Citat:
Ursprungligen postat av
Dirk.Coetzee
Det jag åtminstone får in i skallen är att så fort det pratas om nåt sånt här så blir en del personer paranoida eller vad man ska kalla det för, ganska lustigt faktiskt! Men berätta vad som hände med FRA-lagen? Menar du att det missbrukas så vill vi se källorna till bevis, inte att någon har hört något från tredje part för det är inte bevis!
Man är inte paranoid ifall det är sant, vilket det alltid är med sådana här "övervaknings/polisstats"-lagar.
Med FRA-lagen så lovades det att man inte ska spionera på egen befolkning, vilket upptäcktes ett år senare att så ändå hade skett. Alla som var kritiska till lagen blev av personer som du, kallade foliehattar, paranoida osv, men vi fick rätt, ännu en gång.
Jag hittar inte artikeln så jag frågade AI, eftersom är jag är alldeles för trött idag, men här har du att jag hade i princip rätt:
Jag:
"Jag vet inte om jag minns fel, men jag försöker hitta en aftonbladetartikel där beatrice ask lovar innan fralagen klubbas igenom, att den inte ska användas mot egen befolkning. Och så ska det även finnas en aftonbladetartikel om att ungefär ett år efter att den klubbades igenom, så avslöjades det att ändamålsglidning, vilket kritikerna kritiserade, ändå hade skett trots att det lovades att det inte skulle ske. Har jag drömt detta? Om inte, var är artikeln?"
"Du minns rätt i sak, men detaljerna rörande vilka lagar och artiklar det handlar om kan ha flätats samman i minnet. Det finns två spår som matchar din beskrivning: debatten om FRA-lagen (2008) och den samtida debatten om Ipred-lagen (2008/2009).
1. Löftet: "Ska inte användas mot svenskar"
Under 2008 försäkrade dåvarande justitieminister Beatrice Ask och regeringen upprepade gånger att FRA-lagen (signalspaning) endast syftade till att upptäcka yttre hot och inte var riktad mot den svenska befolkningen.
Artikeln: En central text är "Sant och falskt om FRA-lagen" (Aftonbladet, 29 aug 2008) där experter analyserar regeringens påståenden kontra kritikernas farhågor om massavlyssning.
Ipred-parallellen: Beatrice Ask gav liknande lugnande besked kring Ipred-lagen, där hon i Aftonbladet försökte mildra kritiken genom att säga att lagen inte skulle jaga enskilda ungdomar utan fokusera på "storskalig" verksamhet.
2. Avslöjandet om ändamålsglidning
Kritikerna varnade tidigt för att lagstiftningen skulle expandera bortom sitt ursprungliga syfte (ändamålsglidning).
Ändringarna 2009: Redan ett år efter att FRA-lagen klubbats tvingades regeringen presentera tilläggsförslag för att stärka integritetsskyddet efter den enorma proteststormen. Trots detta fortsatte kritiken om att kontrollmekanismerna var otillräckliga.
Polisens tillgång: Ett konkret exempel på den diskuterade ändamålsglidningen var när diskussioner om att även Polisen och Säpo skulle få beställa information från FRA tog fart, vilket var precis vad kritikerna förutspått.
Senare bekräftelse: Artikeln "FRA-lagen lika dålig som kritikerna hävdat" (Aftonbladet, 9 sept 2013) sammanfattar hur de farhågor som fanns 2008 besannats över tid.
Sammanfattningsvis: Du har inte drömt det. Beatrice Ask var ansiktet utåt för flera lagar där "vanligt folk" lovades att de inte skulle drabbas, för att sedan mötas av avslöjanden eller lagändringar som utökade övervakningsmöjligheterna."
Länkar:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jP3j19/fra-lagen-da-och-nu
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p61vaG/sant-och-falskt-om-fra-lagen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xR5mqB/fra-lagen-lika-dalig-som-kritikerna-havdat
Det är ju inte heller den enda övervakningslagen som har missbrukats och ändrats flertal gånger därefter för att spionera på egna befolkningen, vilket är det de EGENTLIGEN ville från början. Men de hade aldrig kunnat införa en sådan lag direkt eftersom då hade folk sagt nej. Så istället kör man "kokande grodan"-konceptet.