Citat:
Ursprungligen postat av
Gipsytobbe
KOLLKOLL BE DIN KILLE TITTA PÅ DETTA!!
Zustainment Bygg AB. Startas 21 juli 2024 med huvudägarna i Norden Estates ab, EM Holding ab, SL Holding ab samt VD Mikael Modig via ett av sina bolag. Bolagsstämman 27 oktober äger Norden Estates ab 250 aktier av 250. Vem äger detta bolag och hur fakurerar de si i mellan ?? Dessa ägare gör jobb åt Zustainment Bygg AB. men när de ska få betalt så får de aktier genom kvittning i Norden Estates av deras fakturor. Är det laglig och skadligt för aktieägarna i Norden Estates?? Från starten av Zustainment Bygg AB har varken Norden Estates och Zustainment Bygg AB haft pengar till att betala därav kvittning finns i bolagsverkets handlingar och på bolagsstämmor!!!!! Jävla röra!!!
Har jag uppfattat dig rätt ?
Begäran om granskning av ägarstruktur och kvittningstransaktioner
Jag vill uppmärksamma en situation kring bolagen Zustainment Bygg AB och Norden Estates AB, där det enligt min uppfattning finns oklarheter kring ägarstruktur, fakturering och kvittning av fordringar mot aktier.
Zustainment Bygg AB startades den 21 juli 2024. Vid starten uppgavs huvudägarna vara Norden Estates AB, EM Holding AB, SL Holding AB samt Mikael Modig via ett av sina bolag.
Vid bolagsstämman den 27 oktober framgår dock att Norden Estates AB äger 250 aktier av 250 i Zustainment Bygg AB, vilket innebär att bolaget då står som ensam ägare.
Samtidigt uppges att ovan nämnda ägarbolag utför arbete åt Zustainment Bygg AB och fakturerar bolaget för sina tjänster. När betalning ska ske verkar ersättningen i flera fall istället hanteras genom kvittning, där fakturor kvittas mot aktier i Norden Estates AB.
Detta väcker flera frågor:
• Hur ser den faktiska ägarstrukturen mellan bolagen ut?
• På vilka grunder sker kvittning av fakturor mot aktier?
• Har dessa transaktioner genomförts i enlighet med aktiebolagslagen och gällande regler om nyemission och kvittningsemission?
• Har alla aktieägare i Norden Estates AB behandlats likvärdigt, eller kan förfarandet vara till nackdel för vissa aktieägare?
Enligt tillgängliga uppgifter har varken Zustainment Bygg AB eller Norden Estates AB haft tillräckliga likvida medel för att betala fakturor, vilket ska vara orsaken till att kvittning använts. Uppgifter om detta ska finnas i handlingar registrerade hos Bolagsverket samt i protokoll från bolagsstämmor.
Mot bakgrund av detta önskar jag att situationen granskas närmare, då upplägget framstår som oklart och potentiellt kan påverka aktieägarnas intressen.