2026-03-05, 08:39
Avstängd
https://www.sverigesradio.se/artikel/ny-lag-mot-hawala-upp-till-sex-ars-fangelse
Citat:
Från 1 mars skärps lagen mot hawala, att överföra pengar till utlandet utan tillstånd, och kommer kunna ge upp till sex års fängelse.

Finansmarkandsminister Niklas Wykman (M) säger att lagändringen är en viktig åtgärd för att strypa den kriminella ekonomin.

Azad, från norra Syrien där det saknas fungerande banksystem, oroar sig för att förlora sin enda möjlighet att hjälpa sin sjuka mamma.
Komner invandrarnas utförsel till hemländerna av pengar att minska? Jag hoppas i alla fall på det. Vad tror ni?
Citera
2026-03-05, 08:42
Medlem
Vem är det som ger detta "tillstånd"?
(Framgår inte i länken.)
Citera
2026-03-05, 08:51
Medlem
Connykrims avatar
Hur får man tillstånd? Gäller inte fri handel inom EU längre? Eller är lagen utanför eu?
Citera
2026-03-05, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Hur får man tillstånd? Gäller inte fri handel inom EU längre? Eller är lagen utanför eu?

Vad har EU handel att göra med internationella betalsystem?
Citera
2026-03-05, 09:17
Medlem
Glostrups avatar
Förslaget innebär att det blir straffbart att bedriva finansiell verksamhet utan tillstånd från eller registrering hos Finansinspektionen. Det nya brottet, olovlig finansiell verksamhet, föreslås kunna ge böter eller fängelse i högst två år. Om brottet är grovt, till exempel då verksamheten ingått som ett led i systematisk brottslighet, föreslås det kunna ge upp till sex års fängelse. Med dagens regler kan en motsvarande förseelse endast resultera i administrativa påföljder, såsom en sanktionsavgift.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/10/regeringen-foreslar-kriminalisering-av-otillaten-hawala-verksamhet/
Citera
2026-03-05, 09:22
Medlem
Ganonitos avatar
Så man får med andra ord inte göra affärer med någon utanför Sverige utan att först införskaffa tillstånd från Finansinspektionen?
Citera
2026-03-05, 09:57
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Vad har EU handel att göra med internationella betalsystem?

Vad betalar du med?
Citera
2026-03-05, 09:58
Medlem
Citat:
Vad betalar du med?

jag betalar med kontanter, betaltjänster i min bank och kreditkort. Om du nu undrar vilka betalkanaler jag nyttjar.
Citera
2026-03-05, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Så man får med andra ord inte göra affärer med någon utanför Sverige utan att först införskaffa tillstånd från Finansinspektionen?

Varför tror du det? Tror du inte att din bank är ansluten till SWIFT och når en stor del av världens länder?

Om du däremot går med en kasse sedlar till din lokala kebabturk för att betala någon lirare i Afganistan så har du problem.
Citera
2026-03-05, 10:00
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
jag betalar med kontanter, betaltjänster i min bank och kreditkort. Om du nu undrar vilka betalkanaler jag nyttjar.

Du överför pengar utomlands vid betalning ellerhur? Fan inte mycket till hjärna i din frigolitskalle.
Citera
2026-03-05, 10:03
Medlem
Citat:
Du överför pengar utomlands vid betalning ellerhur? Fan inte mycket till hjärna i din frigolitskalle.

Ja via en betaltjänst i min bank som är ansluten till SWIFT som har alla tillstånd som krävs.

Vad är det som fattas i din förståelse din debile 6-fingrade banjomusikant?
Citera
2026-03-05, 10:04
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Vem är det som ger detta "tillstånd"?
(Framgår inte i länken.)
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det finns verksamheter som redan tidigare krävde tillstånd av Finansinspektionen. Du kan till exempel inte starta en bank hursomhelst. Problemet är bara vad som händer när någon gör något som de egentligen behöver tillstånd från Finansinspektionen, utan att skaffa ett sådant tillstånd. Fram tills nu har det lett till olika slags avgifter och dylikt. I och med lagen (2026:56) om straff för olovlig finansiell verksamhet kan sådant istället leda till att man får skaka galler.

Lagen innebär ingen förändring av vad du får och inte får göra. Det ser ut som förut. Gränsen mellan det tillåtna och det förbjudna har inte flyttats. Det lagen ändrar på är snarare själva konsekvenserna.

Att tro att varje överföring av pengar till utlandet utan tillstånd har blivit straffbar är en total missuppfattning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in