2026-03-05, 10:38
Medlem
Varför blandar sig andra länder sig i?

Och varför förvärrar Iran situationen för sig själva? Iran har tydligen skickat robotdrönare i Turkiets luftrum. Om det var attack, vet jag inte. Men man kränkte Turkiets luftrum med robotdrönare, vilket gjorde att Turkiet sköt ner robotdrönaren. Om det var mer än en, vet jag inte. Jag kan försöka hitta artikeln och länka den.

Nu kanske Turkiet väljer att attackera Iran också.

Om Iran väljer en attack mot Turkiet, då går hela Nato med. Med andra ord, så förvärrar Iran situationen bara mot sig själva. Men varför?

Vad är det man vill? Handlar hela verkligen bara för att man inte vill att Iran skall ha kärnvapen?

Det är så många länder som dragit med sig in i kriget och av vilken anledning?

Iran vill ha kärnvapen. U.S.A säger att de inte får det och eftersom förhandlingen inte gick, utan våld. Så väljer man våld/krig.

Israel hjälper U.SA och attackerar Iran tillsammans.

Iran försvarar sig. Andra länder blandar sig i, för att försvara Iran eller hur det nu var? Frankrike av någon anledning la sig i och varför överhuvudtaget blandar sig Frankrike sig i? För att hjälpa U.S.A och Israel?

Plötsligt väljer Iran att kränka Turkiets luftrum. Turkiet skjuter ner robotdrönaren. Frågan är om Iran kommer bli kränkta för att roboten sköts ner.

Varför kränka Turkiets luftrum? Kanske var det en genväg till U.S.A eller Israel? Eller vart nu robotdrönaren var på väg, om det nu inte var Turkiet som mål.

Om Turkiet var målet. Varför väljer Iran, som sagt, att attackera Turkiet?

Allt känns bara så konstigt.
Citera
2026-03-05, 10:38
Avstängd
Seabeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Azerbajdzjan har enorma gas depåer. Gör handel med USA. Vad jag minns medlade Trump mellan Armenien och Azerbajdzjan just pga deras handel.

Iran har inget att förlora, nu går man all in.
Målet är att få USA på fall genom höga kostnader och lura in dom med marktrupper.

Ahh tack det hade jag inte en aning om👍🏽.

Nä exakt, nu är det högsta växeln…. Allt eller inget .
Citera
2026-03-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Nej det är ju svårt att veta vilka siffror som gäller och vad som är sant. Däremot tror jag media i Väst har en övertro på Iron Dome och att det kommer visa sig i sånt fall. Jag vet inte men det känns ju inte riktigt som kriget har börjat än riktigt. Går Israel/USA in med marktrupper så tror jag det blir fiasko för dom.

Ingen aning. Man såg lite av problem för Israel under 12 dagar kriget. Om man får tro källor då så började det bli brist hos Israel.

Iran vill ha ett långt totalt krig medan Israel och USA vill ha ett kort begränsat krig. Iranierna (regimen) slåss för sin överlevnad och skiter i om deras ekonomi kraschar. Israel och USA har begränsningar

1 Inte påverka deras ekonomier - Demokratier - "It's the economy stupid"

2 amerikaner verkar vara generellt krigströtta - 27 procent för kriget

3 USA vill ha bomber och ammo mot Kina om cirka 2 år - Så USA lånar från framtiden.

USA satsar kanske dock (Högt spel) att slå ut Iran. Då har man slagit ut Iran och Venezuela. Det får Kineserna att kanske avbryta eller senarelägga sin attack på Taiwan. Kina behöver Olja. Och ryssarnas räcker inte.

Det värsta som kan hända USA är att iranska regimen är kvar och att man använt en jvla massa robotar, raketer och bomber, som man inte hinner bygga upp till Kina attacker i slutet av 2027 eller början av 2028.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Vilken statsvetare? Du minns inte ens va?
Vem det nu än var så valde han troligtvis att citera nån obskyr internet-poll. Där brukar mest såna som är missnöjda ens svara. Eftersom det är stats-media så utgår jag ifrån att inga kritiska motfrågor ställdes.

Vad senaste Gallup-undersökningen i Iran 2023-2024 visade var:
43% "approve of current leadership"
52% "disapprove"

För kontext så är det bättre siffror än både tex Grekland och USA har. Och ungefär likvärdigt med Ukraina.

https://chatgpt.com/c/69a941d0-b37c-832f-a195-97bb877b4ecc

Du har en historik av diktatur-hittepå. Så icke jag. 👍

Du får lyssna på programmet, det är offentliga uppgifter och jag tror ändå inte att namnet är det viktiga utan vad en forskare faktiskt VET om sakernas tillstånd. De sitter inte och hittar på.
Citera
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jo, det här är ju svaret på allt från er nihilister. "Var inte naiv". En gång i tiden fanns det både regler och en sorts inneboende moral för hur krig skulle föras. Israel har bara pissat på allt sånt i alla tider och nu har de lyckats propagandera fram en situation där stora delar av västvärlden tänker som judar. Ingen heder, ingen moral. Bara ren terrorism och nihilism. Ni kan kalla det naivitet och allt möjligt men att bara kasta alla regler åt sidan banar vägen för en jävligt otäck framtid. Väldigt få människor verkar inse det. Attackera ambassader, mörda ledare med hela familjer, låtsas förhandla för att sedan fegt gå till attack när fienden överlägger kring förhandlingsbudet. Det är vidrigt det som pågår, och ironiskt nog är det otroligt ovästerländskt. Det är barbariskt.

Iran har tjatat om att krossa Stora och Lilla Satan sedan 1979. Nu får dom äntligen prova göra det. Vad gnäller du om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Regler? Det finns inga regler i krig sett historiskt. Krig kommer alltid tänja på gränserna. Sluta gråt nu din lilla islam älskare.

Det är rätt lustigt hur nazister som baggebo1 resonerar.

När USA slår ut diktatorer som Khamenei och sänker iranska krigsfartyg som är på väg stt beskjuta USA så är det ”orättvist”. När Nazityskland dödar några miljoner civila judar så är den en del naturlig del av ett krig…
Citera
2026-03-05, 10:40
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Regler? Det finns inga regler i krig sett historiskt. Krig kommer alltid tänja på gränserna. Sluta gråt nu din lilla islam älskare.
Exakt.
Det finns inga begränsningar längre vad Iran får och inte får göra.

MÖ rykte som turist destination kommer försvinna.
Ryssland tjänar pengar och kommer kunna hjälpa Iran om detta drar ut på tiden.
Kina har större möjlighet än någonsin att invadera Taiwan och sätta hela världs ekonomin i gungning.

Jag skulle inte vara så kaxig om jag var du. Överlämna det till Trump och Hegseth vilka båda lyser av skådespeleri i sina betyg om hur det går.

Och att USA planlöst ska bomba sönder Iran utan krigsmål eller orsak är inte en värld jag vill leva i.

Regler behövs.
Citera
2026-03-05, 10:40
Medlem
Man bara måste tycka synd om det Iranska folket. Kuvade av religiöst vansinniga araber, med hoppet av att bli räddade av religiöst ännu vansinnigare zionister.
Citera
2026-03-05, 10:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
En Shahed kostar 20 000–50 000 USD, medan en Patriot PAC-3 ca 4 miljoner USD och THAAD >12 miljoner USD. Även vid 90 %+ nedskjutning tvingas försvararna bränna dyra resurser på billiga hot. USA och allierade (UAE, Qatar, Bahrain) har redan förbrukat betydande mängder.

Sverige har investerdyrt i det amerikanska luftvärnssystemet Patriot (i Sverige benämnt Luftvärnssystem 103), som inkluderar den avancerade roboten PAC-3 MSE.
Här gäller det o kunna räkna rätt, Ex europas hjälp med krigsfartyg osv i området använder massor av missiler osv, samt Usa använder egen tillverkade liksom Frankrike liksom Saab gynna svensk ekonomi gynnar amerikanska/ Franska osv vapenindustrin dess egna länder, prislappen får man alltså igen via skatter o vinst till staten som företagen gör.

Att nämna något kostar si so så många miljarder ligger alltså inte i hela sanningen, ungefär som ryssen ställt om till krigsekonomi, dvs landet bygger sina egna vapen i rasande fart till en bråkdel av kostnaden.
Citera
2026-03-05, 10:41
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Om kärnvapen är ett huvudmotiv för Trump så borde han inte 2018 ha lämnat kärnenergiavtalet mellan Iran och de fem permanenta medlemmarna i FN:s säkerhetsråd (Frankrike, Kina, Storbritannien, Ryssland och USA) plus Tyskland.

Iran skulle bara få anrika en viss mängd uran till en relativt låg renhetsgrad, långt från den som krävs för kärnvapen, men som räcker för civila ändamål. Omvärlden skulle också ges mycket större insyn.

Obama låg bakom avtalet och det kunde barnslige Trump inte finna sig i.

Trump föredrar att göra detta "his way".

Varför bara fortsätta med ett bra avtal när man kan fixa ett storkrig i mellanöstern?

Nu var det inte bara Trump som ansåg att avtalet var otillräckligt för att på sikt förhindra Iran att skaffa kärnvapen. Det kom kritik ifrån många håll, främst var det mot att det inte innefattade kärnvapenbärare.
Ni nu som nu tycker att attacken mot Iran är helt omotiverad, hur kommer det sig att den sker. Ni tycks glömma att Iran utgjort ett konstant hot mot både regionen och resten av världen.

Har som målsättning att utplåna Israel, haft ambitioner att tillverka kärnvapen och förhalat förhandlingar, stöttar terrorism, aktivt destabiliserar regionen och offentliga hotfulla uttalanden konstant.
Islam är inte problemet i det avseendet, de flesta länder med ett islamskt statsskick lever i fred med sina grannar och resten av världen. Till skillnad från Iran som är en ständig källa till konflikter och oro.
Citera
2026-03-05, 10:43
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Nu har alltså Iran attackerat Azerbajdzjan.

Det bor fler azerier inne i Iran än i Azerbajdzjan.
Och fientligheter mot Azerbajdzjan kan få fler iranska azerier att resa sig mot regimen i Teheran.
Azerbajdzjan står också väldigt nära Turkiet.
Så det som hänt är bra får man väl säga.

Åsne -och barnknullarna i Teheran gräver verkligen sin egen grav. Bra så.

Det går en pipeline mellan Baku i Azerbajdzjan och Ceyhan i Turkiet ("BTC Line"), som står för 30 procent av Israels oljeimport. Det var den som iranierna försökte pricka med sitt ganska taffliga robotangrepp mot Turkiet för någon dag sedan. Kanske är det samma sak här?
Senast redigerad av Ken Dryden 2026-03-05 kl. 10:47.
Citera
2026-03-05, 10:43
Medlem
Donald Trump har enligt en amerikansk militärbefälhavare blivit smord av Jesus för att tända Armageddon-elden i Iran och utlösa Jesu återkomst. ⚔️
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/trump-iran-armageddon-second-coming-complaint-b2931579.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in