2026-03-06, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Lär dig inte Python. Ingen lär sig programmeringsspråk längre, det finns många bra AI-verktyg som programmerar åt dig. Jag har byggt flera ganska avancerade appar bara genom att prata med Codex och sedan låta ChatGPT analysera appen och ge mig instruktioner att ge till Codex för nästa steg.
Va ere för appar och haru tjänat deg på dom?
Citera
2026-03-06, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Vill förtydliga att jag inte sysslar med att skapa ai-skit som sedan körs ut i mängder på youtube utan jag skapar seriösa saker. Man kan väl nästan jämföra det med att skapa ett litet företag, per idé, för de flesta av mina idéer.

Har det rullat in nån kosing då?
Citera
2026-03-06, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Vilken plattform var det ?

Outlier.
Citera
2026-03-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
Outlier.

Vad exakt lärde du den och va pröjsa dom dej?
Citera
2026-03-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag var med tidigt och tjänade pengar på faceless content på Youtube (innan shorts blev en hit på Youtube). Där använde jag AI för att göra mycket av jobbet. Tjänade bra på det och i början så var det okej. Nu är det nog ännu lättare. Dock så tror jag att Youtube kommer behöva göra något åt det för det sprids så jävla mycket skit att folk börjar tröttna faktiskt.

Håller inte på med det så mycket idag. Bara nödvändigt för att kanalerna ska hålla sig flytande så länge som möjligt för att kunna ha ett samarbete.

För att tjäna pengar idag så skulle jag hellre hitta en nisch som lockar folk och filma, editera behagligt, lägga en skön beat på och lägga ut massa shorts. Det går att tjäna mycket pengar på det och det är ganska enkelt.

Se bara på en kanal som:

Jasmin and James
https://www.youtube.com/@JasminandJames

Studera deras shorts, antal subs och views kanalen har och inse att det är ju något som vem som helst kan skapa. Nu har väl just de ett erkännande av att vara två alldagligt attraktiva personer.

Men det viktigaste är att de har ett koncept och en väl utarbetad plan. Man måste nog inse att de också ligger ett hårt arbete bakom för att få ihop allt. Dock så (vet jag av vissa anledningar) att de har tjänat över 10 miljoner dollar. Skulle kunna ta dig ur bidragsberoendet va?

Trots det hårda jobbet de lägger ner och att det de gör gör de bra så kan man i ärlighetens namn faktiskt säga att det på något plan är rent skräp de gör. Meningslöst skit som vem som helst, ibland med lite hjälp faktiskt kan göra.

En annan kanal som gör ännu mer meningslöst skräp:

Kyle Travel
https://www.youtube.com/@KyleTravel/shorts

Förmodligen också helt utan AI. Även om det går att automatisera mycket av det. Något man lär sig längs vägen om det behövs. Men ett super enkelt sätt för en bidragsberoende att komma ur bidrag.

Tanken är att inspireras av en sån här kanal och sen hitta sin egna nisch. Men jag skulle säga att det finns fortfarande så mycket plats kvar för det här att du skulle kunna kopiera konceptet mer eller mindre helt och hållet och tjäna massvis med pengar på det.

Om du trots allt ska jobba med AI och tjäna pengar på just AI-biten på ett hållbart sätt så skulle jag säga att du ska lära dig grunderna i programmering (Python) och sen gå på och lära dig AI och hur man jobbar med det. Sen börjar du automatisera saker. Det här tycker jag är roligast och har även tjänat pengar på det. En stor sak är att använda AI för att automatisera handel med värdepapper.

Vad har du för kompetens idag när det gäller AI?
Sluta ljug! Mupp!
Citera
2026-03-06, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
Outlier.

Skiten accepterar ju inte mitt ID-kort !!!
Citera
2026-03-06, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Har det rullat in nån kosing då?
Jag har inte hunnit komma till det stadiet ännu. Håller på att skapa och marknadsföra produkterna. Det tar tid att smälla ihop det så det blir bra.
Citera
2026-03-06, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Lär dig inte Python. Ingen lär sig programmeringsspråk längre, det finns många bra AI-verktyg som programmerar åt dig. Jag har byggt flera ganska avancerade appar bara genom att prata med Codex och sedan låta ChatGPT analysera appen och ge mig instruktioner att ge till Codex för nästa steg.

Jag har vibe-kodat tre gratisappar som används av några hundra personer. Som hobby-projekt. Fick en fråga om jag ville bli bjuden på resan till en konferens i Frankrike och berätta om en av apparna, men jag tackade nej. Jag är inte så stolt över den eftersom jag vibekodade och inte byggde den själv, och jag är egentligen inte så bra på programmering som de som inbjöd mig trodde. Möjligen är jag lite stolt över själva ideerna till appar som jag fick.

Jag fick felsöka och rätta många fel som ai-verktyget introducerade och inte själv kunde reparera. Ju större programmet var desto fler fel blev det. Så viss erfarenhet av programmering och utvecklingsmiljöer behöver man faktiskt ha, och en grundförståelse för hur det egna programmet funkar, även om man inte behöver kunna alla detaljer i just de programspråk man använde. Jag behövde ha väldigt bra kunskap om de andra programvaror och api:er den skulle jobba emot och de filformat som den skulle använda. Jag behövde alltså ha lite av IT-arkitektfärdigheter.

Slutsatser: Professionella systemutvecklare behövs även i framtiden, även om arbetsuppgifterna förändras till mindre kodning och mer kravfångst, test, felsökning och arkitekturfrågor.
Senast redigerad av guru1966 2026-03-06 kl. 18:18.
Citera
2026-03-06, 18:30
Medlem
Citat:
Jag har inte hunnit komma till det stadiet ännu. Håller på att skapa och marknadsföra produkterna. Det tar tid att smälla ihop det så det blir bra.

Du vill inte berätta lite mer då, eller känner du att du vill hålla det för dig själv för tillfället?
Citera
2026-03-06, 19:23
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Citat:
Jag har 5 olika idéer som jag håller på just nu att utforska och testa. Jag kan återkomma med svar sedan ifall de funkar eller inte.
Spoiler alert - de kommer inte fungera.
Citera
2026-03-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag fick felsöka och rätta många fel som ai-verktyget introducerade och inte själv kunde reparera. Ju större programmet var desto fler fel blev det. Så viss erfarenhet av programmering och utvecklingsmiljöer behöver man faktiskt ha, och en grundförståelse för hur det egna programmet funkar, även om man inte behöver kunna alla detaljer i just de programspråk man använde.

I ett relaterat sammanhang använde jag AI för dataanalys, men om det inte vore för mina grundkunskaper inom just dataanalys hade jag garanterat haft mycket svårare att upptäcka de fel som AI ibland lyckades prestera. AI är bra på många sätt men långt ifrån ofelbar. Att ha grundläggande kunskaper inom dataanalys, Python eller vad man än håller på med ser jag som fördelaktigt av just den anledningen.

Tillbaka till trådens ämne. Om jag ska gissa vilt så gissar jag att de som tjänar mest pengar på AI är de som har som affärsidé att lära andra hur man tjänar pengar på AI: genom YouTube-videos, online-kurser, böcker osv. Att någon tjänar på s.k. "AI slop" händer säkert, men förefaller vara något som de sociala plattformarna slår ned på mer och mer. (Jag förutsätter för övrigt att tråden inte diskuterar företag som t.ex. Tesla, Nvidia, Palanthir och liknande som de facto tjänar multum på AI.)

Jag kan i och för sig medge att jag har tjänat pengar på AI eftersom jag vid tillfällen använder det i mitt arbete för enklare administrativa uppgifter - om förvärvsinkomst räknas som att tjäna pengar på AI?
Citera
2026-03-06, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag fick felsöka och rätta många fel som ai-verktyget introducerade och inte själv kunde reparera. Ju större programmet var desto fler fel blev det. Så viss erfarenhet av programmering och utvecklingsmiljöer behöver man faktiskt ha, och en grundförståelse för hur det egna programmet funkar, även om man inte behöver kunna alla detaljer i just de programspråk man använde. Jag behövde ha väldigt bra kunskap om de andra programvaror och api:er den skulle jobba emot och de filformat som den skulle använda. Jag behövde alltså ha lite av IT-arkitektfärdigheter.
Är du helt säker på att ChatGPT inte hade kunnat hjälpa dig lista ut lösningen på problemen och ge dig kunskapen om API:erna? För jag kan ingenting om programmering och min strategi fungerar hittills, att varje gång Codex gjort ändringar i appen och beskriver dem för mig så skickar jag det meddelandet till ChatGPT så att den kan reflektera, beskriva, felsöka och förbättra. Jag har stött på många buggar och API-problem men alltid lyckats lösa det. Men är det tillräckligt avancerat så har du kanske rätt att man behöver någon som vet vad den gör, men poängen är att TS inte borde spendera många timmar på att lära sig Python om han bara vill tjäna pengar online med AI. Det finns massor av enkla sätt att tjäna pengar.

Youtube har ändrats mycket nyligen. Att skapa auto-genererade videor med n8n, Antigravity, CapCut, etc kommer antagligen inte lyckas, man blir demonetized. Men det finns bättre möjligheter än tidigare om man skapar videor med högre kvalitet. Även på Instagram och TikTok såklart. Men man måste anpassa sig snabbt och experimentera för att hitta något som fungerar, det kräver ganska mycket jobb i början tills man hittar rätt, inte den enklaste branschen.

https://x.com/CreatorMagicAI
Det här projektet följer jag lite. Drömmen som många har nu är ju att ha en helt automatisk OpenClaw som tjänar pengar åt en. Han har skapat 3 agenter som ska tjäna pengar åt honom 24/7. Han ligger i plus hittills men inte om man räknar med API-kostnaderna som kan bli ganska höga. Jag har ett bättre system, använder MiniMax' MaxClaw + deras Coding-prenumeration, ett bra sätt att minska kostnaderna enormt mycket, sen är dock MiniMax sämre än GPT, Claude, etc, men tror jag ska lyckas ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in