2026-03-06, 20:19
Medlem
Enligt USA är kriget slut om 4-6 veckor. Sen får jag inte i hop det.

"Tidigare under fredagen krävde president Donald Trump att en ”ovillkorlig kapitulation” från den iranska regimen." (AB)

"Hon (Levitt) säger att USA kommer att betrakta Iran som i praktiken kapitulerat när Trump bedömer att landet inte längre utgör ett hot mot USA, och när målen med kriget har uppnåtts. Det gäller oavsett om Iran själva säger att de kapitulerar eller inte, enligt Leavitt."(AB)

Vad är målen? Sen nu vet regimen att den behöver endast hålla ut 4-6 veckor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ok8lbw/israel-har-attackerat-iran

Vad gör USA om Hormuz sundet fortfarande utsätts för attacker?

Slutligen är det AB som har missat något eller är Levitt ute och cyklar?
Citera
2026-03-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej det är inte det viktigaste. Irans problem är antalet avskjutningsramper. Så förstörs en ramp så blir det en permanent minskning i kapacitet. Det innebär har Iran inga avskjutningsramper kvar så kan de inte skjuta av någon missil.
Har du andra självklarheter att förklara? Man kör bara nästa till ett annat uppskjutningshål.
Citera
2026-03-06, 20:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Enligt USA är kriget slut om 4-6 veckor. Sen får jag inte i hop det.

"Tidigare under fredagen krävde president Donald Trump att en ”ovillkorlig kapitulation” från den iranska regimen." (AB)

"Hon (Levitt) säger att USA kommer att betrakta Iran som i praktiken kapitulerat när Trump bedömer att landet inte längre utgör ett hot mot USA, och när målen med kriget har uppnåtts. Det gäller oavsett om Iran själva säger att de kapitulerar eller inte, enligt Leavitt."(AB)

Vad är målen? Sen nu vet regimen att den behöver endast hålla ut 4-6 veckor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ok8lbw/israel-har-attackerat-iran

Vad gör USA om Hormuz sundet fortfarande utsätts för attacker?

Slutligen är det AB som har missat något eller är Levitt ute och cyklar?

Om jag har förstått det rätt, så har Usa 2 hangarskepp på plats för detta. Lägg sedan till deras baser på land med bla fler flyg. Israel är med, sedan får man se vad diverse länders flygvapen i krokarna finner på.

Men tills nu så misstänker jag att det inte helt går enligt plan.., för Iran "blastar" ju tillbaka. Man kan ju sedan också fråga sig givetvis..hur mycket har Iran på lager att "blasta" vidare med ?
Citera
2026-03-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Iran har svarat efter efter sänkningen av deras oarmerade freggats sänkning utanför med Sri Lanka med ett uttalande. Kan tråden säkert hitta. Dem kommer helt säkert anfalla hangarfartyg. Kanske Ansarullah i Yemen sänker det, vi vet inte vem, men resistance kommer försöka döda femtusen jänkare efter detta fega tilltag från Epstein-syndikatet.

Då får USA väl flytta flygplanen till land för då är det enligt din egen logik ett "oarmerat fartyg". För islamistsvinen i Teheran skulle väl aldrig attackera ett "oarmerat fartyg" väl? Irans militär är så r*vknulla*e som de kan bli. Kul att du gillar diktaturer som terrorbombar sina grannländer, ni är utrotningshotade.
Citera
2026-03-06, 20:30
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Svårt att tjäna pengar då. Zionisten Trump har svårt beslut. övertygad om att han gillar göra pengar, kanske ska mänskligheten sätta pengar på att trump vill tjäna pengar via rockblack. Intressant läge.
Det är sjuka pengar de tjänar på krig. Man kan ju ställa sig frågan varför de har så förbannat mycket baser i MÖ bla. Iran är helt omringat av amerikanska baser.
Citera
2026-03-06, 20:32
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Ja det tror jag med, USA hade inte accepterat att ett hangarfartyg sänks då det hade sett extremt dåligt ut för landet och det vet Iran så därför försöker inte ens Iran sänka dem.

Hade Iran sänkt ett hangarfartyg så hade USA bombat bort halva Iran med kärnvapen, USA och Israel är de enda länderna i världen som är kapabla till att använda kärnvapen först i krig och dem hade inte dragit sig från att göra det och det vet Iran.

Om USA hade bedömt att det finns något mer än en minimal chans att Iran skulle kunna sänka ett hangarfartyg hade de inte haft dem där. Skulle Iran sänka ett hade skadan främst varit symbolisk samt irreparabel.
De inte bara genomför anfall mot Iran, det är också en maktdemonstration sannolikt med udden riiktad mot Kina. Skulle Iran lyckas slå ut ett skulle hela världen se att de inte är den oförstörbara förintelsekraft som USA vill att alla skall uppfatta dem som. De vill att hela världen skall bäva inför detta helvetesvidunder.
Att i efterhand släppa atombomber på Iran skulle inte bara göra att USA tappar allt sitt stöd de har både i övriga MÖ men även i Europa.
Det skulle också uppfattas som ett ytterligare tecken på svaghet, de kan inte skydda det mest kraftfulla det har och i någon form av barnslig och impulsiv hämndlystnad drar de iväg en atombomb.

Sånt skulle man kunna tänka sig att ryssarna kunde få för sig, men gör USA det så tappar de ansiktet totalt. Det enda som skulle kunna få USA eller Israel (jag utgår ifrån att de förfogar över såna) att överväga kärnvapen är om Iran själva skulle försöka bruka dem. Men hittills har de ju i första hand försökt förebygga att en sådan situation uppstår.
Dessutom förfogar de över tillräckligt med konventionell eldkraft för att uppnå samma effekt som ett kärnvapen skulle ge. Det tar lite längre tid bara.
Citera
2026-03-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
... i någon form av barnslig och impulsiv hämndlystnad drar de iväg en atombomb.
Du vet om att Donald Trump är president i USA? Varför menar du att det är så osannolikt?
Citera
2026-03-06, 20:36
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Till skillnad från den sk "tredagarsoperationen" i Ukraina, där belackare gärna häcklar Putin för en tidsram som han aldrig satt upp, så var Trump inledningsvis rätt tydlig med att han utgick från att kriget kommer vara över inom fyra-fem veckor. Men han höll också dörren på glänt för att det eventuellt skulle ta längre tid.

Så en "klassisk överkörning" blir det väl om han lyckas hålla sig inom den tidsramen. Är det det som du vågar sia om redan nu eller?

Jag siar inte om något sådant. Jag konstaterade att det hittills varit en total överkörning. Men framtiden vet jag såklart inte alls hur den kommer forma sig och jag har inte kunskap nog att göra en trovärdig förutsägelse. Däremot hoppas jag att USA och Israel kan driva ut regimen snabbt och effektivt samtidigt som ett mer vettigt alternativ tar vid.
Citera
2026-03-06, 20:41
Medlem
Citat:
Det är inte jag som eskalerar kriget. och det är inte jag som använder religion för ekonomiska vinster.
Personligen tycker jag det är vackert med olika samhällssystem på jorden som kan hålla fred med varandra och ha handel som fredsvapen

FUCK er globalister som vill ha ansiktstsigenkänningskameror överallt.

Sluta lipa. Iran har sponsrat terrorgrupper och destabiliserat regionen i åratal. De har hotat väst och därtill plågat den egna befolkningen.

Det som händer Iran just nu är väntat och hundra procent välförtjänt. Förhoppningsvis kan Iran nu få en ledning som är mer pragmatisk och samarbetsvillig framöver. Annars får de smaka på mer bomber.
Citera
2026-03-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Japp markstrid är jobbigt, därför dom tänker bomba sönder Iran, lite som Gaza, bomba tills det inte finns motstånd kvar.,

Iran är inte Gaza din idiot.
Citera
2026-03-06, 20:45
Medlem
Citat:
Det är inte jag som eskalerar kriget. och det är inte jag som använder religion för ekonomiska vinster.
Personligen tycker jag det är vackert med olika samhällssystem på jorden som kan hålla fred med varandra och ha handel som fredsvapen

Och lika fullt har Iran attackerat Turkiet, Cypern, Azerbajdzjan, Oman, Saudiarabien, Irak, Kuwait, Bahrain, Qatar, UAE och Israel den senaste veckan. Är det något land jag glömt? De verkar ha lite svårt att "hålla fred".
Citera
2026-03-06, 20:46
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Nja säger väl mer om Hamas som håller civila som mänskliga sköldar.

🥱

Som iranierna höll de 165 döda skolflickorna som mänskliga sköldar menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in