2026-03-03, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jo, alla kostnader ska tas från dödsboet. Bouppteckning, begravning, tömning av bostad, försäljningskostnader, etc etc.

Och här är det nog till TS nackdel att hen inte engagerade sig.
Det finns ju krav på när bouppteckningen skall vara slutförd och den tar knappast hänsyn till TS utlandsförehavanden.
Det är ju knappast så att det behövs en jurist per syskon för bouppteckningen så i detta fall är det rimligt att TS får räkna med att detta dras från dödsboet.
Citera
2026-03-03, 12:39
Medlem
LupusLupuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Familjens Jurist ?
Dom blåser folk så in i helvete...

Gör dom?
Vi använde dem nyss i ett komplicerat fall med mycket lagtolkningar och uträkningar, och fick väldigt professionell hjälp till en klart vettig kostnad som med råge var värt det. Men det är klart att dödsboet måste ha lite kapital att fördela om man inte gör det av enbart princip skäl.
Citera
2026-03-03, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupusLupus
Gör dom?
Vi använde dem nyss i ett komplicerat fall med mycket lagtolkningar och uträkningar, och fick väldigt professionell hjälp till en klart vettig kostnad som med råge var värt det. Men det är klart att dödsboet måste ha lite kapital att fördela om man inte gör det av enbart princip skäl.

Vårt dödsbo "sparade" minst 20 k genom att anlita en mindre juristbyrå....

Familjens Jurist hade en startkostnad på 20 k utan att ens titta på ärendet. Den mindre byrån tog 2500 för allt och mycket mer professionell och familjär. En mycket enkel bouppteckning.
Citera
2026-03-03, 13:27
Medlem
Citat:
”Löser sig självt”? Hur menar du? Att om man bara struntar i att göra bouppteckning och arvskifte så görs det automatiskt på något sätt?

Det löser sig. Man provar. Antingen funkar det eller inte. Funkar det inte får man reda på vad som ska göras. Fråga vänner och bekant. Fråga AI.
Herrgud människa. Är du helt oförmögen att tänka själv?
Citera
2026-03-03, 13:35
Medlem
Citat:
Och jag kopierade ditt fel. Det heter boutredningsman. Och det är jättedyrt. Det kan dra iväg till hundratusentals kronor.

Jag har läst uppskattningar på ca 50.000kr, men det vore inte bra om dödsboet måste betala 100.000+. Vi får hoppas att vi syskon kan komma överens då.
Citera
2026-03-03, 13:42
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Det löser sig. Man provar. Antingen funkar det eller inte. Funkar det inte får man reda på vad som ska göras. Fråga vänner och bekant. Fråga AI.
Herrgud människa. Är du helt oförmögen att tänka själv?
Vadå ”herregud människa”? Du skrev ett fullständigt korkat inlägg där du påstår att bouppteckning och tvister mellan syskon ”löser sig”. Nu har du ändrat dig till precis tvärt om, att det INTE alls löser sig, men att man KAN lösa det själv om man verkligen försöker. Men hur menar du att ”man får reda på vad som ska göras”? Tror du det automatiskt bara dyker upp någon som hjälper dig med bouppteckning och arvskifte om du bara väntar?

Har du någon som helst aning om vad det är du skriver om, eller du bara gissar och tycket att världen behöver ta del av din gissning?
Citera
2026-03-03, 13:43
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKontot2025
Jag har läst uppskattningar på ca 50.000kr, men det vore inte bra om dödsboet måste betala 100.000+. Vi får hoppas att vi syskon kan komma överens då.
Är det något speciellt som gör att du tror att ni inte kan komma överens? (Mer än att ni tydligen inte har någon som helst kontakt med varandra?)
Citera
2026-03-03, 14:10
Medlem
Citat:
Vadå ”herregud människa”? Du skrev ett fullständigt korkat inlägg där du påstår att bouppteckning och tvister mellan syskon ”löser sig”. Nu har du ändrat dig till precis tvärt om, att det INTE alls löser sig, men att man KAN lösa det själv om man verkligen försöker. Men hur menar du att ”man får reda på vad som ska göras”? Tror du det automatiskt bara dyker upp någon som hjälper dig med bouppteckning och arvskifte om du bara väntar?

Har du någon som helst aning om vad det är du skriver om, eller du bara gissar och tycket att världen behöver ta del av din gissning?
Jaså är det tvister nu också?
Mina föräldrar behövde aldrig anlita nån pajas som fakturerar 2000 i timmen för jobb de klarade alldeles utmärkt att utföra själva.
Nej, jag har ingen erfarenhet av just detta men jag har fixat liknande grejer som många latmaskar/fegisar normalt lejer bort.
Citera
2026-03-03, 14:10
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Är det något speciellt som gör att du tror att ni inte kan komma överens? (Mer än att ni tydligen inte har någon som helst kontakt med varandra?)

TS bestämde sig för att åka till beachen och dricka paraplydrinkar och köra strutsen i 3 månader medans "syrran" fick ta hand om det praktiska, sådant här är skäl nog för att det ska bli ett kaos...
Citera
2026-03-03, 14:58
Avslutad
Handlar arvet om många fastigheter och 10tals miljoner i lösöre kan en jurist vara bra att påkosta sig så att allt går rätt till.
Citera
2026-03-03, 15:59
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
TS bestämde sig för att åka till beachen och dricka paraplydrinkar och köra strutsen i 3 månader medans "syrran" fick ta hand om det praktiska, sådant här är skäl nog för att det ska bli ett kaos...

Jag och syskon #3 kommer bra överens och pratar med varandra regelbundet. Däremot lider syskon #2 av psykisk sjukdom och har utsatt oss för hot och okynnesanmälningar, så vår kontakt med syskon #2 är minimal och sker endast via vår pappa.

Dessutom vill jag påpeka att det skulle ha kostat mig i runda slängar 80.000-100.000kr om jag hade valt att återvända till Sverige när mamma avled.
Senast redigerad av HemligaKontot2025 2026-03-03 kl. 16:02.
Citera
2026-03-03, 16:06
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKontot2025
Jag och syskon #3 kommer bra överens och pratar med varandra regelbundet. Däremot lider syskon #2 av psykisk sjukdom och har utsatt oss för hot och okynnesanmälningar, så vår kontakt med syskon #2 är minimal och sker endast via vår pappa.

Dessutom vill jag påpeka att det skulle ha kostat mig i runda slängar 80.000-100.000kr om jag hade valt att återvända till Sverige när mamma avled.

Vänta lite nu, nu har jag missat något... Så din pappa lever? Levde din mamma och pappa fortfarande tillsammans eller var de skilda? Eftersom ni syskon skulle ha hand om allt antar jag att föräldrarna var skilda?

Och om ett syskon lider av psykisk sjukdom kanske denne inte ens är i stånd för att vara inblandad i processen heller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in