Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Ja och nej, felfinnare på FB är ett typisk newbi-problem. Som kan initieras av hög intelligens, för intelligenta är experter på att fokusera. Men om man fokuserar på varenda ord i ett inlägg och hittar ett felaktigt och de andra 99 är rätt, och sedan bara absolut måste påpeka det enda felaktiga ordet, så är det inte intelligent utan diagnosigt. Man förstår efter ett tag att andra läsare på FB inte tycker det är intressant alls med felfinneri, det är istället att framhäva sig själv i en tråd. Och det är inte intelligent.
Men en hel del diagnoser är identiska med "verkar intelligent". Själv tänker jag att intelligens faktiskt ÄR autism. Jag såg senast igår en youtubefilm som påstår att det är exakt när autism uppstod i människan, människan är den enda djurart som har autism, så var det exakt samtidigt som vi blev intelligentare och hjärnan utvecklade några veck till. Vips dök autism upp, samtidigt som intelligens.
Jo, du har såklart en poäng. Det är inte särskilt charmig med ordmärkeri, men ibland kan det vara värt att nypa dit någon. Man får välja sina strider, helt enkelt.
Och jag håller helt med dig om andra stycket, dom är åtminstone två sidor av samma mynt. Där det ena finns i något slags obalanserad nivå, finns också ofta det andra.
Autism har säkert haft sin plats i stammen, under människans historia. Eftersom ocharmiga, har evolutionen över tid utrustat med lågt socialt behov.