2026-01-31, 21:46
  #1
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Vision Divine är ett italienskt progressivt power metal-band från Massa i Toscana. Detta band grundades 1998 och den som lade grunden till detta var Olaf Thörsen som på den tiden var gitarrist i bandet Labyrinth (något han fortfarande är). Egentligen var det tänkt att vara hans privata soloprojekt men med tiden utvecklades Vision Divine till ett fullskaligt band. Inte minst med tanke på att Fabio Lione från Rhapsody rekryterades som vokalist. Bandnamnet kom till genom att man plockade Labyrinths föregående namn (Vision) och slog ihop det med albumtiteln på det tilltänkta projektet ("Divine"). Ett stabilt namn, må jag säga.

Diskografin har stegrats med åren:

• "Vision Divine" (1999)
• "Send Me An Angel" (2002)
• "Stream Of Consciousness" (2004)
• "The Perfect Machine" (2005)
• "The 25th Hour" (2007)
• "9 Degrees West Of The Moon" (2009)
• "Destination Set To Nowhere" (2012)
• "When All The Heroes Are Dead" (2019)
• "Blood And Angels' Tears" (2024)

Nu har det varit lite si och så med bandet och line-upen men det senaste är att Michele Luppi är tillbaka som sångare (hans soloalbum "Strive" från 2005 är riktigt bra) och att någon ny release dyker upp detta året. "Clockwork Reverie" sägs titeln vara och kan röra sig om en EP med några nya låtar och ett par gamla spår i ny skrud? Lite otydligt med information. Kanske att Vision Divine kommer att överraska rejält 2026?

Är själv inte något stort fan av bandet - äger bara någon enstaka skiva med dem. Har för övrigt sökt igenom nätet för att hitta något extra intressant om detta band - men inte hittat något. Det är nog en samling helyllekillar vi har att göra med. Eller känner ni till något som bör stötas och blötas i tråden? Anser ni att detta italienska band har lyckats producera något bra material genom karriären?
Citera
2026-02-04, 22:43
  #2
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Den nya releasen från bandet verkar vara försenad. Skulle ha utkommit först 09/26/25 och när den inte gjorde det blev nästa bud January 30, 2026. Och fortfarande är den inte här. Vi har i alla fall omslaget (plastigt värre) och tracklisten:

1. "A Clockwork Reverie"
2. "18"
3. "Andromeda"
4. "Identities" (2025 Version)
5. "God Is Dead" (2025 Version)
6. "The 25th Hour" (2025 Version)


Citat:
Italian power metal at its finest
After the comeback of acclaimed front-man Michele Luppi and keyboard wizard Oleg Smirnoff, this new Vision Divine release marks a return to the iconic sound that made the band a reference point in the progressive and power metal scene, while embracing the modern edge and production of their most recent works.

A powerful blend of melody, technique, and emotion, 'A Clockwork Reverie' captures the essence of Vision Divine's classic identity - re-imagined with renewed energy and contemporary attitude. It's not just a tribute to their legacy - it's a bold reaffirmation of who they are today!
Citera
2026-02-28, 01:00
  #3
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
"Stream Of Consciousness" från 2004 är en lite intressant platta bl a. eftersom den mångsidige Michele Luppi tog över rollen som vokalist. Men hela skivan består av olika kapitel som berättar en historia.

Det fanns beskrivet på bandets gamla hemsida och jag tar med lite om storyn:

Citat:
Chapter I: Stream of Unconsciousness
The Album starts in a cell of an Asylum (madhouse)… A madman recognizes the song from the radio of a guard and starts singing, and recalls in a flashback the facts that have led him from his normal life to his state of madness and insanity…
Dialog between the madman and his Guardian Angel, representing our conscience…The album opens with a question that will be going on all along the story: what’s the meaning to push ourselves so far away, beyond the limits of our human conscience, was it worth the price?

Chapter II: The Secret of Life
The Flashback begins. Throughout a confused story the madman starts telling about his morbid and insatiable curiosity: he always wanted to discover the real meaning of Life, the secret that we all feel along our lives and that often we do not even dare to face too much deeply, so huge and infinite it seems to be…

Chapter III: Colours Of My World
Another step back in his life, in the time when despite of a “normal living” he was having, he was feeling anyway ungratified and unfulfilled. His Spirit was like a sponge with the continuous need to adsorb, without finding enough “liquid” to make him feel happy…Lost in this quest through his inner self, he was feeling the whole world slipping around him…

Glädjande att Michele Luppi har återjoinat VD.
Citera
2026-03-04, 23:39
  #4
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Vi lever i ett PK-samhälle där nästan varje ord som publiceras i sociala medier vägs på guldvåg innan. Just därför kan det vara festlligt och intressant att backa bandet typ 25 år och kolla lite hur det såg ut förr i tiden. När man inte tänkte i detalj före.

I musikbranschen är det nästan helt tabu att prata om pengar, hur många kopior som säljs, vad det står i kontrakt, hur mycket en artist tjänar på varje konsert, merch och så vidare. Men, här har vi en gammal nyhetpostning (Sunday, the 7th of January 2001) från Vision Divines dåvarande hemsida där Olaf Thörsen verkligen talades klarspråk om det här med pengar i musikbranschen.

Citat:
Sad but true, the long awaited first coming of the band in France is cancelled for the moment. Many rumours were spead, above all on the net. And you all know how fast you can send information (false or not) through the web... Well, of course, lots of French fans are disappointed, but be sure that the band is very sorry and sad with that ! So let Olaf give explanations about all that to the French fans, better than I would do :

"Hi! I'm Olaf Thorsen, guitar player of Labyrinth and Vision Divine. I write this letter to apologize for the show that was supposed to be in Paris, on January the 19th. Well,I can imagine that some of you may think at this point that we are acting like rockstars, or something like that : this is not the truth. We never played in France, and you can imagine as we would have been happy to be there, but as you probably know (or not), there was some problem really difficult to solve. Yes, I know, MONEY ! When the fans hear this word they get crazy, they start thinking a band is not believing in the music they play. And so you may think we are not honest with our fans... Well,this is not the truth, even if I know that at this point, it will be hard to have you believing me. I just want you to know that MONEY was a problem, of course, but not because we wanted to get rich from the show. The fact is that I play in my bands since 9 years (this year will be the 10th), and who knows me can confirm that I always tryed to be honnest and respectful with everyone. The fact is that you should try to think as a musician : you want a band to play, and to release good albums, and during one year I have to spend all my time with interviews, concerts, recording, etc... All my life is connected to my music, so I have no chance to have another job, and at the same time, we are not getting so rich, so it's a difficult situation. I really hope you will try to understand me. If we don't have money from music, we cannot live, and when a musician don't have money from the music, his band risks to split. The reason is obvious : without money, nobody can live ! Anyway, as I already told to some friends we have in France, the reasons why we had to cancel this show were more than simply money : as you know, I hope, Vision Divine released one album more than one year ago, and Labyrinth did it 3 months ago... Well, we always tryed to have a chance for some show in France to promote our releases, at least one, but this never happened, and believe me, we would be very happy to do that for FREE. In this case, unfortunately, we had the chance to play in France, finally,but the reason was a TRIBUTE, and not our music... This is why some members in both bands got sad, and that's why the bands decided not to come in Paris. We never had the chance to play there, and the first time it will happen, it will be our show. So, it would be very long and difficult to explain all the truth behind this; I prefer to apologize with you, hoping that you may understand me and my bands. I promise that we'll come to your beautiful country, sooner or later, and we'll demonstrate how much we love music. If we'll have another chance, I promise you we'll be there, and we'll make you forget what happened in this moment. You have my word. Consider also that in this moment I am also very busy with the songwriting of the new Vision Divine album, and honestly with no shows in this moment I can complete it quickly... Ok, thank to all the guys who will try to understand me, and I apologize again with Olivier Garnier (NTS - French label of VD and Lab), hoping to have soon another chance to repair the problems we gave him... Stay heavy, Olaf Thorsen."

Kan verkligen drömma mig bort och sakna den tiden.
__________________
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2026-03-04 kl. 23:41.
Citera
2026-03-05, 21:44
  #5
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Vi lever i ett PK-samhälle där nästan varje ord som publiceras i sociala medier vägs på guldvåg innan. Just därför kan det vara festlligt och intressant att backa bandet typ 25 år och kolla lite hur det såg ut förr i tiden. När man inte tänkte i detalj före.

I musikbranschen är det nästan helt tabu att prata om pengar, hur många kopior som säljs, vad det står i kontrakt, hur mycket en artist tjänar på varje konsert, merch och så vidare. Men, här har vi en gammal nyhetpostning (Sunday, the 7th of January 2001) från Vision Divines dåvarande hemsida där Olaf Thörsen verkligen talades klarspråk om det här med pengar i musikbranschen.



Kan verkligen drömma mig bort och sakna den tiden.

Nu vet jag inte hur det förhåller sig inom andra musikbranscher, men när det gäller metal har jag verkligen inte fått det intrycket du beskriver. Kanske var det mer så förr (och då likt exemplet ovan), men idag är det andra bullar. Digitaliseringen och det faktumet att väldigt få fysiska skivor säljs (eller i vart fall färre än förr) gör att banden fått anpassa sig till en ny ordning. Många gånger har jag sett band som tar upp detta faktum på olika sätt, antingen rakt på sak, eller raljerande. Men att man inte skulle våga tala om det, det håller jag verkligen inte med om. I alla fall inte när det gäller metal.

Sedan är ju utdraget från Olaf du postade allt annat än att "tala i klarspråk", och det även om man bortser från det faktum att hans engelska i alla fall då var rätt knackig.
Citera
2026-03-05, 21:55
  #6
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Nu vet jag inte hur det förhåller sig inom andra musikbranscher, men när det gäller metal har jag verkligen inte fått det intrycket du beskriver. Kanske var det mer så förr (och då likt exemplet ovan), men idag är det andra bullar. Digitaliseringen och det faktumet att väldigt få fysiska skivor säljs (eller i vart fall färre än förr) gör att banden fått anpassa sig till en ny ordning. Många gånger har jag sett band som tar upp detta faktum på olika sätt, antingen rakt på sak, eller raljerande. Men att man inte skulle våga tala om det, det håller jag verkligen inte med om. I alla fall inte när det gäller metal.

Sedan är ju utdraget från Olaf du postade allt annat än att "tala i klarspråk", och det även om man bortser från det faktum att hans engelska i alla fall då var rätt knackig.

Menar du att du behöver ha felfri engelska för att ett budskap ska gå fram? Enda som alla band säger idag är att alla säljer försvinnande få fysiska kopior jämfört med den gamla goda tiden. Det nämns i princip aldrig några siffror.
Citera
2026-03-05, 22:00
  #7
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Menar du att du behöver ha felfri engelska för att ett budskap ska gå fram? Enda som alla band säger idag är att alla säljer försvinnande få fysiska kopior jämfört med den gamla goda tiden. Det nämns i princip aldrig några siffror.

Nej, hans budskap gick fram. Men han var väldigt diplomatisk och artig i hur han uttryckte sig. Du skrev "verkligen talades (sic) klarspråk", och det håller jag verkligen inte med om att han gjorde. Nu kan man förvisso vara rak och tydlig och samtidigt vara diplomatisk, men jag fick intrycket att han försökte ursäkta sig rätt mycket. I sak håller jag dock med om det han skrev.
Citera
2026-03-05, 22:01
  #8
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Nu vet jag inte hur det förhåller sig inom andra musikbranscher, men när det gäller metal har jag verkligen inte fått det intrycket du beskriver.

Det är nog ganska lika vill jag påstå. Men om du vill övertyga mig om att du har rätt så visa gärna mig några intervjuer med metal-band där det berörs:

• hur många fysiska kopior som säljs eller har sålts
• vad det står i deras kontrakt
• hur mycket en artist tjänar på varje konsert

Eller där band går ut med exakt anledning (pengar) till att en konsert eller turné ställs in.
Citera
2026-03-05, 22:07
  #9
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Det är nog ganska lika vill jag påstå. Men om du vill övertyga mig om att du har rätt så visa gärna mig några intervjuer med metal-band där det berörs:

• hur många fysiska kopior som säljs eller har sålts
• vad det står i deras kontrakt
• hur mycket en artist tjänar på varje konsert

Eller där band går ut med exakt anledning (pengar) till att en konsert eller turné ställs in.

Jag skrev inte att det inte är som du påstår, än mindre att jag har rätt. Det jag skrev var:

Citat:
men när det gäller metal har jag verkligen inte fått det intrycket du beskriver.

Att man inte håller med om en utsaga betyder inte att man förordar dess exakta motsats.
Citera
2026-03-05, 22:16
  #10
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag skrev inte att det inte är som du påstår, än mindre att jag har rätt. Det jag skrev var:



Att man inte håller med om en utsaga betyder inte att man förordar dess exakta motsats.

Det gjorde i så fall innebörden av ditt inlägg avsevärt mer svårgreppat. Anser du att du greppade vad jag talade om?
Citera
2026-03-05, 22:33
  #11
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Det gjorde i så fall innebörden av ditt inlägg avsevärt mer svårgreppat. Anser du att du greppade vad jag talade om?

Ja, jag tycker mig ha gjort en ganska god bild av vad du menade. Jag tycker bara inte att exemplet med Thörsen var så klockrent. Diskussionen är i alla fall intressant. Om inte annat är det väl lättare att ta reda på hur musiker tänker idag, med internet och så.
Citera
2026-03-05, 22:40
  #12
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Ja, jag tycker mig ha gjort en ganska god bild av vad du menade. Jag tycker bara inte att exemplet med Thörsen var så klockrent. Diskussionen är i alla fall intressant. Om inte annat är det väl lättare att ta reda på hur musiker tänker idag, med internet och så.

Okej, ja, jag vet inte vad jag mer kan göra åt detta så jag tänker droppa frågan. Om jag i framtiden ämnar tillföra mer evidens kring denna teori så lär jag citera dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in