2026-03-05, 18:07
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nä.
Sistaordetmänniskor är inte intelligenta. Jag tillhör dessa pga min ADHD.
Jag har tidigare skrivit att jag har hög intelligens men det jag märkt av andra med hög intelligens utan bokstäver eller andra diagnoser är att de vet när det är dax att himla med ögonen över andras dumhet.
Utan min ADHD hade jag låtit dig få sista ordet här medan min IQ säger att det jag nu skriver kunde jag låtit bli.
Självkännedom är en viktig egenskap och det jag märkt av högintelligenta är att de oftast saknar detta.
Min bror ligger högt över mig i IQ och det vette katten om han inte ligger på gränsen till geni. Men ofta är han den dummaste människa jag känner.
Programmera stridsflygplan och bygga hus fixar han lätt men det är med nöd och näppe han klarar att gå rakt fram och prata samtidigt utan att snubbla.
Jo, men vad är intelligentast, att ettrigt programmera stridsflygplan eller att veta när man ska lägga sig på FB?

Självklart har du ärvt intelligens om din bror har det, men den behöver inte vara lika hög och mina fem barn har helt klart olika intelligens.

Det är en passionerad känsla när man skriver och bemöter andra på FB och att kunna ha kontroll över den är visserligen bra för FB men jag vet inte om jag tycker det är intelligent. Däremot tror jag att alla som fått nobelpriset varit passionerade i sina arbeten med hög energi och aldrig med en tanke "nu lägger jag mig" så passion behövs utöver intelligens för att bli något. Utan passion och drivkraft blir man Mensas boss och bakar bullar med sin IQ 140.
Senast redigerad av Paris24 2026-03-05 kl. 18:10.
Citera
2026-03-05, 18:16
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Tycker du på riktigt så, eller är det mer ett högfärdigt sätt att passivt tvåla dit mig?

Att gå till botten med påståenden och räta ut eventuella argumentationsfel skulle jag säga är en jättestark indikator på intelligens.

Det krävs en skarpsynthet för att reda upp i ordbajserierna.
Ja och nej, felfinnare på FB är ett typisk newbie-problem. Som kan initieras av hög intelligens, för intelligenta är experter på att fokusera. Men om man fokuserar på varenda ord i ett inlägg och hittar ett felaktigt och de andra 99 är rätt, och sedan bara absolut måste påpeka det enda felaktiga ordet, så är det inte intelligent utan diagnosigt. Man förstår efter ett tag att andra läsare på FB inte tycker det är intressant alls med felfinneri, det är istället att framhäva sig själv i en tråd. Och det är inte intelligent.

Men en hel del diagnoser är identiska med "verkar intelligent". Själv tänker jag att intelligens faktiskt ÄR autism. Jag såg senast igår en youtubefilm som påstår att det är exakt när autism uppstod i människan, människan är den enda djurart som har autism, så var det exakt samtidigt som vi blev intelligentare och hjärnan utvecklade några veck till. Vips dök autism upp, samtidigt som intelligens.
https://www.youtube.com/watch?v=0mffmUA7d_4
Senast redigerad av Paris24 2026-03-05 kl. 18:41.
Citera
2026-03-05, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Utan passion och drivkraft blir man Mensas boss och bakar bullar med sin IQ 140.

😂

Ej att underskatta kemin inom bakning dock. Själv gör jag det alltid - underskattar kemin, kör lite på känsla och så står jag där med bröd i neutronstjärneklassad densitet.
Citera
2026-03-05, 18:20
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
😂

Ej att underskatta kemin inom bakning dock. Själv gör jag det alltid - underskattar kemin, kör lite på känsla och så står jag där med bröd i neutronstjärneklassad densitet.
Den prefekt krispiga minimalt brända ytan på en perfekt bakad amerikansk äppelpaj är lika intressant som en intelligent diskussion inom matematik.

Som någon skrev i tråden, kanske är det den yttersta användningen av intelligens, att hitta ett jobb man trivs med.
Citera
2026-03-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ja och nej, felfinnare på FB är ett typisk newbi-problem. Som kan initieras av hög intelligens, för intelligenta är experter på att fokusera. Men om man fokuserar på varenda ord i ett inlägg och hittar ett felaktigt och de andra 99 är rätt, och sedan bara absolut måste påpeka det enda felaktiga ordet, så är det inte intelligent utan diagnosigt. Man förstår efter ett tag att andra läsare på FB inte tycker det är intressant alls med felfinneri, det är istället att framhäva sig själv i en tråd. Och det är inte intelligent.

Men en hel del diagnoser är identiska med "verkar intelligent". Själv tänker jag att intelligens faktiskt ÄR autism. Jag såg senast igår en youtubefilm som påstår att det är exakt när autism uppstod i människan, människan är den enda djurart som har autism, så var det exakt samtidigt som vi blev intelligentare och hjärnan utvecklade några veck till. Vips dök autism upp, samtidigt som intelligens.

Jo, du har såklart en poäng. Det är inte särskilt charmig med ordmärkeri, men ibland kan det vara värt att nypa dit någon. Man får välja sina strider, helt enkelt.

Och jag håller helt med dig om andra stycket, dom är åtminstone två sidor av samma mynt. Där det ena finns i något slags obalanserad nivå, finns också ofta det andra.

Autism har säkert haft sin plats i stammen, under människans historia. Eftersom ocharmiga, har evolutionen över tid utrustat med lågt socialt behov.
Citera
2026-03-05, 18:44
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Jo, du har såklart en poäng. Det är inte särskilt charmig med ordmärkeri, men ibland kan det vara värt att nypa dit någon. Man får välja sina strider, helt enkelt.

Och jag håller helt med dig om andra stycket, dom är åtminstone två sidor av samma mynt. Där det ena finns i något slags obalanserad nivå, finns också ofta det andra.

Autism har säkert haft sin plats i stammen, under människans historia. Eftersom ocharmiga, har evolutionen över tid utrustat med lågt socialt behov.
Autister har precis allt som vi tidigare förknippade med "intelligent professor som Einstein". De kan fokusera, har intressen, kommer ihåg allt om sitt intresse men inget annat, tycker inte särskilt om människor, är fokuserade på sig själva, kan vara glömska med ointressanta saker, är inte intresserade av yta eller utseende, har oändlig energi, hjärnan igång oavbrutet, tänker ut vad de ska säga flera dagar innan, kan inte ljuga.
Senast redigerad av Paris24 2026-03-05 kl. 18:48.
Citera
2026-03-05, 19:10
Medlem
Citat:
Autister har precis allt som vi tidigare förknippade med "intelligent professor som Einstein". De kan fokusera, har intressen, kommer ihåg allt om sitt intresse men inget annat, tycker inte särskilt om människor, är fokuserade på sig själva, kan vara glömska med ointressanta saker, är inte intresserade av yta eller utseende, har oändlig energi, hjärnan igång oavbrutet, tänker ut vad de ska säga flera dagar innan, kan inte ljuga.

Jag tänker ofta på precis det där. Är denna typ av återkommande avvikelser i beteenden och egenskaper verkligen "diagnoser", eller är det mer ovanligt förekommande, men standardiserade personlighetstyper som helt enkelt har spelat ut sin roll i det moderna samhället?

Det är i alla fall svårt att få ihop evolutionsteorin med många av dessa funktionshinder, om man ser dom som annat än hinder i en modern kontext.
Citera
2026-03-05, 19:16
Medlem
Citat:
Jag tänker ofta på precis det där. Är denna typ av återkommande avvikelser i beteenden och egenskaper verkligen "diagnoser", eller är det mer ovanligt förekommande, men standardiserade personlighetstyper som helt enkelt har spelat ut sin roll i det moderna samhället?

Det är i alla fall svårt att få ihop evolutionsteorin med många av dessa funktionshinder, om man ser dom som annat än hinder i en modern kontext.

Som hinder i annat än i en modern kontext* ska det ju givetvis stå
Citera
2026-03-05, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag anar ett litet knivhugg här😉.
Självklart är inte detta jag pratar om i ett offentligt rum. Nämner man att man har ett IQ värt ett medlemskap i Mensa så kommer beviskraven direkt. Men på ett anonymt forum kan man diskutera ämnet.
Nej jag är helt ärlig. Tittar vi särskilt på genier så är de i regel helt ointresserade av ämnet, det tillför ju inget eller löser något.
Citera
2026-03-05, 19:54
Medlem
Det skulle nog vara att använda rätt ord rent grammatiskt. Tydligaste tecknet säger man, inte största…
Citera
2026-03-05, 20:02
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vissa yrar om saker som att en intelligent person är ödmjuk, gillar att vara själv, inte gillar kallprat och annat. Visst kan det stämma in på vissa intelligenta människor men är inte det tydligaste tecknet någon är intelligent...

Jag skulle snarare säga att det absolut tydligaste tecknet, är att personen vet mycket. Personen vet mycket om, har koll på och är intresserad av allehanda saker.

Intelligenta personer är nämligen nyfikna och vill veta mer om och fatta och förstå världen. Och genom sitt intresse för allt möjligt, samlar de på sig en hel del kunskap...

Så jag är ganska övertygad att en person som vet mycket om allt möjligt, ofta också skulle få högt på ett IQ-test..

Det kan såklart finnas undantag men överlag är jag ganska säker att det är så...

Men vad tror och tycker ni?

Tänker innan dom öppnar käften är en bra start.
Citera
2026-03-05, 20:06
Medlem
Tearsinrains avatar
Att man är deprimerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in