2026-03-04, 17:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Allmänbildad är inte samma sak som intelligent men samtidigt måste man vara hyfsad intelligent för att bli allmänbildad. Men ser man till intelligens i samband med olika tester så kan personer som uppfattas som lite udda också hamna högt i ex mensa. De behöver inte vara speciellt allmänbildade utan snarare ha en sorts spetskompetens.

Hur räknas man om man aldrig vinner i TP för att man aldrig får rosa pluppen?
Citera
2026-03-04, 18:09
Medlem
Att vara bra på problemlösning och samtidigt ha humor tror jag är ovanligt utan hyfsat hög intelligens.
Citera
2026-03-04, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Man får skilja på lite olika begrepp:
- Kunskap - inlärt, en del har lättare att ta till sig viss kunskap, andra har svårare. Mycket beror på hur van man är. Personligen har jag lättare för skriven text och bilder, men svårt för praktisk kunskap som att kunna göra upp eld t ex.
- Visdom, det kommer med åren. När jag var ung ville jag gärna rätta andra - i tron att jag visste mer. Nu så skiter jag i om andra har fel. Vill nån tro att huvudstaden i Danmark heter Oslo, så låt de göra det. Inte mitt problem.
- Tänkande. Det är möjligt att jag var mer snabbtänkt när jag var yngre, å andra sidan hade jag mindre erfarenhet. Så då kunde jag snabbt komma fram till ett svar, nu tar det längre tid, men oddsen för att svaret är mer rätt är högre.

Ens IQ är hur bra man är på att lösa IQ-tester. Det har marginellt att göra med intelligens att göra. Man kan bara jämföra sin IQ-poäng med andra personer med samma bakgrund, erfarenhet och ålder.

Så vad är då intelligens? För närvarande är det ett ganska omätbart begrepp, men en sak är säker - den som tror att den är intelligent är oftast inte det.

De personer jag träffat som jag tyckt var intelligenta hade vissa egenskaper; humor, tolerans och vidsynthet. Min mor var hemmafru och fick inte gå på universitetet för det fick sällan kvinnor på den tiden, men hon är nog den intelligentaste person jag träffat.

Det var en väldigt bra sammanfattning 👍
Citera
2026-03-04, 18:11
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Fast är det "moral" de kristna i USA har? De är istället "ideologiserade" och följer ideologin som skapas ovanifrån, och människor som styrs ideologiskt är motsatsen till intelligenta. De ifrågasätter inte.
De har en moralisk kod de följer. Vart den kommer ifrån är egentligen ointressant eftersom vi har samma dilemma.

Citat:
Att ideologi kan slå ut intelligens visade Nurnberg-filmen på bio. Göring som var extremt intelligent älskade ändå Hitler och trodde han gjorde rätt, ända in till sin dödsdom och självmordet. Han lurades in i döden av en ännu intelligentare person.
Det betyder inte att Göring hade fel.
Citera
2026-03-04, 18:13
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Minst. Läser du Napoleon Hill också kanske?

Ja självklart. Vilken bok ligger på nattduksbordet i din miljardvilla då? 48 laws of power?
Citera
2026-03-04, 18:23
Avstängd
SoberZealots avatar
Det största tecknet är att den har en snopp. Är den stor är det ännu ett tecken.
Citera
2026-03-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vissa yrar om saker som att en intelligent person är ödmjuk, gillar att vara själv, inte gillar kallprat och annat. Visst kan det stämma in på vissa intelligenta människor men är inte det tydligaste tecknet någon är intelligent...

Jag skulle snarare säga att det absolut tydligaste tecknet, är att personen vet mycket. Personen vet mycket om, har koll på och är intresserad av allehanda saker.

Intelligenta personer är nämligen nyfikna och vill veta mer om och fatta och förstå världen. Och genom sitt intresse för allt möjligt, samlar de på sig en hel del kunskap...

Så jag är ganska övertygad att en person som vet mycket om allt möjligt, ofta också skulle få högt på ett IQ-test..

Det kan såklart finnas undantag men överlag är jag ganska säker att det är så...

Men vad tror och tycker ni?

Mitt mått på intelligens är att kunna dra slutsatser.
Citera
2026-03-04, 18:28
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
De har en moralisk kod de följer. Vart den kommer ifrån är egentligen ointressant eftersom vi har samma dilemma.

Det betyder inte att Göring hade fel.
Göring hade juridiskt fel 1946, han dömdes till döden av en internationell domstol.

Juridik är inte moral, och tveksamt på om det är intelligent, men det är det bästa sättet vi kommit på att lösa tvister. Det är iallafall intelligent att försöka lösa tvister på ett neutralt sätt, och samhället kan dessutom använda juridiken för att införa sin moral bland amoraliska personer.
Citera
2026-03-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag tror inte du har ett enda rätt. Jag är sk. särbegåvad.

Jag har dessutom intuition över det vanliga. Intuition är naturligtvis minnen av mönsterigenkänning.

En idiot som läser en morgontidning varje dag blir så småningom om allmänbildad, men det hänger inte ihop för det.
Jag är, jag är..mycket du är och andra är idioter?
Enda jag ger dig är att intuition är ”mönsterigenkänning” som du så ekvilibristiskt förklarar det.
På vilket sätt är du sär begåvad?
Hoppas du förstår skämtet
Citera
2026-03-04, 18:30
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Jag är, jag är..mycket du är och andra är idioter?
Enda jag ger dig är att intuition är ”mönsterigenkänning” som du så ekvilibristiskt förklarar det.
På vilket sätt är du sär begåvad?
Hoppas du förstår skämtet
Sär skrivning är inte intelligent. Eller så är det ironi. Som är intelligent.

Men ska låta autister tro att de är intelligentare än andra. De har själva trott så hela sitt liv och man ska inte rubba deras cirklar. Jag vet.
Senast redigerad av Paris24 2026-03-04 kl. 18:37.
Citera
2026-03-04, 18:34
Medlem
TheJesuits avatar
Kostymbyxor, vit skjorta, uppkavlade ärmar och en rejäl pris kramsnus under överläppen. Så ser en intelligent man ut!
Citera
2026-03-04, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Sär skrivning är inte intelligent. Eller ironi. Som är intelligent.

Men ska låta autister tro att de är intelligentare än andra. De har själva trott så hela sitt liv och man ska inte rucka deras cirklar. Jag vet.
Läsförståelse är också ett tecken; jag skrev skämt, inte intelligens.
Tror du syftar på Dunning-Kruger-effekten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in