2026-03-06, 14:54
Medlem
goseigens avatar
Om ni har sett "it ain't half hot mum", så vet ni att soldasserna är i Deolali. Serien är förövrigt riktigt rolig.

Uttrycket doolally skall komma därifrån, ett uttryck för att någon är en bit knäpp.

https://en.wikipedia.org/wiki/It_Ain%27t_Half_Hot_Mum

https://en.wikipedia.org/wiki/Deolali

https://www.worldwidewords.org/qa/qa-doo1.htm

På senare år har folk börjat använda uttrycket delulu, som att man inte riktigt är i verkligheten. Det sägs komma från k-pop.

Hur är det med det här?

Och finns det någon som säger något av de här orden idag som vet att det kanske kommer från ett brittiskt arméläger?

Mest intressant i frågan är väl kanske att försöka hitta början till delulu i Korea, för att det finns ett sådant uttryck därifrån är tämligen säkert.

Har det bara råkat bli så att orten Deolali har ett liknande ljud som delusional, vilket sägs vara början till delulu?
Citera
2026-03-06, 15:02
Medlem
Fantens avatar
Delulu kommer ju från delusional. Jag hörde det första gången hos Maxim Bady.
Citera
2026-03-06, 15:18
Medlem
crowtits avatar
Kan inte säga tvärsäkert att det kommer från k-pop, men före 2014, 2015 eller så hörde jag det nog bara i k-popsammanhang. Delulu (delusional) fans, t ex.
Citera
2026-03-06, 16:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Delulu kommer ju från delusional. Jag hörde det första gången hos Maxim Bady.

Är det verkligen så då?

Själv tycker jag att delulu låter mer som doolally än delusional.

Så det är det jag undrar. Kommer delulu från något sorts k-popord?

Eller finns det en koppling till tidigare brittiskt vardagsspåk?

Vad som gör tanken om delusional trolig är väl tidsfaktorn, och att det hände i ett land där amrisar styrde en hel del.
Citera
2026-03-06, 16:20
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crowtit
Kan inte säga tvärsäkert att det kommer från k-pop, men före 2014, 2015 eller så hörde jag det nog bara i k-popsammanhang. Delulu (delusional) fans, t ex.

Jag tror dig. Uttrycket doolally - med olika stavningar - har haft en renässans i olika länder, och det är möjligt att det är påverkat av k-popen.

Så min fråga handlar väl i mycket om hur delulu började, och om det har någon koppling till det brittiska ordet.

Det där är förstås väldigt svårt att svara på, eftersom man kanske måste finna någon typ av fanzine från 90-talets Korea, där ordet användes första gången.

Kanske är det bara en slump, att den här orten i Indien har ett namn som ledde till ett uttryck som är snarlikt vad som senare dök upp i Korea.
Citera
2026-03-06, 17:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Är det verkligen så då?

Själv tycker jag att delulu låter mer som doolally än delusional.

Eller finns det en koppling till tidigare brittiskt vardagsspåk?

Vad som gör tanken om delusional trolig är väl tidsfaktorn, och att det hände i ett land där amrisar styrde en hel del.
Jag tror faktiskt inte att det kommer från k-popen nej. Det var säkert där det kodifierades men jag tror inte att det är ursprunget. Jag är hyfsat säker på att jag hörde det på typ MTV nån gång på 90-talet.
Citera
2026-03-06, 17:18
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag tror faktiskt inte att det kommer från k-popen nej. Det var säkert där det kodifierades men jag tror inte att det är ursprunget. Jag är hyfsat säker på att jag hörde det på typ MTV nån gång på 90-talet.

Jag tror dig, om det skulle vara så är kanske förklaringen med delusional en efterhandskonstruktion, men vem vet.

MTV, eller andra då, kan ha hittat på ett liknande ord utan att känna till Deolali.

Mystiken tätnar
Citera
2026-03-06, 17:28
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jag tror dig, om det skulle vara så är kanske förklaringen med delusional en efterhandskonstruktion, men vem vet.

MTV, eller andra då, kan ha hittat på ett liknande ord utan att känna till Deolali.

Mystiken tätnar
Fast alla källor jag hittar, säger att det kommer från delusional. Ingen nämner din teori.
Citera
2026-03-06, 17:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Fast alla källor jag hittar, säger att det kommer från delusional. Ingen nämner din teori.

Nä, och det kan jag förstå, givet att det inte var britter som härskade i Sydkorea efter kriget.

Egentligen har jag ingen teori, men har noterat det äldre ordet.

Så sätt spelar det kanske ingen större roll. Den första på tv att säga delulu lär knappast ha sagt att det kommer från ett brittiskt uttryck skapat runt namnet på en ort, och lär knappast ha vetat.

När man funderar över det är också doolally, eller olika versioner av det något som de flesta inte vet något om, så hur ska britter eller andra kunna veta något om dessa ord?

Att två ord har samma ljud är något som finns, sabaki är hundar på ryska, men lätt/smart form på japanska, kanske lite som att vara streetwise.
Citera
2026-03-06, 18:12
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Nä, och det kan jag förstå, givet att det inte var britter som härskade i Sydkorea efter kriget.

Egentligen har jag ingen teori, men har noterat det äldre ordet.

Så sätt spelar det kanske ingen större roll. Den första på tv att säga delulu lär knappast ha sagt att det kommer från ett brittiskt uttryck skapat runt namnet på en ort, och lär knappast ha vetat.

När man funderar över det är också doolally, eller olika versioner av det något som de flesta inte vet något om, så hur ska britter eller andra kunna veta något om dessa ord?

Att två ord har samma ljud är något som finns, sabaki är hundar på ryska, men lätt/smart form på japanska, kanske lite som att vara streetwise.
Förmodligen för att slangordet helt enkelt inte kommer därifrån som din tes säger.
Citera
2026-03-06, 18:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Förmodligen för att slangordet helt enkelt inte kommer därifrån som din tes säger.

Jag har ingen tes.
Citera
2026-03-06, 19:03
Medlem
crowtits avatar
Citat:

De som använde uttrycket var huvudsakligen internationella, och väldigt unga kpop-fans från t ex Malaysia, Filippinerna, Thailand och USA, som skrev på engelska på forum som AllKpop och OneHallyu. Så jag tror inte de plockat upp det från 90-talets MTV eftersom de inte levde då, men det förnekar ju inte att det faktiskt sagts där, det vet jag inget om. Det kommer nog inte från något koreanskt ord. De har ett eget uttryck för samma fenomen, 망붕 (mang-bung).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in