2026-03-04, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag har inte blandat något.

Du har inte kunnat förklara dessa rakar frågor.
Du är den som förskingrar.
Jag har inte svarat på dem för oavsett hur jag svarar på dina tre frågor så förändrar det inte min poäng, nämligen den att mamman bör ha varit medveten om att droppet inte täcker 100 % av näringsbehovet. Dina frågor är således en så kallad red herring, och när jag konfronterar dig och ber dig hålla dig till sak så projicerar du tillbaka. Jag har erbjudit att svara på dina frågor men jag vill först att du adresserar den ursprungliga poängen, då du inte verkar intresserad av detta så släpper vi diskussionen.
Citera
2026-03-04, 23:47
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Väldigt många ord för att säga att du inte vet.

Det kommer inte fram i varken dom eller journalistgranskning att några sådana möten förekommit.

Det enda man då kan göra är att anta att så är fallet. Det betyder då alltså att under alla dessa år har läkarteamet aldrig kontrollerat Elsas näringsintag.

Det mest tyder på att läkarteamet skickar mamman under bussen för att rädda sina egna arslen. De hart redan åkt ditt för tidigare medicinsk neglekt.

Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne
Jag har inte svarat på dem för oavsett hur jag svarar på dina tre frågor så förändrar det inte min poäng, nämligen den att mamman bör ha varit medveten om att droppet inte täcker 100 % av näringsbehovet. Dina frågor är således en så kallad red herring, och när jag konfronterar dig och ber dig hålla dig till sak så projicerar du tillbaka. Jag har erbjudit att svara på dina frågor men jag vill först att du adresserar den ursprungliga poängen, då du inte verkar intresserad av detta så släpper vi diskussionen.
Det är så här det nog är.

Du har inte gett något seriöst tillbaka.
Citera
2026-03-04, 23:57
Medlem
Citat:
Det är så här det nog är.

Du har inte gett något seriöst tillbaka.
Din självcitering är ett svar till PaleontologistKid. Även om PaleontologistKid har intressanta och vettiga åsikter i fallet så kan du inte begära att jag ska svara på dem när mitt argument (som inte var riktat specifikt till dig, men som du valde att citera) rör något annat.

Har du blandat ihop oss?
Citera
2026-03-05, 00:00
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Din självcitering är ett svar till PaleontologistKid. Jag har gjort en poäng som du valde att citera, även om PaleontologistKid har intressanta och vettiga åsikter i fallet så kan du inte begära att jag ska svara på dem när mitt argument (som inte var riktat specifikt till dig, men som du valde att citera) rör något annat.

Har du blandat ihop oss?
Fan vad du är patetisk.

Du har inte kunnat bemöta frågeställningen.

Du har inget sko dig på. Ditt intresse ligger inte att ta reda på vad som är korrekt.

Läkarteamet uppehöll inte rutin. Det är glasklart. De har kommit med lögn efter lögn. Det här är en med största sannolikhet en efterkonstruktion för att försöka legitimera barnteamets falska MHP anklagelse.
Citera
2026-03-05, 08:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det här är ju verkligen inte klokt. Hela saken handlar om att mamman på olika sätt försökt få vården att förstå att Elsa mår dåligt. Det slutade som bekant med att Elsa har omhändertagits med (den helt vettlösa) motiveringen att mamman har lagt sig i för mycket(!) Och du menar att mamman skulle ha gjort MER…
Citera
2026-03-05, 09:12
Medlem
Totiuss avatar
Även om det är oerhört tragiskt med alla enskilda som drabbas av det sjuka beteendet inom vården och socialtjänsten är det bra att det här äntligen kommer fram i media. Vanligen brukar alla ansvariga, inklusive ansvariga på IVO, gömma sig bakom tystnad så ingenting når ut till allmänheten. Enda sättet att komma åt de här sjuka avarterna i samhället tycks vara genom media.

Det är intressant att följa resonemanget hos de som försvarar vården och socialtjänsten i tråden. Deras resonemang bygger helt på gaslighting av mamman, kryddat med halmgubbar, personangrepp och andra argumentationsfel. Det är precis så det går till i verkligheten när någon drabbad försöker få hjälp från de ansvariga. Det är sjukt bortom allt förnuft.
Citera
2026-03-05, 09:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Kan inte JO gå igenom allt?
Kritik från JO hjälper inte.
Citera
2026-03-05, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starx
Förstår inte helt. Hon har alltså av misstag fått för lite näringsdropp men trots detta gått upp i vikt? Men nu helt plötsligt tagit bort både TPN och CVK. Hur kommer det sig att hon inte har behov av detta? Det förklaras ju inte av att hon tidigare fått för lite. Känns som att en hel del information saknas.

Hej!

Du redogör för exakt vad vi vet i fallet. Ang den information som saknas så spekuleras det friskt. Mamman hävdar att brist på dropp gjorde flickan sjuk. Därefter omhändertogs hon. Därefter började hon äta. Mamman hävdar att hon aldrig fick info från vården att hon skulle äta.

Det andra lägret spekulerar som så att det faktum att droppet var ”felaktigt” inte hade ngn betydelse. Att flickan nu börjat äta är för att hon kommit ifrån mamman. Ungefär så.

Du verkar ju skarp så du kan själv bedöma vad som verkar rimligast.
Citera
2026-03-05, 10:25
Medlem
Vad är det för fel på vårdanställda i Örebro? Skvallrar om patienter och deras anhöriga, skyller ifrån sig på anhöriga när man själva missat grundläggande saker, trappar upp en konflikt gentemot en mamma som förvisso kanske är jobbig men som har anledning att vara det. Stoppar försök att få en second opinion från ett annat sjukhus....
Citera
2026-03-05, 10:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofsnow
Hej!

Du redogör för exakt vad vi vet i fallet. Ang den information som saknas så spekuleras det friskt. Mamman hävdar att brist på dropp gjorde flickan sjuk. Därefter omhändertogs hon. Därefter började hon äta. Mamman hävdar att hon aldrig fick info från vården att hon skulle äta.

Det andra lägret spekulerar som så att det faktum att droppet var ”felaktigt” inte hade ngn betydelse. Att flickan nu börjat äta är för att hon kommit ifrån mamman. Ungefär så.

Du verkar ju skarp så du kan själv bedöma vad som verkar rimligast.
Du glömde (eller har inte förstått) att flickan sedan tvåårsåldern av experter diagnostiserats med den svåra och medfödda kroniska sjukdomen PIPO. PIPO är ett livslångt tillstånd.
Pediatrisk Intestinal PseudoObstruktion (PIPO) är ett kroniskt tillstånd där tarmen inte har förmåga att föra mat och vätska framåt. Tillståndet leder till ett funktionellt stopp i tarmen. Personer med PIPO får tarmsvikt, vilket innebär att tarmens upptag av näring, salt och vatten är otillräckligt. De flesta personer med PIPO behöver, helt eller delvis, få näring direkt i blodet genom så kallad TPN, total parenteral nutrition. Det finns få studier som undersökt hur vanligt PIPO är. En uppskattning är 1 på 40 000, vilket innebär att det föds 2–3 barn med PIPO i Sverige varje år.
https://www.agrenska.se/sallsynta-halsotillstand/agrenska-diagnossidor/pipo/
Citera
2026-03-05, 10:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Vad är det för fel på vårdanställda i Örebro? Skvallrar om patienter och deras anhöriga, skyller ifrån sig på anhöriga när man själva missat grundläggande saker, trappar upp en konflikt gentemot en mamma som förvisso kanske är jobbig men som har anledning att vara det. Stoppar försök att få en second opinion från ett annat sjukhus....
Den typ av beteende som avslöjats i Örebro är mycket vanligt i Sverige. Det här handlar ett komplext vårdfall där det behövs tvärprofessionella team och samverkan mellan olika aktörer. Det här fungerar inte i Sverige och vården och tillsynsmyndigheten IVO fuskar och ljuger systematiskt för att försöka dölja detta. Om någon ifrågasätter tystas denne med rena maktövergrepp. Elsas mamma har bemötts helt enligt denna ”mall” som gäller i hela Sverige.
Citera
2026-03-05, 11:05
Avstängd
Ajogens avatar
Extern granskning ska sättas in.

Efter fallet Elsa och fallet Malin: Socialtjänsten i Örebro ska utredas

Kommunen tar nu in oberoende granskare
Nu står det klart att Örebro kommun går vidare med planerna och anlitar externa aktörer för att genomföra en omfattande granskning av socialtjänsten.

– Jag har ju fullt förtroende för socialtjänsten och de beslut som är fattade, men utifrån den mediala uppmärksamheten så gör vi den här granskningen för att vara så transparenta som möjligt, säger Patrik Jonsson, förvaltningsdirektör på socialförvaltningen i Örebro kommun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in