986
BO :
https://svenskagravar.se/gravsatt/0d923fab-9fc4-4ff6-a012-b3ad73c66271
Han blev ihjälslagen på sin 10-årsdag, stackarn.
Jag har endast tidigare hört folk berätta i förbifarten om detta och då att pappan i familjen var kantor i Vaksala kyrka. Det får mig att tänka på ett annat "familjedrama" 20 år tidigare med koppling till Vaksala kyrka och prästen Abel Isaksson :
(FB) Massmord i familj på Murargatan i Uppsala, 1960-talet
Kan nån snoka fram på vilken adress detta utspelade sig? Och hur gick det för mamman? Den yngre sonen och pappan lever idag och jag tänkte inte dra in deras namn i tråden.