2026-02-28, 11:17
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det är mycket tänkvärt var det hamnar men tror inte Guggenheim studien riktigt tar höjd för efterspelet av den döda kroppen som juridiken gör med ”brott mot giftefriden” utan mer fokuserar på förövarens primära motiv till styckningen?

Jag är lekman här men i så fall en indelning enligt:

Defensiv -motiv är att gömma ett brott

Offensiv-motiv för personlig ”tillfredsställelse”
(som kan följas av brott mot griftefrid)

Att de inte alltid tycks klargjort motiven för styckningar beror nog ofta på att fallen inte är helt uppklarade och kroppsdelar försvunnit eller är förruttnade.

Då uppkommer klart en gråzon som de begränsar i studien till att hamna i den mest dominanta kategorin.
Ja, det jag fann mest intressant var att Guggenheimer et al betonade det primära motivet till styckningarna, varför även styckningar med offensiva inslag kunde kategoriseras som defensiva.

Därutöver påpekas även att de styckningar som hade till synes sexualsadistiska inslag (med t ex avskuren penis) i realiteten tycktes handla om att förödmjuka offret.

Det är således fullt möjligt att styckningen av CdC var en defensiv styckning med offensiva inslag och att dessa offensiva inslag kan ha handlat om aggression och förnedring, snarare än sexualsadism, trots att de riktats mot kön och bröst.
Citera
2026-02-28, 11:42
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Vem/vilka ringde, genom att upprätta ett dolt/hemligt nr från SD´s telefonabonnemang,
och sen inte presentera sig själv för C´s Mor? Detta samtal skedde mellan den 13-25 Juli 1984.
Catrine var då fortfarande inte identifierad. Varför sade personen att "Catrine kan ringa detta nr när hon väl kommer tillbaka". Varför inte presentera sig själv och fråga c´s Mor om hon vet vad som kan ha hänt Catrine? Är hon inlagd? Har hon stuckit utomlands? Här är mitt nr om hon kommer tillbaka.
Varför var anonym?

Det var aldrig menat att hon skulle kunna ringa tillbaka eftersom hon var död. Personen som ringde samtalet visste givetvis detta men fick nog en smärre chock när hon identifierades i Augusti 1984. Men inte desto mindre hänvisades det till just detta samtal i Polisförhör efter hon blev identifierad.
Solnapolisen är ju givetvis fullt insatta i detta och säkerligen en hel del mer än som kommit fram ur "Slasken".

Sedan finns ju Ragges, Systrarna S, Nizzes förhör och därmed behövde nog Solnapolisen inte grubbla särskilt länge på vilka som låg bakom Catrines försvinnande! Sen att det inte gick att ta till åtal är en annan sak!
Dina argument blir inte starkare av att du upprepar dem, men nu tycks du ha hittat på något nytt. Menar du nu att TÅ/BM, inte SD, "upprättade", det vill säga ordnade, att SD:s telefonnummer skulle vara hemligt?

Eftersom du sällan konkretiserar dina påståenden ställer jag nu ledande frågor som du är välkommen att korrigera vid behov.

Du anser alltså att TÅ/BM var skyldiga. Efter att det första säckfyndet gjordes bestämde de sig för att kontakta CdC:s mor för att verka oskyldiga (?). De ordnar ett hemligt telefonnummer till SD:s telefonabonnemang, ringer upp CdC:s mor och lämnar omedelbart ut det hemliga numret. Vad skulle syftet med att ordna ett hemligt telefonnummer vara, om man delger omvärlden det? Då är numret inte längre hemligt.

Ifall man ville vara helt anonym skulle det vara betydligt enklare att:
a) ringa från en telefonkiosk,
b) inte berätta vilket nummer man ringer ifrån.
Eller hur?

Du hänvisar vidare till en mängd förhör. Eftersom du sedan tidigare har blandat ihop uppgifter och sammanfattat förhör ytterst missvisande ser jag fram emot att du berättar exakt vad i Ragges, systrarna Seppäläs, samt "Nizzes" (sic!) förhör som stärker dina teser. Du har tidigare blivit ombedd att specificera detta, men inte lyckats.

Om man, som du har gjort, vill anklaga två namngivna personer för styckmord kan det ju vara smakfullt att dels besvara följdfrågor, dels utveckla och förklara på vilka grunder denna anklagelse vilar.

Sedan undrar jag fortfarande vad den stackars Solnapolisen har gjort för att bli indragna i dina obelagda konspirationsteorier.
Citera
2026-02-28, 16:10
Medlem
Fler handlingar som inte finns.

1. STÄDPATRULLEN
I spaningsuppslag A274-5-G finns vittnesuppgifter från en Eskil Mattes som säger att han iaktagit något som han tolkar som en "städpatrull" vid det som senare skulle visa sig vara den plats på Eugeniavägen där man gjorde det andra fyndet av Catrine da Costas kroppsdelar. Han påstår att han gjorde iakttagelsen minst 1-2 veckor innan plastsäckarna med kroppsdelarna påträffades. Han tycker att städpatrullen borde ha upptäckt plastsäckarna ifall de låg där då.

Fråga: Går det att se ifall utredarna försökte ta reda på vad denna städpatrull kan ha varit för något? Om det exempelvis var en kommunal städpatrull (marken var allmän mark såvitt jag förstår) så borde utredarna ha hört med kommunen och kanske även hört personalen som i sådana fall var på platsen. Om det finns några spaningsuppslag/PM/tjänsteanteckningar som upprättats med anledning av uppgifterna om städpatrullen så vill jag begära ut kopia på dem.

SVAR FRÅN ARKIVET: Några handlingar som upprättats med anledning av uppgifterna i spaningsuppslag A274-5-G har inte påträffats i utredningsmaterialet. Någon ytterligare handling förutom A274-5-G som berör "städpatrull" har inte heller kunnat identifieras.

2. HOTELL SAVOY
I spaningsuppslag C10-1 genomförs ett väldigt kortfattat förhör med receptionspersonal på Hotell Savoy, Bryggargatan 12 B i Stockholm. Gjordes några fler och mer ingående fler förhör med ägare och personal på det hotellet? I sådana fall vill jag begära ut kopia på de handlingarna, plus andra handlingar kopplat till nämnda hotell, typ tjänsteanteckningar/PM.

SVAR FRÅN ARKIVET: Några ytterligare handlingar som berör Hotell Savoy har ej påträffats i utredningsmaterialet.

3. ARNE ÖRLING & HOTELL DAVIDSSON
Ägaren till Hotell Gustav Vasa (spaningsuppslag C-10-2 till C-10-4-A), Arne Örling, ska enligt uppgift även varit delägare i Hotell Davidsson på Wallingatan 31. Det verkar ha varit ett "sexhotell" (man hyrde rum per timme osv) och Catrine da Costa kan eventuellt ha bott där.
Finns det några ytterligare förhör/spaningsuppslag/tjänsteanteckningar/PM om Arne Örling, över det som är kopplat till Hotell Gustav Vasa så vill jag begära ut dem.

I förekommande fall vill jag även begära ut samtliga förhör/spaningsuppslag/tjänsteanteckningar/PM kopplat till Hotell Davidsson.

SVAR FRÅN ARKIVET: Några ytterligare handlingar om Arne Örling har ej påträffats i utredningsmaterialet. Ej heller några handlingar som berör Hotell Davidsson.

4.GRÖNA LASTBILEN – SPANINGSUPPSLAG D267-1

A. Gjordes någon kriminalteknisk analys av den gröna lastbilen som nämns i spaningsuppslag D267-1? I sådana fall vill jag begära ut kopia över vad analysen visade och allt annat som polisen ev. lyckades gräva fram om lastbilen.

B. Föraren tillika ägaren av gröna lastbilen är enligt spaningsuppslaget en sexköpare. Gjordes det någon bakgrundskontroll av honom? I sådana fall vill jag begära ut kopia på allt som mordutredarna lyckades gräva fram om honom.

C. Gjordes några uppföljande förhör med ägaren av lastbilen utöver spaningsuppslag D267-1? I sådana fall vill jag begära ut kopia på de förhören.

D. Gjordes någon husrannsakan hos ägaren av lastbilen? I sådana fall vill jag begära ut kopia över vad man fann.

SVAR FRÅN ARKIVET: Några ytterligare handlingar om personen/föraren och lastbilen som förekommer i handlingen märkt D267-1 har inte påträffats.

5. CHRISTER PETTERSSON
Eventuella förhör/spaningsuppslag/tjänsteanteckningar/PM med Christer Pettersson, född 470423

SVAR FRÅN ARKIVET: Ej påträffats i utredningsmaterialet.

6. SIGGE CEDERGREN
Eventuella förhör/spaningsuppslag/tjänsteanteckningar/PM med Sven Sigvard "Sigge" Cedergren, född 310224

Senast redigerad av NoppigaSockar 2026-02-28 kl. 16:26.
Citera
2026-02-28, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Att delar av den oorganiserade och enorma utredningen kom bort, verkar uppenbart.
Att delar av utredningen kom bort (när pappershögar flyttades) har nämnts av Per Lindeberg.

Jag skulle gissa att de borttappade dokumenten innehåller material som vi inte kan föreställa oss i vår vildaste fantasi. Förmodligen ser utredningen sämre ut än den är, pga att dokument tappades bort.

Och jag har väldigt svårt att tro att Vinof, Krister Lund (tipsare nr2), Gladh och 2 prostituerade kvinnor var de enda personerna som var nära FP2 och förhördes. Jag har väldigt svårt att tro att Vinofs polare och anställda undslapp utredarna helt och hållet. Gissningsvis fanns det förhör med Robert, hans bror och liknande personer, förhör som har försvunnit.

I slasken finns fö hundratals förhör med prostituerade kvinnor. Antagligen har flera stycken av dessa nämnt Eugeiavägen och klientelet där.

Jag hoppas verkligen att någon exponerar dessa förhör i framtiden.

Något som slagit mig är att alla de handlingar som jag begärt ut det senaste året nästan fyller upp en vanlig pärm. Och då sitter inte handlingarna särskilt tätt inpå varandra. Dan Josefsson har ju sagt att "slasken" i da Costa-fallet omfattar 40 pärmar! Det är ett enormt material. Det skulle vara intressant att få gå igenom alltihop. En del är säkert bara skräp, men jag gissar att här och där finns säkert rena guldkorn.

Det är alldeles uppenbart att Bo Åström inte gick igenom hela slasken när de återupptog förundersökningen 1999/2000. Och efter Åström har INGEN gjort något försök att verkligen lösa fallet.

Vad jag vill komma till är att det även i slasken kan finnas material som vi inte kan föreställa oss.
Citera
2026-02-28, 17:23
Medlem
Efter att vi fått klart för oss hur mycket av CdC:s tillhörigheter som fanns kvar hemma hos TÅ i Gislaved, har jag börjat fundera på en sak. Eftersom hon hade kvar en stor del av sina kläder där – samtidigt som hon inte hämtade ut de kläder hon förvarade på Centralstationen – uppstår frågan: Var fick hon sina kläder ifrån under sina sista dagar i livet?

Om hon inte hade någon klädgömma hos någon i centrala Stockholm, måste hon ha lånat kläder av någon. Det känns osannolikt att hon skulle ha gått omkring i samma kläder från det att hon lämnade Gislaved fram till sin död, särskilt med tanke på att hon enligt uppgifter var mån om sitt yttre.

Antingen fanns det någon eller några som förvarade kläder åt henne – eller så fanns det en kvinna i hennes närhet under de sista dagarna, med ungefär samma klädstorlek, som lånade ut kläder utan att någonsin ha berättat om det. Denna hypotetiska kvinna skulle också eventuellt kunna sitta inne med viktig information om vem CdC hade kontakt med 10-19 juni (om CdC nu levde så länge).

Jag kommer osökt att tänka på TÅ:s uppgifter om att CdC sa att hon skulle "hem" för att göra sig fin inför mötet med Beppan, sista gången som han såg henne i livet. Det är så frustrerande att Polisen aldrig verkade utröna var detta "hem" låg, eller vad som ens avsågs. Detta "hem" kan ha varit ett ställe där hon förvarade ännu mer kläder.
Citera
2026-02-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Något som slagit mig är att alla de handlingar som jag begärt ut det senaste året nästan fyller upp en vanlig pärm. Och då sitter inte handlingarna särskilt tätt inpå varandra. Dan Josefsson har ju sagt att "slasken" i da Costa-fallet omfattar 40 pärmar! Det är ett enormt material. Det skulle vara intressant att få gå igenom alltihop. En del är säkert bara skräp, men jag gissar att här och där finns säkert rena guldkorn.

Det är alldeles uppenbart att Bo Åström inte gick igenom hela slasken när de återupptog förundersökningen 1999/2000. Och efter Åström har INGEN gjort något försök att verkligen lösa fallet.

Vad jag vill komma till är att det även i slasken kan finnas material som vi inte kan föreställa oss.

Det finns garanterat guldmaterial i slasken.
Tex hundratals förhör med prostituerade kvinnor, varav vissa garanterat snackar om Eugeniavägen.
Citera
2026-03-01, 10:13
Medlem
Citat:
Efter att vi fått klart för oss hur mycket av CdC:s tillhörigheter som fanns kvar hemma hos TÅ i Gislaved, har jag börjat fundera på en sak. Eftersom hon hade kvar en stor del av sina kläder där – samtidigt som hon inte hämtade ut de kläder hon förvarade på Centralstationen – uppstår frågan: Var fick hon sina kläder ifrån under sina sista dagar i livet?

Om hon inte hade någon klädgömma hos någon i centrala Stockholm, måste hon ha lånat kläder av någon. Det känns osannolikt att hon skulle ha gått omkring i samma kläder från det att hon lämnade Gislaved fram till sin död, särskilt med tanke på att hon enligt uppgifter var mån om sitt yttre.

Antingen fanns det någon eller några som förvarade kläder åt henne – eller så fanns det en kvinna i hennes närhet under de sista dagarna, med ungefär samma klädstorlek, som lånade ut kläder utan att någonsin ha berättat om det. Denna hypotetiska kvinna skulle också eventuellt kunna sitta inne med viktig information om vem CdC hade kontakt med 10-19 juni (om CdC nu levde så länge).

Jag kommer osökt att tänka på TÅ:s uppgifter om att CdC sa att hon skulle "hem" för att göra sig fin inför mötet med Beppan, sista gången som han såg henne i livet. Det är så frustrerande att Polisen aldrig verkade utröna var detta "hem" låg, eller vad som ens avsågs. Detta "hem" kan ha varit ett ställe där hon förvarade ännu mer kläder.

BO hade nog flera "hem" på våren och sommaren 1984 och personerna som ansvarade för "hemmen" kände inte nödvändigtvis till varandra. Det var nog svårt för enskilda vittnen att överblicka BO:s olika "hem".

På våren 1984 var BO skriven hos Anckers, BO tänkte bo hos Saba, BO sov hos Korsvall osv.
Beppan och BO hade fö en så tajt relation, att BO och Beppan bör ha bott tillsammans. Och vi kan notera att Beppans syster hade en lgh på Södermalm (om jag minns rätt). Vad BO menade med "hem" när TÅ skjutsade henne, får vi nog aldrig reda på. Som jag tolkar det, skulle hon gå till sitt "hem" från en plats som var belägen vid Hötorget. Eller så tänkte BO ta tuben ...

Det ska tilläggas att BO var en notorisk tjuv. Hon stal det hon behövde för stunden: mat, mediciner, kläder, smink etc. Hon hade inga problem att stjäla en hel outfit om det knep ... hon behövde inte nödvändigtvis åka "hem" för att svida om.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-03-01 kl. 10:23.
Citera
2026-03-01, 12:22
Medlem
Citat:
Fler handlingar som inte finns.

1. STÄDPATRULLEN
I spaningsuppslag A274-5-G finns vittnesuppgifter från en Eskil Mattes som säger att han iaktagit något som han tolkar som en "städpatrull" vid det som senare skulle visa sig vara den plats på Eugeniavägen där man gjorde det andra fyndet av Catrine da Costas kroppsdelar. Han påstår att han gjorde iakttagelsen minst 1-2 veckor innan plastsäckarna med kroppsdelarna påträffades. Han tycker att städpatrullen borde ha upptäckt plastsäckarna ifall de låg där då.

Fråga: Går det att se ifall utredarna försökte ta reda på vad denna städpatrull kan ha varit för något? Om det exempelvis var en kommunal städpatrull (marken var allmän mark såvitt jag förstår) så borde utredarna ha hört med kommunen och kanske även hört personalen som i sådana fall var på platsen. Om det finns några spaningsuppslag/PM/tjänsteanteckningar som upprättats med anledning av uppgifterna om städpatrullen så vill jag begära ut kopia på dem.

SVAR FRÅN ARKIVET: Några handlingar som upprättats med anledning av uppgifterna i spaningsuppslag A274-5-G har inte påträffats i utredningsmaterialet. Någon ytterligare handling förutom A274-5-G som berör "städpatrull" har inte heller kunnat identifieras.

2. HOTELL SAVOY
I spaningsuppslag C10-1 genomförs ett väldigt kortfattat förhör med receptionspersonal på Hotell Savoy, Bryggargatan 12 B i Stockholm. Gjordes några fler och mer ingående fler förhör med ägare och personal på det hotellet? I sådana fall vill jag begära ut kopia på de handlingarna, plus andra handlingar kopplat till nämnda hotell, typ tjänsteanteckningar/PM.

SVAR FRÅN ARKIVET: Några ytterligare handlingar som berör Hotell Savoy har ej påträffats i utredningsmaterialet.

3. ARNE ÖRLING & HOTELL DAVIDSSON
Ägaren till Hotell Gustav Vasa (spaningsuppslag C-10-2 till C-10-4-A), Arne Örling, ska enligt uppgift även varit delägare i Hotell Davidsson på Wallingatan 31. Det verkar ha varit ett "sexhotell" (man hyrde rum per timme osv) och Catrine da Costa kan eventuellt ha bott där.
Finns det några ytterligare förhör/spaningsuppslag/tjänsteanteckningar/PM om Arne Örling, över det som är kopplat till Hotell Gustav Vasa så vill jag begära ut dem.

I förekommande fall vill jag även begära ut samtliga förhör/spaningsuppslag/tjänsteanteckningar/PM kopplat till Hotell Davidsson.

SVAR FRÅN ARKIVET: Några ytterligare handlingar om Arne Örling har ej påträffats i utredningsmaterialet. Ej heller några handlingar som berör Hotell Davidsson.

4.GRÖNA LASTBILEN – SPANINGSUPPSLAG D267-1

A. Gjordes någon kriminalteknisk analys av den gröna lastbilen som nämns i spaningsuppslag D267-1? I sådana fall vill jag begära ut kopia över vad analysen visade och allt annat som polisen ev. lyckades gräva fram om lastbilen.

B. Föraren tillika ägaren av gröna lastbilen är enligt spaningsuppslaget en sexköpare. Gjordes det någon bakgrundskontroll av honom? I sådana fall vill jag begära ut kopia på allt som mordutredarna lyckades gräva fram om honom.

C. Gjordes några uppföljande förhör med ägaren av lastbilen utöver spaningsuppslag D267-1? I sådana fall vill jag begära ut kopia på de förhören.

D. Gjordes någon husrannsakan hos ägaren av lastbilen? I sådana fall vill jag begära ut kopia över vad man fann.

SVAR FRÅN ARKIVET: Några ytterligare handlingar om personen/föraren och lastbilen som förekommer i handlingen märkt D267-1 har inte påträffats.

5. CHRISTER PETTERSSON
Eventuella förhör/spaningsuppslag/tjänsteanteckningar/PM med Christer Pettersson, född 470423

6. SIGGE CEDERGREN
Eventuella förhör/spaningsuppslag/tjänsteanteckningar/PM med Sven Sigvard "Sigge" Cedergren, född 310224

Tack igen, för ditt otroligt idoga arbete!

Mängden förhör som inte har genomförts eller genomförts och tappats bort, är verkligen häpnadsväckande.

Det är också häpnadsväckande att Eskil Mattes vittnesmål glömdes bort. Vittnesmålet är jätteviktigt som man vill förstå när GM rörde sig på Eugenivägen.

Att "städpatrullen" skulle vara kriminellt orienterad, är svårt att tänka sig. Detta var nog en enkel kommunal städpatrull, som åkte runt till välkända, skräpiga områden, tex Eugeniavägen, Talludden och Fisksjöäng.

Marken som Eugeniavägen låg på, arrenderades av SJ, om jag minns rätt. Om det dök upp kommunalarbetare på Eugeniavägen, var det inte konstigt alls.

Mattes vittnesmål betyder säkerligen att säckarna inte låg vid korsningen i flera veckor.
Citera
2026-03-01, 18:08
Medlem
Nya personer har tillkommit i handlingen - personer som stör polisens scenario på Eugeniavägen.
Plastsäckarna kan inte ha legat vid Y-korsningen i 7 veckor, utan upptäckt. Det är omöjligt.

Anställda, knarkare, prostituerade, kunder, torskar, besökare till Norrbacka, ett gäng pensionärer (som ställde sina bilar i ett garage vid Solnabron) och en "städpatrull" befann sig på Eugeniavägen mellan 15/6 och 8/8 1984. Tiotals personer passerade Y-korsningen i juni, juli och augusti.

Och om BO dog i mitten av juni 1984 och plastsäckarna hamnade på Eugeniavägen flera veckor senare, får vi förmoda att kvarlevorna i plastsäckarna hade börjat ruttna när de flyttades.

Vilken sorts person som gör detta och hur personen tänker och beter sig, är upp till var och en att fundera på. Jag vill argumentera för att detta är en asocial person, som bör finnas på polisens radar sedan tidigare.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-03-01 kl. 18:49.
Citera
2026-03-02, 06:45
Medlem
Fallet är preskiberat ju så man kan inte lösa det tråkigt nog
Citera
2026-03-03, 23:10
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Dina argument blir inte starkare av att du upprepar dem, men nu tycks du ha hittat på något nytt. Menar du nu att TÅ/BM, inte SD, "upprättade", det vill säga ordnade, att SD:s telefonnummer skulle vara hemligt?

Eftersom du sällan konkretiserar dina påståenden ställer jag nu ledande frågor som du är välkommen att korrigera vid behov.

Du anser alltså att TÅ/BM var skyldiga. Efter att det första säckfyndet gjordes bestämde de sig för att kontakta CdC:s mor för att verka oskyldiga (?). De ordnar ett hemligt telefonnummer till SD:s telefonabonnemang, ringer upp CdC:s mor och lämnar omedelbart ut det hemliga numret. Vad skulle syftet med att ordna ett hemligt telefonnummer vara, om man delger omvärlden det? Då är numret inte längre hemligt.

Ifall man ville vara helt anonym skulle det vara betydligt enklare att:
a) ringa från en telefonkiosk,
b) inte berätta vilket nummer man ringer ifrån.
Eller hur?

Du hänvisar vidare till en mängd förhör. Eftersom du sedan tidigare har blandat ihop uppgifter och sammanfattat förhör ytterst missvisande ser jag fram emot att du berättar exakt vad i Ragges, systrarna Seppäläs, samt "Nizzes" (sic!) förhör som stärker dina teser. Du har tidigare blivit ombedd att specificera detta, men inte lyckats.

Om man, som du har gjort, vill anklaga två namngivna personer för styckmord kan det ju vara smakfullt att dels besvara följdfrågor, dels utveckla och förklara på vilka grunder denna anklagelse vilar.

Sedan undrar jag fortfarande vad den stackars Solnapolisen har gjort för att bli indragna i dina obelagda konspirationsteorier.
JK, My Man.
Återkommer snart, haft en del att styra upp!
Citera
2026-03-04, 19:49
Medlem
costa-mops avatar
Citat:

Tack för att ditt arbete med att begära ut dokument! Man borde ha slutat förvånas vid det här laget, men bristen på uppföljning av "städpatrullen" och lastbilsägaren är förbluffande.

Angående Catrines kläder får jag intrycket att hon hade en hel del av den varan och ofta skaffade nytt.

I Dropboxen, box K37503-00_del2, s. 52ff finns en intressant sammanställning av Catrines kläder som avslöjar en del om hennes shoppingmönster. Polisen fann då kvitton från nyinköpta kläder samt använda kläder i samma påsar och menade att det var troligt att Catrine bytt om och lämnat efter sig sina gamla kläder.

Som jag tolkar det är dessa kläder och prylar, inköpta 840607 och 840608, inte återfunna. En lite intressant aspekt är att E Seppälä nämner i sitt förhör att Catrine var iklädd en brunaktig, spräcklig kavaj vid knarkköpet i Skinnarviksparken. Det skulle kunna vara denna kavaj som omnämns på punkt 1, s. 52; ett kvitto för inköpet av en ljusbeige kavaj med mörka noppor, som inhandlades 840607 i Skärholmen. Ifall det är samma kavaj - mig veterligen inte återfunnen - stärker det att mötet i Skinnarviksparken åtminstone inte skett före 7 juni, eftersom Catrine svårligen kunde ha på sig kläder hon inte ännu ägde.

Utöver detta långa sidospår ville jag egentligen bara påpeka att det uppenbart fanns kläder på driven, som inte lämnats hos TÅ eller i förvaringsskåp, och att Catrine verkar ha konsumerat kläder i en rasande fart. Episoden då hon spontant köpte en jacka och ett armband av en väninna dyker också upp i minnet. Catrine kan så klart ha snattat, lånat och köpt kläder av privatpersoner efter att hon övergav skåpet. Jag ser det inte heller som uteslutet att hon hade tillgång till fler förvaringsskåp som polisen aldrig identifierade.

Men jag instämmer i känsla av frustration över att polisen aldrig ville utröna var Catrines "hem" egentligen låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in