Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Innan jag blev kristen så antog jag att det inte fanns några bevis för kristendom. När jag fick reda på att det fanns det så blev jag superintresserad och infångad direkt. Jag lade enormt mycket tid på att gå igenom verkligen allt, hur skulle man inte kunna göra det?
Jag antog att andra tänkte likadant, att bara man visade bevis för ateister så skulle de ändra sig, men oj så fel jag hade. Jag upptäckte att många andra tänker inte alls likadant, de bryr sig inte det minsta om bevis, de blir arga och agerar som överväxta bebisar när man visar bevis för dom. Galet, tycker jag. Det visar hur annorlunda människor verkligen kan vara, det är verkligen någonting som sitter i hjärtat.
Problemet verkar vara att du inte fattar att det du kallar bevis egentligen inte alls är "bevis", det är på sin höjd "indicier", även om det är att ta i det också.
Du skrev:
Our lady of zeitoun [har vi diskuterat och kan ha gjorts genom plastskivor och rörliga delar eller liknande, det mest komprometterande är att taket inte fick undersökas]
Our lady of fatima [är en illusion eftersom det inte sågs från andra platser i närheten och inga observatorier i världen registrerade några ovanliga solrörelser den dagen]
Eucharistiska mirakel [Många av dessa "blödande" bröd har visat sig bero på bakterien Serratia marcescens, som producerar ett rött pigment som ser ut precis som blod. När kyrkan till slut väljer att låta forskare undersöka gamla prover har de redan hunnit bli kontaminerade och kan inte testas tillförlitligt]
Shroud of turin [Är, som bekant, från omkring 1300-talet, vilket stämmer perfekt med att det var då som duken dök upp i historien för första gången. Men den kan vara baserad på en historia från 600-talet eller så, där någon sade sig ha sett en sådan svepning. Det mest komprometterande här är att biskopen i Troyes (Pierre d'Arcis) skrev till påven redan år 1389 och klagade på att duken var en förfalskning och att han till och med kände till konstnären som målat den för att tjäna pengar på pilgrimer.]
NDE upplevelser [Har väl inget med Gud att göra eftersom hinduer ser sina gudar, vilken gud man ser beror på vad man själv tror innan man nästan dör, och man kan framkalla "ut ur kroppen-upplevelser" och tunnelseende artificiellt i laboratorier genom att stimulera den temporoparietala junction i hjärnan eller genom centrifugering (G-kraft) som piloter utsätts för. Det är en fysisk reaktion på syrebrist och stress, inte en resa till en annan dimension.]
Historiska bevis för Jesus återuppståndelse [Finns inte alls, det finns noll samtida utombibliska källor som nämner uppståndelsen]
Bibliska bevis [Finns inte heller, annat än att platser som nämns har förekommit eller finns fortfarande och det faktum att Bibeln i sig är viss historieskrivning, om än ganska fritt berättad]
Profetior [många skrevs efter händelserna de påstår sig förutspå , i alla fall när det gäller uppenbarelseboken. När det gäller att Jesus uppfyllde profetior så skrevs evangelierna med Gamla testamentet som mall och man "skräddarsydde" berättelsen om Jesus för att den skulle passa in i de gamla profetiorna, t.ex. födelseorten Betlehem, som jag skrev om för någon dag sedan]
Personliga vittnesmål [Detta är anekdotisk bevisföring]
Diverse mindre mirakel [Brukar kallas för placebo om det är någon som helt plötsligt läkt sig själv genom tro på att det skulle fungera]
Lite att bita i.
Och kolla dina fakta innan du svarar.