2026-03-05, 12:17
Medlem
pixiewings avatar
Det här känns som ett ytterst unikt fall.
Hur går snacket "hemmavid" tro?
Citera
2026-03-05, 13:13
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragnar-69
Visst är jag nyfiken, men inte SÅ nyfiken, 932 kr kostar det att få ut FUP:en.
från tingsrätten:
Förundersökningsprotokoll och andra handlingar med många personuppgifter

Du har rätt att ta del av förundersökningsprotokollet/de delar av förundersökningsprotokollet som inte omfattas av sekretess i pappersform. Vill du ha handlingarna per post ber vi dig att återkomma med leveransadress samt person/organisationsnummer och faktureringsuppgifter. Om du vill vara anonym så går det bra att du kommer till tingsrätten och betalar här med bankkort.

Tingsrätten går inte vidare med din begäran innan du meddelat om du vill ta del av handlingen på domstolen eller om den ska skickas till dig och hur du i så fall vill betala avgiften.

Upplysning: Du kan kostnadsfritt ta del av handlingar i tingsrätten lokaler, men får då inte behålla kopian.

Kostnaden är 932 kr

(en helt annan fråga, är man verkligen anonym om man betalar med bankkort?)

Citat:
Ursprungligen postat av fuxflickan
Okej, målnr vid Jönköpings tingrätt är
B 5488-25 om någon annan vill ta del och ladda upp den.

Om/när den dyker upp på krimfup köper jag den där. Dyker den inte upp så kan jag kanske tänka mig att köpa den från tr, men det beror på vad frakten blir.

Men någon får påminna mig då och då, hur lång tid brukar det ta innan en fup dyker upp på krimfup?
Citera
2026-03-05, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Om det är 2 syskon är deras laglott 25% var. Vad är huset värt? Blir de arvlösa om de försökt mörda och inte lyckats tro?
Fast hans fru dog i somras. Då får väl döttrarna 50% var och inte 25% ??
Citera
2026-03-05, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Om/när den dyker upp på krimfup köper jag den där. Dyker den inte upp så kan jag kanske tänka mig att köpa den från tr, men det beror på vad frakten blir.

Men någon får påminna mig då och då, hur lång tid brukar det ta innan en fup dyker upp på krimfup?

”Förundersökningsprotokoll (FUP) publiceras på Krimfup kort tid efter att åklagaren väckt åtal och förundersökningen blivit offentlig, vanligtvis inom några veckor efter åtal.”

Tror man kan maila dem målnumret och kolla om de kan lägga upp det fortare om det är ett uppmärksammat fall.
Citera
2026-03-05, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Enligt P4 inslag skedde det på kvällen den 1 november. De anhölls i sin frånvaro i början av vecka 48, greps 2 december och häktades 4 och 5 december. Enligt åklagaren beror det inte på att de försökt hålla sig undan. ”Av olika själv blev de inte frihetsberövade inledningsvis utan det var ett beslut som togs efter utredningsåtgärder”.

https://www.sverigesradio.se/artikel/systrar-i-60-arsaldern-misstanks-for-mordforsok-begars-haktade

Nu med lite mer facit på hand, då kanske polisen medvetet avvaktade med anhållan och häktning för att använda sig av HÖK?

Dvs Hemlig övervakning av elektronisk kommunikation, eller t.om HAK. Då är det avlyssning av vad som sägs.

Hoppas Fup blir tillgänglig, verkligheten brukar ju överträffa dikten. Så läsningen blir intressant. 👀
Citera
2026-03-05, 16:31
Medlem
MrBubss avatar
Riktigt otäckt och obehagligt fall, men det som får mig skogs-tokig är att medierna nästan aldrig rapporterar om kvinnors våld mot män. T o m J*hanna M*ller kunde klarat sig på grund av att kvinnors trovärdighet bedöms skyhögt över mäns i alla avseenden och hade hon nöjt sig med maken hade hon klarat sig galant...

Mycket är sjukt i Sverige, men inte minst skillnaderna i skuld/ansvar mellan män och kvinnor, vilket är riktigt tragiskt. Metoo och feminismen har verkligen skapat ett samhälle där en man knappt kan röra en kvinna, men omvänt finns det alltid en massa bortförklaringar och förmildrande omständigheter som möjliggör för kvinnor att döda eller försöka döda någon ses som mindre allvarligt.

Det är riktigt otäckt och sjukt!!
Senast redigerad av MrBubs 2026-03-05 kl. 16:34.
Citera
2026-03-05, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan

Blir de dömda så blir de absolut arvslösa
Citera
2026-03-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Om det är 2 syskon är deras laglott 25% var. Vad är huset värt? Blir de arvlösa om de försökt mörda och inte lyckats tro?

Huset låg ute för 1,3milj men ingen vet ju hur mycket pengar som finns på banken.
Citera
2026-03-05, 20:50
Medlem
pixiewings avatar
Jag hoppas att mamman dog en 100% naturlig död...
Man undrar ju vad de här kärringarna kokat ihop tillsammans genom åren
Citera
2026-03-05, 21:26
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Om det är bara ett barn är laglotten 50% och är det två så blir laglotten 25%. Men då måste det finnas testamente som säger att de bara får laglotten. Utan testamente skulle det bli 50% var.
Citera
2026-03-05, 21:30
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pixiewing
Jag hoppas att mamman dog en 100% naturlig död...
Man undrar ju vad de här kärringarna kokat ihop tillsammans genom åren
Man kan ju undra. Finns det bild på kärringarna?
Citera
2026-03-05, 21:56
Medlem
Citat:
Laglotten är alltid hälften som alla bröstarvingar får dela på. Finns det inget testamente får de dela på resten också. Men man kan bara testamentera bort hälften av sitt arv till någon annan. I det här fallet verkar det som att pappan testamenterat bort den delen som inte är laglott till någon annan, vilket förargat systrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in