2026-03-06, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja, det är nog det som är målet.
Ja antagligen. Risken är att vi blir som England där polisen knackar på mitt i natten om man skrivit något "dumt" på sociala medier.
Citera
2026-03-06, 21:39
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Den tiden är förbi, tyvärr. Den som vill kan enkelt fortsätta med sociala medier utan att identifiera sig.
Men visst hade det på ett vis varit bra för de allra yngsta att inte vara på sociala medier, fast det är såna fall ett jobb för föräldrar att se till, inte staten.
Om man gör det straffbart för föräldrarna att förse ungarna med möjlighet att sitta på sociala medier tror jag att det hade kunnat göra skillnad. Inte för att alla skulle bry sig men tror det hade gjort en stor skillnad.
Citera
2026-03-06, 21:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Det där är ett svepskäl. Den riktiga anledningen är att införa så att datorer och internet inte kan användas utan id-kontroll. För massövervakning, åsiktskontroll och eventuell internetavstängnings skull.

Precis. Vi gör detta för barnens skull! För att kunna yttra dig måste du visa din identitet och det ska sparas. Så om du säger något makten inte gillar ska du kunna spåras upp.

Som redan sagts en sak för föräldrarna. En sak om vi nu talar om öppet Wifi för de som tillhandahåller tjänsten. För surf via mobil etc en sak för operatörerna att det är vuxna som får använda tjänsterna.

Detta handlar ju bara om att skapa system och få dessa system accepterade att man individuellt ska godkänna inloggningar där man nu kan göra sin mening hörd. För att i förlängningen då kunna styra detta.
Citera
2026-03-06, 21:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Det där är ett svepskäl. Den riktiga anledningen är att införa så att datorer och internet inte kan användas utan id-kontroll. För massövervakning, åsiktskontroll och eventuell internetavstängnings skull.

Risk för det ja.

Men om vi bortser från den biten ser jag bara fördelar med att försvåra det hela med sociala medier för barnen.
Vem vet, dom kanske blir sociala i riktiga livet istället?
Citera
2026-03-06, 21:44
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Ja antagligen. Risken är att vi blir som England där polisen knackar på mitt i natten om man skrivit något "dumt" på sociala medier.
Ja det är både "spännande" å skrämmande tider vi befinner oss i.
Citera
2026-03-06, 21:45
Avstängd
dude2ks avatar
Förbud på svenska "politiker" kanske vore på sin plats istället.
Citera
Medlem
Kommer bli jobbigt för snorungar som bara vågar mobba på social medier
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Bara positivt enligt mig. Finns inget positivt med social media.

Det negativa är att du då inte längre kommer kunna vara anonym på flashback.
Citera
2026-03-06, 21:57
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Borde vara 18 års gräns, å såna som inte kan hantera en dator ska inte gå online över huvud taget.

Med det sagt så lär det bli svårt att upprätthålla, hur ska det kontrolleras, vad blir straffet för den som bryter mot förbudet. Ska 13 åringar själva betala böter eller åka in på anstalt nu när de är straffmyndiga.

Kanske kunde polisen utnyttja brottsprovokation här å distribuera en uppenbar trojan via reklamannonser å den som är dum nog att klicka på länken blir kontrollerad. Då kan man nog filtrera bort både minderåriga och teknologiska litteratörer.
Citera
2026-03-06, 21:58
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Risk för det ja.

Men om vi bortser från den biten ser jag bara fördelar med att försvåra det hela med sociala medier för barnen.
Vem vet, dom kanske blir sociala i riktiga livet istället?

Det håller jag med om. Sociala medier är skit för barn. Men jag har inget förtroende för att det är det som är motivet. Det mest pålitliga i livet har visat sig vara cynismen.
Citera
2026-03-06, 21:58
Medlem
Håller med en del talare att det handlar om föräldraansvar som idag totalt försvunnit då de själva har sin mobil framför ansiktet dygnet runt. Man ser er föräldrar överallt med mobilen framme. När ni går med barnvagn, kör ungarna i bilen, på lekplatser, parker, stränder, i affären, på träningen osv.

Sen att staten ska kliva in som någon moralkakelag som idioterna från L skulle kunna haspla ur sig i valtider är ju bara sjukt korkat och totalt bortslösade resurser. Vi såg hur det gick med åldersgräns för film, tv och spel. Hur många följer dem?

Ett stort steg i rätt riktning var att förbjuda mobil inom skolan för där är den stora problematiken.

https://www.vilarare.se/nyheter/arbetsmiljo/regeringen-mobilforbud-i-grundskolan-i-host/
Citera
2026-03-06, 22:03
Medlem
Anybodykillers avatar
I en bättre värld så är internet och teknologi ett verktyg och inte ett vapen. Men utvecklingen förändrar onekligen spelplanen. Så en åldersgräns kanske behövs, man har det redan i andra miljöer tex specifika webbsidor och forum.
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Dåligt. Det innebär ju att vi alla måste identifiera oss för att få använda internet i slutändan.
Jag börjar allt mer tänka "lika bra".

Jag har i åratal haft inställningen att anonymitet är bärande för att kunna yttra sig fritt. Man blir friare i sinnet om man tillåter sig tänka och resonera bortom sociala hierarkier, konsekvenser och maktens översyn.

Men egentligen så borde man kämpa för en yttrandefrihet som gör att vi alla kan och vågar vara offentliga på internet. Man ska inte behöva leva i anonymitet för eventuella påtryckningar och hot om konsekvenser.

Kanske blir det en sorts nödvändig konfrontation till slut? "Jag skiter i det, gör vad ni vill, jag vill tala fritt, fängsla och döda mig då!".
Senast redigerad av Anybodykiller 2026-03-06 kl. 22:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in