2026-03-05, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, så du menar att arbetsgivaren inte drar mer om man är med i någon församling som man skattar för?

Någon annan skrev att de gjorde det, alltså först från vilken skattetabell, sedan plus 0.95 extra eller vad det kan röra sig om för just den församlingen.

Arbetsgivaren skall dra den % sats enligt din skattetabell alternativt den % sats som din jämkning säger.

Om du t.ex. jämkar så kan du i praktiken ange vad du vill och få en %-sats därefter, vilket såklart kommer påverka om du får en rejäl restskatt eller inte. I din jämkning kan du ju ange om du är medlem i trossamfund eller inte. Själv vill jag inte låna ut pengar till staten och jämkar därför med vissa antaganden och får därför alltid restskatt.

Arbetsgivaren ser bara min % sats inte till vad den går till.
Citera
2026-03-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Arbetsgivaren skall dra den % sats enligt din skattetabell alternativt den % sats som din jämkning säger.

Om du t.ex. jämkar så kan du i praktiken ange vad du vill och få en %-sats därefter, vilket såklart kommer påverka om du får en rejäl restskatt eller inte. I din jämkning kan du ju ange om du är medlem i trossamfund eller inte. Själv vill jag inte låna ut pengar till staten och jämkar därför med vissa antaganden och får därför alltid restskatt.

Arbetsgivaren ser bara min % sats inte till vad den går till.
Jo, jämkning kanske fungerar annorlunda. Men vad jag förstår när det inte gäller sånt, så får arbetsgivaren reda på vilken skattetabell hen ska dra efter, plus hur stor andel som ska gå till kyrkoskatt. Och kyrkoskatten är inte samma hos alla församlingar, även om den säkert är det för vissa.

Med dessa uppgifter, om nu arbetsgivaren får dem, så kan hen i flera fall lista ut vilken församling den anställde tillhör.
Citera
2026-03-05, 13:57
Medlem
Citat:
Jo, jämkning kanske fungerar annorlunda. Men vad jag förstår när det inte gäller sånt, så får arbetsgivaren reda på vilken skattetabell hen ska dra efter, plus hur stor andel som ska gå till kyrkoskatt. Och kyrkoskatten är inte samma hos alla församlingar, även om den säkert är det för vissa.

Med dessa uppgifter, om nu arbetsgivaren får dem, så kan hen i flera fall lista ut vilken församling den anställde tillhör.

Nja, en a-skattesedel ser ut typ så här:

https://motmalet.nu/mot-malet-2/lasa/forsta-meddelanden/skattsedel/

OM man bor i Malmö så inbillar jag mig att man tar 33 om man är utanför trossamfund och 34 om man är med. (Kommunalskatt 32.43 avrundat uppåt)

Jag inbillar mig att du som anställd skall skicka en a-skattesedel till löneavdelningen vid anställning, eller så finns det kanske en e-tjänst företagen kan använda sig av, det är oklart, har inte haft det så på 30 år.
Citera
2026-03-05, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
OM man bor i Malmö så inbillar jag mig att man tar 33 om man är utanför trossamfund och 34 om man är med. (Kommunalskatt 32.43 avrundat uppåt)
Jo, gör man så går det naturligtvis inte att se.
Citera
2026-03-05, 14:04
Medlem
Citat:

Nej och givetvis att det är heltal i %-satsen så är det nog omöjligt ändå.
Citera
2026-03-05, 16:50
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:

Var ju det jag skrev förut:
Boendes i samma kommun: medlemmar har ex. 32 och icke medlemmar 31.
Citera
2026-03-05, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Var ju det jag skrev förut:
Boendes i samma kommun: medlemmar har ex. 32 och icke medlemmar 31.

Och då skrev jag,
Citat:
Citera
2026-03-05, 18:06
Medlem
Wajis avatar
Var mycket skit med denna deklaration som jag just öppnade för 5 min sedan.

Ska betala lite över 40k. En av de märkligaste posterna var grön El. Installerade en laddstation på företaget , men blev sedan reggade på mig som privat.
Då hamnade den på ca 10000 på mig och på att jag ska betala.

Det innebär 20k för att installera en station.

Någon kanske vet hur det funkar. Blir en tur till revisorn i slutet av mars. Skatt betalas redan för mycket😡
Citera
2026-03-05, 18:40
Medlem
HJÄLP! Jag har sålt privata tillgångar med över 50 tusen vinst. Vart är det jag ska deklarera det? Står att det ska vara 7.5 enligt skatteverket men det står inte dessa numreringar i webbtjänsten dumt nog.

"Skattepliktig del av kapitalvinster" känns som det enda som passar någorlunda?
Citera
2026-03-05, 19:06
Medlem
edit
Senast redigerad av Deballerur 2026-03-05 kl. 19:16.
Citera
2026-03-05, 19:37
Medlem
Stämmer det att man kan göra avdrag på kläder. Om man tex använder privata strumpor, kallingar ect. I arbetet?
En bekant som arbetar med ventilation sa att han gör det på runt 3000 varje år.
Han sa att han blir aldrig kontrollerad, men skulle hävda att han köper märkes kläder isåfall.

Jag tyckte att det lät märkligt bara.
Citera
2026-03-05, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Stämmer det att man kan göra avdrag på kläder. Om man tex använder privata strumpor, kallingar ect. I arbetet?
En bekant som arbetar med ventilation sa att han gör det på runt 3000 varje år.
Han sa att han blir aldrig kontrollerad, men skulle hävda att han köper märkes kläder isåfall.

Jag tyckte att det lät märkligt bara.

Bara skyddskläder och då bara om arbetsgivaren inte tillhandahåller. För vanliga kläder kan du inte dra av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in