2026-03-06, 08:59
Medlem
Dexters avatar
Jag har några övervakningskameror från Ezviz och två robotdammsugare från Dreame. Hur ska man bäst skydda dessa från att hackas?
Citera
2026-03-06, 09:23
Medlem
AMGRaskads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Jag har några övervakningskameror från Ezviz och två robot dammsugare från Dreame. Hur ska man bäst skydda dessa från att hackas?
De viktigaste är att uppdatera software regelbundet , se om du har auto update igång , använda apparna EZVIZ , Dreame . Starka lösenord är också nyckel till friheten . 2FA kan också vara bra för att vara på den säkra sidan ha också olika enheter på olika separata nätverk VLAN , gäst wifi .Håll din router säker genom konstanta uppdateringar då dina IoT enheter är vanliga mål för just en hack attack .
Citera
2026-03-06, 09:49
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Jag har några övervakningskameror från Ezviz och två robotdammsugare från Dreame. Hur ska man bäst skydda dessa från att hackas?

Enkla svaret är: Det går inte.

Allt som spelas in lagras i deras moln. Du har noll kontroll över vad som händer efter det. Deras tjänst kan blir hackad. Molnet kan bli hackad. Tjänster dom använder för att analysera det inspelade materialet kan bli hackade. Eller så kan någon granne hacka kameran via wifi.

Robotdammsugaren har nog också kamera och mikrofon och där har du också noll kontroll.

Det går att sätta upp en säker övervakningskamera men då får du anlita en sån där Linux Cybernörd och det blir nog både krångligt och dyrt.
Citera
2026-03-06, 10:06
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Omöjligt, båda laddar upp allt material till deras molntjänst där du inte har någon som helst kontroll över vad som händer. Du kan lägga allt på ett separat gästnät hemma, och dra till med alla tänkbara säkerhetsåtgärder, det gör ingen skillnad då maskinerna ringer hem oavsett och således öppnar upp en bakdörr in på ditt hemmanätverk där andra enheter kan tas över.

Skaffa ett fruntimmer som dammsuger åt dig, eller dammsug själv. Å en hund som skäller och bits om nån tomte som inte kan skilja på mitt och ditt försöker sno dina saker. Då behöver du inga robotar eller kameror.

Eller så bygger du dina egna kameror å dammsugare, och kör allt lokalt. Då blir det säkert.
Citera
2026-03-06, 10:24
Medlem
Citat:

Andra har varit inne på det redan...
Men, för att komma in på nånting, så måste detta nånting vara tillgänglig... Så, ge f*n i att koppla upp prylen på internet.
Och funkar inte prylen utan internet, så får du välja: funka eller vara-säker.

Boka en hemstädning istället, så är det bara 1-2 pers som ser dina perversa leksaker under sängen, och de bryr sig inte.
Citera
2026-03-06, 10:35
Medlem
Galejans avatar
Nu är dessutom hushållsrobotarna här. Det här är autonoma självgående humanoida robotar som går runt hemmavid och diskar och sopar och bär in matkassarna och har full kontroll på varje millimeter av ditt hem. Kameror och mikrofoner för att kunna se och höra. Ständigt uppkopplade till servern som står gud vet var.

https://www.1x.tech/neo

Neo kommer att vara aktiv när du inte är hemma. Det är då han gör det mesta av sitt jobb. Men han kommer även att lyssna när du är hemma. Höra dina jobbsamtal, dina konversationer med din partner om politik och familj. Se dina barn och dina relationer.

Neo är en dyr robot. Den kostar flera hundratusen kronor i version 1.0. Kineserna kommer att prispressa detta kommande tio år. Vi kommer snart att se de här robotarna på den svenska marknaden för kanske tio-femtontusen.

Personligen är jag enbart intresserad ifall roboten kommer med tre fullt funktionella hål och håller en kroppstemperatur runt 36 grader. Det är en kort liten rackare. Med ett Kpop-skin i silikon hade Neo kunnat bli Ningning.
Senast redigerad av Galejan 2026-03-06 kl. 10:39.
Citera
2026-03-06, 10:40
Medlem
AMGRaskads avatar
Det är spion apparater importerad från china se upp !
Citera
2026-03-06, 10:51
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Det går inte att helt freda sig från angrepp, speciellt inte med uppkoppling via Bluetooth/wi-fi!

Gemene man är sällan så intressant att någon skulle vilja hacka en och polisen har några få IT-forensiker som ska hantera laviner med ärenden, men ligger psykosen och de schizofrena tankarna och lurar runt hörnet så är det bästa sättet att bli analog!
Citera
2026-03-07, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Andra har varit inne på det redan...
Men, för att komma in på nånting, så måste detta nånting vara tillgänglig... Så, ge f*n i att koppla upp prylen på internet.
Och funkar inte prylen utan internet, så får du välja: funka eller vara-säker.

Boka en hemstädning istället, så är det bara 1-2 pers som ser dina perversa leksaker under sängen, och de bryr sig inte.

Precis mitt sätt att se på saken man skall inte ha elektronik hemma som måste gå via wifi , ok en dator behöver man ha för att klara sig idag min är kabel ansluten använder inte wifi hemma.
I övrigt skulle jag föredra analoga lösningar hemma hittar jag inga så får jag väl städa själv inte så djävla svårt egentligen dessutom billigaste lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in