2026-03-06, 16:29
Medlem
mr.Floppys avatar
Nej fy fan! Gillaknapparna på sociala medier är väl kanske den enskilda sak som förstört världen mest anser jag.
En hel generation jagar likes för att tillfredsställa sitt ego och har väl mer eller mindre slutat tänka själva. Alla sitter och tycker samma för att få likes, att framföra något annat kan inte bara resultera i uteblivna likes, utan även social utfrysning.

Ett exempel, 2015, den så kallade flyktingkrisen.Vänner och bekanta la upp det ena mer infantila än det andra i hopp om mängder av likes från bidragsinvandringskramarna vilket de ofta också fick, vilket ledde till ännu fler infantila inlägg, till slut var hela samhället i masspsykos, det slutade som väntat i kaos med en gråtande Åsa Romson (eller vad fan hon hette) i tv när verkligheten till slut hann ikapp och man fick bromsa.
I princip det enda stället det var riktig diskussion var här på Flashback.

Vi människor är inte gjorda för denna egoboost som likes från främlingar ger, det fuckar upp dopaminet totalt.

Det kommer skrivas många avhandlingar i framtiden om denna märkliga period i människans historia, när folk skrev och gjorde en massa konstigt för att jaga likes från främlingar, om detta är jag tämligen övertygad.

Men men, vad vet jag.Jag är väl bara en grinig gubbjävel som tycker att Flashback är till för ordentliga diskussioner, ju fler och motstridiga åsikter desto bättre för yttrandefriheten. Tycker det sista vi behöver är en massa grupper som bara kommer sitta och gilla inlägg från likasinnade utan att bidra själva som det förmodligen skulle bli.

Har man inget att säga eller inte vill bidra ska man vara tyst så diskussionen kan fortsätta utan någon form av påhejning med medföljande egoboost.
Citera
2026-03-06, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvarvinkel
Det borde finnas en gilla-knapp.
Om någon svarat mig och jag håller med så vill man inte svara "Absolut! Håller med." men det leder till att skribenter inte vet om man läser eller uppskattar deras svar.

Jag är övertygad om att det skulle göra att forumet känns mer levande.

Reddit är använder detta mycket uselt då de använder det för att visa och dölja poster. X gör det bättre men har även algoritmer för att boosta mer gillade inlägg. Flashback bör bara ha det som feedback-mekanism för användare.

Absolut. Håller med.
Citera
2026-03-06, 16:32
Medlem
Citat:
Om någon svarat mig och jag håller med så vill man inte svara "Absolut! Håller med." men det leder till att skribenter inte vet om man läser eller uppskattar deras svar.

Reddit är använder detta mycket uselt då de använder det för att visa och dölja poster. X gör det bättre men har även algoritmer för att boosta mer gillade inlägg. Flashback bör bara ha det som feedback-mekanism för användare.

+100

Gärna en tumme neråt också!
Citera
2026-03-06, 16:49
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:

Har funderat på det själv också men jag anser att det är en mycket dålig ide.

Det kommer missbrukas av ryssbottar och andra som kommer rösta upp sina egna inlägg med andra konton för att svänga opinionen.

Folk kommer hora ut sig för att samla poäng och röster och det kommer sänka kvaliteten på forumet.

Om du uppskattar ett inlägg så kan du helt enkelt skriva det. Och det går att göra på ett sätt där du samtidigt bidrar till diskussionen. Exempelvis genom att skriva varför du håller med och kanske ställa en fråga. Det är mer givande och bidrar till en levande diskussion.
Senast redigerad av StoreSvarte 2026-03-06 kl. 16:54.
Citera
2026-03-06, 16:56
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Ja! Jag har oxå tänkt på det.
Citera
2026-03-06, 17:00
Medlem
halvarvinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Nej, det borde det inte. Gillaknappar skapar självcensur eftersom få vill att deras inlägg ska förstöra deras "karmapoäng" och därför slutar folk skriva vad de tycker och istället skriver vad de tror ska generera mest likes. Forumet blir alltså en ekokammare där alla nickar ikapp till det rådande narrativet istället för att diskutera fritt.

Men det ska inte vara någon poängsamling. Reddits karma-system är gameification för att driva på retention.
Det här fyller en annan funktion även om de ligger nära varandra.
Citera
2026-03-06, 17:02
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Ne tack, räcker med att folk skämmer ut sig på youtube och facebook för att få likes.
Citera
2026-03-06, 17:07
Medlem
halvarvinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Nej fy fan! Gillaknapparna på sociala medier är väl kanske den enskilda sak som förstört världen mest anser jag.
En hel generation jagar likes för att tillfredsställa sitt ego och har väl mer eller mindre slutat tänka själva. Alla sitter och tycker samma för att få likes, att framföra något annat kan inte bara resultera i uteblivna likes, utan även social utfrysning.

Ett exempel, 2015, den så kallade flyktingkrisen.Vänner och bekanta la upp det ena mer infantila än det andra i hopp om mängder av likes från bidragsinvandringskramarna vilket de ofta också fick, vilket ledde till ännu fler infantila inlägg, till slut var hela samhället i masspsykos, det slutade som väntat i kaos med en gråtande Åsa Romson (eller vad fan hon hette) i tv när verkligheten till slut hann ikapp och man fick bromsa.
I princip det enda stället det var riktig diskussion var här på Flashback.

Vi människor är inte gjorda för denna egoboost som likes från främlingar ger, det fuckar upp dopaminet totalt.

Det kommer skrivas många avhandlingar i framtiden om denna märkliga period i människans historia, när folk skrev och gjorde en massa konstigt för att jaga likes från främlingar, om detta är jag tämligen övertygad.

Men men, vad vet jag.Jag är väl bara en grinig gubbjävel som tycker att Flashback är till för ordentliga diskussioner, ju fler och motstridiga åsikter desto bättre för yttrandefriheten. Tycker det sista vi behöver är en massa grupper som bara kommer sitta och gilla inlägg från likasinnade utan att bidra själva som det förmodligen skulle bli.

Har man inget att säga eller inte vill bidra ska man vara tyst så diskussionen kan fortsätta utan någon form av påhejning med medföljande egoboost.

Jag tycker du blandar ihop saker här.
Om du är en skribent som skriver väldigt bra saker där folk ofta håller med men du får otroligt få interaktioner så kanske du tröttnar trots att du är en mycket omtyckt skribent.
Om man tror att man skriver för döva öron så är det inte så motiverande att fortsätta.

Folk som trollar eller postar idiotargument får fler interaktioner för att folk bemöter dom. Det skapar alltså en märklig obalans där dynga ger interaktioner och kvalitet blir ouppmärksammad.
Citera
2026-03-06, 17:08
Medlem
halvarvinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Hade faktiskt varit en trevlig feature tycker jag! Kanske även att man kan se vilka som gillat?

Om möjlighet finns att anonymisera sina gilla-markeringar också kanske?
Citera
2026-03-06, 17:10
Medlem
Fantens avatar
Jag kan tipsa om Reddit annars TS.
Citera
2026-03-06, 17:11
Medlem
halvarvinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
+100

Gärna en tumme neråt också!
Där är jag mer tveksam. Jag vill inte avskräcka folk att posta idiotiska kommentarer.

Flashback måste tillåta totala cp:n att göra sin röst hörd utan att få 500 nedröstningar.
Citera
2026-03-06, 17:15
Medlem
halvarvinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Har funderat på det själv också men jag anser att det är en mycket dålig ide.

Det kommer missbrukas av ryssbottar och andra som kommer rösta upp sina egna inlägg med andra konton för att svänga opinionen.

Folk kommer hora ut sig för att samla poäng och röster och det kommer sänka kvaliteten på forumet.

Om du uppskattar ett inlägg så kan du helt enkelt skriva det. Och det går att göra på ett sätt där du samtidigt bidrar till diskussionen. Exempelvis genom att skriva varför du håller med och kanske ställa en fråga. Det är mer givande och bidrar till en levande diskussion.

Jag tror du har fel. Jag vet att jag ofta skippar att svara på kvalitetsinlägg jag gillar. De som horpostar får göra det men om folk här inte klarar att se andra inlägg som röstas upp så får dessa nervvrak skaffa ryggrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in