2026-03-05, 16:59
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adacse
Ja du kan ha rätt. Men det är nog rätt många turister av andra nationalitet som ska med de flygen också. Går det att hitta statistik hur många turister UAE har ett normalt år i Mars. Först då kan man kanske förstå omfattning om alla vill hem samma dag.

Nu hittade jag. UAE har kring 2 miljoner turister per månad. Det säger sig själv att alla kan inte komma hem på en gång när alla vill ut samtidigt.

Nej precis, och jag vill inte att mina skattepengar går till resor åt folk när det finns kommersiella alternativ.

Våra politiker är helt okunniga. Magdalena Andersson gick ut och ville att regeringen skulle chartra plan för att hämta hem folk när luftrummet var stängt. Problemet är att man inte kan flyga då.

Nu är det delvis öppet och det flygs ut så mycket det går.
Ser inte poängen med hennes evakueringsflyg, det är bara käbbel alltihopa.
Citera
2026-03-05, 17:00
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Så det kan regeringen lägga våra skattepengar på att skicka Kling och Klang ner till krigsområdet? Kommer svenskarna hem fortare då? Patetiskt
Citera
2026-03-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Är faktiskt rätt förvånad att Sverige skiter i sina medborgare på detta sätt med tanke på hur mycket skatt vi betalar.. Då tycker man väl ändå att landet ska ställa upp och hjälpa sina medborgare utomlands i sådant här läge. Vi kan ju göra det men finns ingen politisk vilja!
”hur mycket skatt vi betalar” ?
Det har fortfarande inte gått in i din hjärna att folk som får hjälp hem blir återbetalningsskyldiga.
Staten betalar inte ett korvöre för att hämta hem någon i detta fallet.

Och då kan man fråga sig vem som är beredd att betala 5 siffriga belopp/per person hellre än att vänta på att trafiken är igång igen.
Senast redigerad av amdrillo 2026-03-05 kl. 17:04.
Citera
2026-03-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Nej precis, och jag vill inte att mina skattepengar går till resor åt folk när det finns kommersiella alternativ.

Våra politiker är helt okunniga. Magdalena Andersson gick ut och ville att regeringen skulle chartra plan för att hämta hem folk när luftrummet var stängt. Problemet är att man inte kan flyga då.

Ja, alla kommer hem tids nog. Men sticker nog många i ögonen när andra länder tar hem sin befolkning som skall vara på plats på sina arbeten och betala skatt men att vi inte kan göra det för de 200 som finns där. Men det slösas ganska friskt på annat.
Ja ja, hoppas alla mår bra efter omständigheterna.
Citera
2026-03-05, 17:09
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Man väntar bara på att en missil slår ner i ett hotell och svenskar omkommer då kommer det bli ett jävla liv.
Citera
2026-03-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Man väntar bara på att en missil slår ner i ett hotell och svenskar omkommer då kommer det bli ett jävla liv.

Jag tänker lite samma sak.. behöver ju kanske inte vara medvetet men missiler hamnar ju fel ibland.
Citera
2026-03-05, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adacse
Ja, alla kommer hem tids nog. Men sticker nog många i ögonen när andra länder tar hem sin befolkning som skall vara på plats på sina arbeten och betala skatt men att vi inte kan göra det för de 200 som finns där. Men det slösas ganska friskt på annat.
Ja ja, hoppas alla mår bra efter omständigheterna.

Vilka omständigheter? Finns människor som är i ett riktigt krig medans vi svenskar gnäller om allt möjligt strunt.
Citera
2026-03-05, 17:27
Medlem
NiccoJs avatar
Jag tycker man borde prioritera att få he E-Type o dr Alban iallafall. Övrigt bös klarar vi oss utan.
Citera
2026-03-05, 17:50
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou

Maggan bräker ur sig vad som helst för att få sympatier. Bortskämda svenskar ska "räddas" för skattepengar, det är väl typisk sossepolitik.

Räddas från att sitta fast i ett semesterland i nån vecka...haha
Citera
2026-03-05, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven

Ungefär lika troligt som att en missil träffar Zinkensdamm Hotell & Vandrarhem.
Citera
2026-03-05, 18:22
Medlem
Luismis avatar
En nära vän till mig är tillfälligt fast i Thailand, jag tycker hon summerade sin rimliga inställning fint när hon skrev "det var ju en jävla tur att planet inte hann lyfta och fastna i Mellanöstern. Extra lång semester och inte en chans att bli inbeordrad på jobb, får omboka men verkar kunna åka hem senare i veckan, så det är chill"

Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Roligt med lattemorsor som sitter "fast" i Thailand då deras flyg har ställts in då de skulle mellanlanda i Mellanöstern på vägen hem och gråter över att UD inte hjälper till.

Neger snälla, det är inte krig i Thailand.

Bara att boka om med något annat flygbolag som inte mellanlandar i Mellanöstern. Visst, kostar lite stålar men knappast UDs problem.
Citera
2026-03-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Vilka omständigheter? Finns människor som är i ett riktigt krig medans vi svenskar gnäller om allt möjligt strunt.
Ja att de kan riskera att träffas där nere. Det är synd om alla människor i området som tvingas leva under detta som pågår nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in