2026-03-06, 01:10
Medlem
Vad har ni för tankar om den lagen som föreslås träda i kraft?

Kommer det bli ytterligare en rättsosäker lagstiftning som skickar svenska pojkar i fängelse helt i strid mot västerländsk rättspraxis där den som anklagas ska bevisa sin oskuld. Precis som med samtyckeslagen där kvinnor kan fantisera fritt om övergrepp och där poliser och åklagare döljer bevisning som kan fria killar och män?

Läser man på regeringens hemsida ser man direkt vilken grupp i samhället som lagen är riktad mot.

Citat:
Psykiskt våld är ett allvarligt samhällsproblem och förekommer inte sällan som en del av mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck. Psykiskt våld förekommer inte minst i ungas parrelationer och våldet har ofta digitala dimensioner. De negativa effekterna för den som utsätts för psykiskt våld är påtagliga på såväl kort som lång sikt. Mot den bakgrunden bedöms det finnas ett behov av ett stärkt straffrättsligt skydd mot psykiskt våld.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2026/02/prop.-202526138
Citera
2026-03-06, 01:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Vad har ni för tankar om den lagen som föreslås träda i kraft?

Kommer det bli ytterligare en rättsosäker lagstiftning som skickar svenska pojkar i fängelse helt i strid mot västerländsk rättspraxis där den som anklagas ska bevisa sin oskuld. Precis som med samtyckeslagen där kvinnor kan fantisera fritt om övergrepp och där poliser och åklagare döljer bevisning som kan fria killar och män?

Läser man på regeringens hemsida ser man direkt vilken grupp i samhället som lagen är riktad mot.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2026/02/prop.-202526138

Citat:
Psykiskt våld är ett allvarligt samhällsproblem och förekommer inte sällan som en del av mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck. Psykiskt våld förekommer inte minst i ungas parrelationer och våldet har ofta digitala dimensioner. De negativa effekterna för den som utsätts för psykiskt våld är påtagliga på såväl kort som lång sikt. Mot den bakgrunden bedöms det finnas ett behov av ett stärkt straffrättsligt skydd mot psykiskt våld.

Det innebär med andra ord att även kvinnor eller homosexuella relationer är inkluderade när det står våld i nära relationer. Även släktingar, föräldrar ingår.

Jag har haft en del toxiska relationer som då har slutat med att man själv blir psykiskt aggressiv. Jag ser endast positivt på en lag emot psykiskt våld för att det sätter en norm om att vad som helst inte längre är okej. Varken från dig, mig, eller någon annan. Men du som trådskapare vill göra dig till ett offer för att du är man och vet att män och killar kränker kvinnor och flickor på rutin

Lagförslaget är tvärtom något som även punktmarkerar kvinnors våld mot män. Mödrars våld mot barn. Men det är du väl för kränkt för att vilja inse.

Jag vill ha den här lagen då den kan ha en positivt normerande effekt i samhället.
Citera
2026-03-06, 01:26
Medlem
henrikos avatar
Varför kalla något icke fysiskt för våld?

Varför inte bara prata om förbud mot mobbing eller något?
Citera
2026-03-06, 01:28
Medlem
SoulOfSophias avatar
Tycker du det är dåligt att man hjälper kvinnor som är utsatta för psykiskt våld?

Varför tror du att lagen inte kommer gälla även för män som utsätts för det?

Just mäns psykiska våld mot kvinnor står skrivet som exempel i citatet, ja. Vad skulle vara det konstiga med det menar du? Män misshandlar ju kvinnor psykiskt oftare än vice versa, så det hade ju varit löjligt och icke representativt att ta ett annat exempel "bara för att".

Sen är ditt argument om att samtyckeslagen inte borde finnas korkat. Du säger att den lagen gör så att kvinnor kan manipulera systemet och få oskyldiga män dömda. Men om lagen inte finns så kan ju män våldta kvinnor utan att bli straffade. Har du glömt att tänka på det?
Citera
2026-03-06, 01:31
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Varför kalla något icke fysiskt för våld?

Varför inte bara prata om förbud mot mobbing eller något?

För att det finns något som kallas psykiskt våld. Varför har du inte hört talats om det
Citera
2026-03-06, 01:34
Medlem
låter riktigt orwellskt det... Som vanligt.
Själv undrar jag om det inte är staten som utsätter oss medborgare för just psykiskt våld med alla dessa godtyckliga lagar.
Senast redigerad av The-Servant 2026-03-06 kl. 01:36.
Citera
2026-03-06, 01:39
Avstängd
dude2ks avatar
De hittar på massa nya flummiga begrepp. Så det är mobbning med andra ord. Varför har det blivit ett problem nu kan man undra, att man ska lagföra dvs?
Citera
2026-03-06, 01:53
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
De hittar på massa nya flummiga begrepp. Så det är mobbning med andra ord. Varför har det blivit ett problem nu kan man undra, att man ska lagföra dvs?

På 90-talet så fanns det seriösa riksdagsmotioner/lagförslag på en generell lag om mobbning som skulle gälla både arbetsliv och skola men speciellt arbetslivet vill jag minnas (tror det finns en sådan lag i just Frankrike faktiskt). "Blev för dyrt" enligt utredarna. Undrar vad som tog pengar från det projektet för det såg på den tiden ganska lovande ut faktiskt
Citera
2026-03-06, 02:06
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
För att det finns något som kallas psykiskt våld. Varför har du inte hört talats om det

Jag har hört vissa säga så. Men det betyder ju att jag bara köper "logiken", eller ens är säker på vad någon skulle kunna mena med att säga så.

Det hela låter i mina öron lite som att någon skulle få för sig att säga äggkratta när de försöker prata om ett våffeljärn. Det liksom beskriver ju inte alls vad man försöker ha sagt.

Det svenska ordet våld har två betydelser. Den vanligaste nu för tiden är att det handlar det om en fysisk handling. Den nu för tiden lite mindre vanliga och ålderdomliga betydelsen handlar om ägande. Här låter det som man försöker använda ordet i en helt annan kontext, som varken handlar om att vara fysisk eller om ägande, och verkar snarare handla om enbart verbala yttranden.

Vi har redan lagstiftning mot olaga hot, om det är hot yttras verbalt.

Jag antar att detta handlar om verbal mobbing? Har jag fel? I så fall vill jag du förklarar med andra ord än "psykisk" och "våld" som jag då kan förstå.
Citera
2026-03-06, 02:08
Medlem
henrikos avatar
Så man ska inte få skälla ut sin idiot till fru?
Citera
2026-03-06, 02:18
Medlem
henrikos avatar
Är inte det uppenbara problemet med den här typen av lagar att om något är lagligt eller olagligt kommer bero på om offret känner sig mobbat eller inte? Och det är ju i så fall helt orimligt eftersom det finns folk som tar illa upp och missförstår allt möjligt. Finns ju liksom ingen gräns där. Och ingen kan veta var gränsen går.
Citera
2026-03-06, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Så man ska inte få skälla ut sin idiot till fru?

Ja, med en lag som denna får du bara säga idiot till främlingar (förutsatt att det inte är en statlig tjänsteman förstås, då blir det den där andra lika idiotiska lagen istället).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in