Tror mer på att det här var planerat från barnbarnets håll. Varför skulle systrarna göra såhär mot sin egen far, om det ändå redan va klart i testamentet att dom endast skulle få varsin laglott? Bara ungdomar 12+ som mördar för 10lax 💀
1. Varför är han inte död om det var syftet? Borde vara skitlätt för två pers att ha ihjäl en gammal skruttig gubbe.
2. Varför mörda någon innan testamente är ändrat. Det skulle ju bara snabba på processen att bli av med arvet.
Tror tanken var att få pappan att ändra testamentet och att domen blir grov misshandel och inte mordförsök.
Undra varför bara ett barnbarn är huvudsaklig arvtagare. Verkar vara en konfliktfull familj det där.
”Sin laglott OCH lösöret”. Laglotten är alltid 50% av alla tillgångar. Det kan vara mycket mer än bara lösöret som jag tolkar som 10000kr. Men om pappan säljer huset och ger pengarna till barnbarnet så finns de pengarna inte kvar när arvet ska fördelas. Om syftet var att ha ihjäl honom så tror jag mer på att syftet var att hindra en försäljning. Frågan igen är i så fall varför brottet inte fullbordades. Svimmade han så de antog att han var död?
”Sin laglott OCH lösöret”. Laglotten är alltid 50% av alla tillgångar. Det kan vara mycket mer än bara lösöret som jag tolkar som 10000kr. Men om pappan säljer huset och ger pengarna till barnbarnet så finns de pengarna inte kvar när arvet ska fördelas. Om syftet var att ha ihjäl honom så tror jag mer på att syftet var att hindra en försäljning. Frågan igen är i så fall varför brottet inte fullbordades. Svimmade han så de antog att han var död?
Kan vara så, om man ska strypa någon får man tydligen hålla på rätt länge. Offret kan verka död, men börjar andas igen efter en stund. De kanske rusade ut så fort de trodde att gubben kolat.
Om det är 2 syskon är deras laglott 25% var. Vad är huset värt? Blir de arvlösa om de försökt mörda och inte lyckats tro?
Senast redigerad av TaxenSixten 2026-03-05 kl. 09:21.