Citat:
Ursprungligen postat av
Sculley
Min fetning
För att sammanfatta dit inlägg IB.
När det visade sig att vittnet ljög, då fanns det inga av dessa tyngande punkter mot EA i förundersökningen som kunde stå på egna ben.
När detta rycks bort så har man det andra kvar men som inte i sig självt kan binda EA till denna handling mot Helena denna natt.
Om det var så vilket jag har stark anledning att tro för den delen att detta vita hundhår var från en samojed samt även från Helenas samojed- Nita så kan inte denna tekniska bevisning enbart knyta EA till att ha gjort
detta brott
denna natt då. Rätten kan hävda att det inte går att styrka om detta hundhår hamnat där i samband med
denna natt när Helena försvann t e x.
Det handlar om för åklagaren att bli övertygad om ifall det går att fälla denne man på återstående bevisning eller då -
tyngande omständigheter - indicier. Man tycker ändock och det är FULLT förståeligt av att bara läsa förhör och alla annat som vi fått ta del av att dessa omständigheter är mycket intressanta men att de anser sig givetvis behöva fler eller än hellre om möjligt mer teknisk bevisning eller några andra vittnen som kan koppla EA till handlingen och då väcka ett nytt åtal.
Därför sitter man hoppas att det skall ramla in något mer ända fram tills han avskrivs 19930329.
Polisen och åklagare jobbar enbart efter tesen att EA i så fall enbart varit
ensam GM och inget annat här. Något annat finns inte i polisens begreppsvärld helt enkelt. Det är
statistiken "hur det nästan alltid brukar se ut när en ung kvinna försvinner/dödas" samt den juridiska
enkelheten med
en GM som talar här.
Om det är så att polisen vet att det var ett hundhår från Helenas hund Nita som hittades i EAs bil så
är han inblandad, låt mig säga det
men endast som medgärningsman och
INTE som ensam huvudgärningsman som alltså det polisen endast var intresserade av. Polisen fick tag i en inblandad (EA) redan 1992 alltså men visste inte då
hur han var inblandad.