2026-03-05, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Dags för alla svenska Trump-anhängare att öppna sina hjärtan....
Ja precis, dom är lika grundlurade som alla andra är, finns inget höger eller vänster, det är bara ett sätt för att så split i folk.

Riktigt underhållande att se folk bråka om vilken regering eller parti som är bäst, dom är alla grundlurade och bidrar i hög grad till ondskan vi ser i världen.
Citera
2026-03-05, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppyfather
So it's begin, lika bra alla kommer hit så sverige går under fortare, sverige är bortom räddning ändå 🙂

Håller helt med haha.
Eftersom hela regeringen stöttar det här kriget så kan Sverige tyvärr inte säga så mycket
Allt för att hjälpa den iranska befolkningen.
Citera
2026-03-05, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här är en väldigt bra BBC video om situation. Och hur kaotisk den är för utomstående.

https://www.youtube.com/watch?v=L4fp6K1VUd0 33 min

De beskriver hur de får ut information. De får info genom till ex Starlink. De har runt 60 personer som försöker verifiera information

15-20 procent av folket stödjer regimen. Majoritet är emot. Iran har decentraliserat makten. Ett problem för Israel/USA verkar vara decentraliseringen. Iran har flyttat ut makten lokalt. Så även om man spränger den centrala ledningen i luften så fungerar delarna fortfarande någorlunda.

Israel/USA har air Supremacy men Iran har lyckats skjuta ner israeliska drönare.

Kurderna beväpnas. Men vilken grupp som helst kan beväpnas.

Hur som helst en bra video och diskussion hos BBC.

Det här stämmer inte alls.
"Bara" 15-20% stödjer IRGC, men 50-60% stödjer regimen.

Israel/USA har "air Supremacy" enligt USA som har ljugit om allt de kommit ut med.
Trump säger en sak ena dagen, Pentagon det motsatta dagen efter.
Hegseth ska vi inte ens prata om.
Citera
2026-03-05, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Kurderna tar över Iran då blir det lugnt i Mellanöstern

Låt de dö. Det enda de vill ha är destruktion.
Mutade av USA för att offra sina liv för Israel.
De fick stryk av syriska styrkor fd talibaner, IRGC kommer äta upp de.
Citera
2026-03-05, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
165 skolflickor döda på iransk skola efter attackerna, men det blundar du för när det passar antar jag?
Av dina skägg mullor men det vill du inte nämns…
Citera
2026-03-05, 08:01
Medlem
Här har ni video från khomeinis begravning 1989 och om Iranierna får i gång en liknade för Khamenei, då blir det ett långt krig och inte ett begränsat som USA vill ha.

https://www.youtube.com/watch?v=wDxGWhKd-Uk

Men nu har man skjutit upp begravningen. Ledningen hävdar den ska bli så stor så det tar tid att organisera. Men jag undrar om det är skälet. Det kanske inte dyker upp folk. Då faller regimen.
Citera
2026-03-05, 08:01
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Jag tror att man mycket väl kan jämföra stödet för Irans regim med stödet för Assad-regimen i Syrien. När det blir uppenbart att de inte längre kan mörda den egna befolkningen faller styret som ett korthus.

Som det brukar vara med diktatorer.
Ja, vanligtvis, men nu har vi att göra med religiösa fanatiker. Dom går inte att resonera med och ger sig ALDRIG om dom så blir slaktade levande...

Jag tror att det här kan bli mycket blodigt innan det här är över
Citera
2026-03-05, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det här stämmer inte alls.
"Bara" 15-20% stödjer IRGC, men 50-60% stödjer regimen.

Israel/USA har "air Supremacy" enligt USA som har ljugit om allt de kommit ut med.
Trump säger en sak ena dagen, Pentagon det motsatta dagen efter.
Hegseth ska vi inte ens prata om.

Nu tror jag mer på BBC som har massor med källor i Iran än en anonym nisse på flashback.

Du har dock rätt om Trump och Hegseth.
Citera
2026-03-05, 08:06
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad var planen med Venezuela menar du? De kidnappade Maduro och sket sen i landet.

Trump gillar snabba spektakulära resultat. Han verkar totalt ointresserad av hur det går på lång sikt.

Han verkar också besatt av att hinna åstadkomma nåt stort innan han är ute ur leken om tre år och denna besatthet i kombination med tidspressen kan nog skapa en hel del oreda i världen som framtida politiker får städa upp.

Jag förstår din poäng. Trump sa efteråt att det är USA som bestämmer i Venezuela och att de kontrollerar oljan. Men det kanske mest var som han sa? Jag tror också Trumps mål är att bli ihågkommen som en stor ledare och president och det är farligt eftersom han gör saker kortsiktigt utan tankar på konsekvenser för eftervärlden.

Jag frågade AI vilka som skulle vinna ett krig av Sverige och Venezuela och den svarar att Sverige skulle vinna. Så det kanske inte är så imponerande ändå vad USA gjorde i venezuela. Det kanske var ett dåligt exempel från min sida.
Citera
2026-03-05, 08:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det var ett icke-stridförande fartyg som var på väg hem efter att ha deltagit på en internationell övning i Indien, inbjudna av Indien.
https://x.com/Pawankhera/status/2029147308760396229
https://en.wikipedia.org/wiki/International_Fleet_Review_2026

Alla militära mål är tavlor just nu så att dom tror dom kan glida runt utan att USA reagerar är bara naivt.
Citera
2026-03-05, 08:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Så här har ingen gjort sedan andra världskriget. Sieg helg...

Inte gjort vadå? Använt en utbåt för att slå ut militära mål? Iran tror dom kan bygga kärnvapen och bomba länder hej vilt utan konsekvenser?
Citera
2026-03-05, 08:12
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här har ni video från khomeinis begravning 1989 och om Iranierna får i gång en liknade för Khamenei, då blir det ett långt krig och inte ett begränsat som USA vill ha.

https://www.youtube.com/watch?v=wDxGWhKd-Uk

Men nu har man skjutit upp begravningen. Ledningen hävdar den ska bli så stor så det tar tid att organisera. Men jag undrar om det är skälet. Det kanske inte dyker upp folk. Då faller regimen.

Om de skulle arrangera en stor ceremoni så är väl en majoritet av eliten förpliktade att närvara. Skulle Israel gå med på vapenvila under begravningen?

Jag är inte hundra på det. Man kan väl inte direkt bomba spektaklet, för mycket civila, men man kan ju plocka uppsatta personer på andra sätt. Om de tänker begrava Khamenei under påmpa och ståt behöver de nog ta ett snack med Israel först
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in