2026-03-06, 11:55
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Det som folk stör sig på är nog mer hyckleriet i att hävda att dom här krigen skulle motiveras av omtanke om befolkningen i dessas olycksaliga länder. Det är rätt uppenbart att den "frihet" man vill ge till folket i praktiken innebär militär tandlöshet, ekonomisk ruin, kaos och destabilisering. Man vill eliminera landet som maktfaktor på det geopolitiska schackbrädet. Demokrati eller rättigheter för kvinnor är liksom uppenbara rökridåer, för att såna som du och jag som sitter i Väst inte ska börja protestera allt för mycket mot dom här krigen.
För Iraks och Afghanistans del är det dock inte helt fel. Både Saddam och talibanerna fick ju stöd av Väst på 1980-talet. Men de fick hybris och gick för långt för kolonialherrarnas smak så de var tvungna att plocka bort dem (gick ju sådär i Afghanistan).

Samma med arabiska våren när Väst stödde militant islam ända tills det blev för många halshuggningsvideos och terrorattacker. Kolonialherrarna blev pressade att försöka rätta till sitt misstag.

Nu med Iran tycker jag dock det inte alls varit något liknande stöd i massmedia för kriget. Antagligen för att Trump utmålat amerikansk liberal media till sin fiende. Fotfolket bland Demokraterna har blivit allt mer anti-Israel inte minst då färgade amerikaner ser videoklipp där vita israeler dödar mörkhyade araber. Påminner om vad ICE gör på hemmaplan.
Citera
2026-03-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jo, jag hörde strategin uttalas av Irans Baghdad Bob häromdagen. Men det är en omöjlig strategi med ett utdraget krig.

Inflationen är redan hemsk och priserna på mat katastrofala, enligt rapporter från exiliranier. När folket lider och svälter p.g.a ett utdraget krig så vänder man sig mot regimen ganska snabbt. USAs/Israels tillgång till interceptors kommer inte att ta slut eftersom Iran får iväg allt färre och färre robotar varje dag.

Här har du General Michael Clarke och han har rätt. Finns regimen kvar efter kriget så har Iran vunnit även om Iran ser ut som en soptipp.

https://www.youtube.com/watch?v=XQKU3SwJ6Wo

Enligt Iranierna slåss de mot Satan, så kan de bara överleva har de vunnit. Så det kan sluta med att alla har "vunnit", utom iranska folket.

Frågan är kommer folket göra uppror eller kommer någon annan gå in med en landarmé och sparka bort regimen. Om inte så kommer regimen överleva och vinna. De kommer vara kungar över en soptipp. Kineserna kommer vara glada

PS Alla pratar om kurderna, Jag misstänker att det är spel för galleriet. I stället försöker USA i bakgrunden få Iranska armen att resa sig. Det är rena gissningar. Men det skulle vara mer logiskt. Jag kan ha helt fel jag sitter inte i Pentagon eller i Trumps hjärna (hemsk tanke)
Citera
2026-03-06, 11:56
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Ge mig källa. Det var intressant. Faktum kvarstår de fäller nu klusterbomber och det kommer antagligen bli vardag för tek aviv-borna ett tag som inte kommer våga släppa ut sina barn för att leka i rädsla att de ska tro att de plockar upp en ett en oexploderad.

Är du så uppe i det blå att du tror att luftvärnet inte kommer hinna ta slut innan det är för sent. militära experter ser det som att något annat är en matematisk omöjlighet om missilerna och framför allt drönarna fortsätter komma i tillräcklig takt, alltså "decoys", även en del a missilerna fungerar som "decoys".

Att du nu lägger energi på att knacka ner dina önskedrömmar är ju upp till dig, jag har däremot funderat på en sak sedan jag började följa den här tråden.
Många av de som när samma önsketänkande som dig , att Iran skall lyckas med sina attacker mot civila skrikef dock i högan sky när Israel eller USA träffar något icke-miltärt. Eller för den delen sänker ett iranskt örlogsfartyg medelst u-båt.
Samtidigt anklagas de som har viss förståelse för anfallet för att vara sionister och hjärntvättade av judemedia? Om ni nu önskar att de ni debatterar emot inte skall sitta med dubbla måttstockar kanske ni borde föregå med gott exempel.
En tanke bara.
Citera
2026-03-06, 11:58
Medlem
Iran skulle kunna vinna om dom bestämmer sig för att stänga sundet året ut , hela världsekonomin skulle påverkas och priset skulle ligga på 150-200 dollar fatet.

I ett sådant fall skulle dom kunna göra en "deal" för USA och Israel klarar inte hålla på året ut det skulle bli extremt dyrt samt att USA knappt har missiler till detta.

USA är just nu lite skit nödiga att Iran tänker göra det , man ska tänka på att Iran verkligen gått soft på alla oljeländer bredvid som är USA allierad.

De skulle med lätthet spränga alla oljefält och depåer som ligger där med diverse skräpp drönare, nu har dom ju gjort det lite men inte i närheten vad dom kan , skulle tro att dom inte vågar.
Citera
2026-03-06, 11:59
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser
Den kommer. Enda orsaken till att Usa hjälper Israel nu är för att Israel hotade med att Nuke:a iran annars.

Ja, frågan är nog mest hur Ryssland och Kina skulle kunna reagera.
Citera
2026-03-06, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Ge mig källa. Det var intressant. Faktum kvarstår de fäller nu klusterbomber och det kommer antagligen bli vardag för tek aviv-borna ett tag som inte kommer våga släppa ut sina barn för att leka i rädsla att de ska tro att de plockar upp en ett en oexploderad.

Är du så uppe i det blå att du tror att luftvärnet inte kommer hinna ta slut innan det är för sent. militära experter ser det som att något annat är en matematisk omöjlighet om missilerna och framför allt drönarna fortsätter komma i tillräcklig takt, alltså "decoys", även en del av missilerna fungerar som "decoys".

Börjar nästan tycka synd om dig, Bagdad Bob.
Attackerna från Iran har redan avtagit och precisionen hos iranierna verkar minst sagt vara urusel.

Istället för att våga sig på amerikanerna så har revolutionsgardet gått ut och sagt att civila iranier som är ute och protesterar mot regimen kan vänta sig dödligt våld som svar.
Citera
2026-03-06, 12:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
USAF lufttankar sina flygplan över Persiska viken vilket signalerar fortsatta flygoperationer nära Iran. Det är anmärkningsvärt att dessa flygplan opererar med sina transpondrar aktiva vilket gör deras rörelser tydligt synliga.
https://www.itamilradar.com/2026/03/06/usaf-tanker-cell-forms-over-the-persian-gulf-after-departures-from-tel-aviv-signaling-sustained-air- operations-near-iran/
Jag har sett det flera gånger.
Psykologisk krigföring att de visar var de är.
Tidigare idag lyfte fem Stratotanker för att gå mot Iran. Några behöll transpondrarna aktiva när de cirklade runt över Persiska viken. Någon på väg tillbaka till Tel Aviv där de startat ifrån. Troligen för att fylla på bränsle. Likadant igår. De tankar troligen jaktflyg och bombflyg men dessa har inte transpondrarna aktiva av förklarliga orsaker. Troligen följs planen av jaktflyg för att se till att de inte blir anfallna.
Går att följa på Flightradar24

https://www.flightradar24.com/M24/3e9f294b
Senast redigerad av Sunimod 2026-03-06 kl. 12:01. Anledning: Rättning fel.
Citera
2026-03-06, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekony
Iran skulle kunna vinna om dom bestämmer sig för att stänga sundet året ut , hela världsekonomin skulle påverkas och priset skulle ligga på 150-200 dollar fatet.

I ett sådant fall skulle dom kunna göra en "deal" för USA och Israel klarar inte hålla på året ut det skulle bli extremt dyrt samt att USA knappt har missiler till detta.

USA är just nu lite skit nödiga att Iran tänker göra det , man ska tänka på att Iran verkligen gått soft på alla oljeländer bredvid som är USA allierad.

De skulle med lätthet spränga alla oljefält och depåer som ligger där med diverse skräpp drönare, nu har dom ju gjort det lite men inte i närheten vad dom kan , skulle tro att dom inte vågar.

Haha, ännu ett nyregistrerat Iran-troll.
Iran har noll militär kapacitet att stänga sundet under en längre period.

Broder, lär dig svenska innan du ska försöka dig på militära analyser.
Citera
2026-03-06, 12:02
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Menar du nonecombatants? nej stryker de med är det pga av att israel försvar sig mot combatants.

Israel har enbart försökt förgöra Hamas alltså? Det är vad du påstår?
Citera
2026-03-06, 12:04
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekony

95% av Irans olja går också genom sundet. Det blir jobbigt även för Iran i det långa loppet. Troligen kommer Det blir en samlad konvoj av fartyg som USAs flotta ger skydd åt efter att dom rensat bort ställningar.
Citera
2026-03-06, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Israel har enbart försökt förgöra Hamas alltså?

Israel har enbart försvarat sig och sina medborgare ja.

Citat:
Det är vad du påstår?
Nej , det är ju objektivt sant. att ickecombatanter dör i krig är ju det främsta skälet till att hamas (elelr palestinerna för den delen) bör avsluta sitt anfallskrig mot israelerna och formalisera fred.

Det borde även du tycka om du önskar att israel någon gång i framtiden ska kunna bedriva ett anfallskrig mot dem.....
Citera
2026-03-06, 12:05
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här har du General Michael Clarke och han har rätt. Finns regimen kvar efter kriget så har Iran vunnit även om Iran ser ut som en soptipp.

https://www.youtube.com/watch?v=XQKU3SwJ6Wo

Enligt Iranierna slåss de mot Satan, så kan de bara överleva har de vunnit. Så det kan sluta med att alla har "vunnit", utom iranska folket.

Frågan är kommer folket göra uppror eller kommer någon annan gå in med en landarmé och sparka bort regimen. Om inte så kommer regimen överleva och vinna. De kommer vara kungar över en soptipp. Kineserna kommer vara glada

PS Alla pratar om kurderna, Jag misstänker att det är spel för galleriet. I stället försöker USA i bakgrunden få Iranska armen att resa sig. Det är rena gissningar. Men det skulle vara mer logiskt. Jag kan ha helt fel jag sitter inte i Pentagon eller i Trumps hjärna (hemsk tanke)

Kurderna litar inte på Trump eller USA. De har svikit kurderna tidigare och närtid. Skulle inte förvåna mig om Iran istället erbjuder kurderna en bit av deras land mot att de inte gör som Trump vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in