Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Tråden handlar inte om Hamas, så jag tänker inte fördjupa mig i den frågan, men faktum kvarstår: hade de varit utslagna på riktigt hade de aldrig kunnat hålla ut så här länge…
Iran har en betydligt större militär apparat och omfattande underjordiska städer. Att det här kriget skulle vara över på bara ett par veckor ser jag som helt omöjligt-såvida man inte når en diplomatisk lösning via ett fredsavtal.
Diskussionen började med att jag påpekade att Irans förluster i sina missil/drönarstyrkor inte är hållbara. Om de inte kan skjuta tillbaka mot USA är de i all praktisk mening besegrade, även om de sitter kvar i sina bunkrar och vägrar ge upp.
Två möjliga slut på kriget:
1. Trump tröttnar och förhandlar fram ett symboliskt avtal med Iran där de ”lovar” att sluta anrika uran. Trump lägger fram det som en vinst och att han ”löst problemet”.
2. USA/Israel fortsätter dekapitera Irans ledning tills Iran leds av personer som de kan acceptera. Avtal förhandlas fram, Iran blir en mer sekulär diktatur istället.
Edit: ska tilläggas att jag inte är säker på att varken USA eller Iran vet vem som ska representera Iran i förhandlingar just nu.