2026-03-04, 19:10
Medlem
Hejsan!

Jag bor för tillfället i samma stad som min syster och hennes barn brukar komma över till min bostad. På senaste tid har de dock kommit över mer frekvent och jag funderar nu på att orsaka en 'olycka' där min hund skall bita ett av barnen i armen/armarna relativt hårt. På detta vis skall barnen sluta komma över i tid och otid är min tanke.

Kan jag på något vis dömas för detta? Jag tänker hävda att hunden agerat på egen hand.

Tack!
Citera
2026-03-04, 19:32
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Risken är att hunden konfiskeras och avlivas, vilket ju är synd om det är ditt egna husdjur. Huruvida du själv åtalas beror mest på vad som kan bevisas å det beror på hur denna "olycka" går till.

Bättre i så fall att släppa lös nåt vilt, t.ex en större fågel. Kanadagäss, en måsjävel eller stor hök skulle kunna funka. Är barnen små kanske du ska undvika höken dock för dessa kan greppa tag i barnen och flyga iväg med dem å sen äta upp dem.

Snåljåpstricket brukar också funka, om barnen tigger mat eller pengar så tar du fram en gammal tom plånbok, lägg i lite tragisk rekvisita, ett gem, en död fluga och kanske en Bulgarisk bussbiljett å sen stirrar du uppgivet. De borde fatta vinkeln när det inte serveras nån mat.
Citera
2026-03-04, 19:35
Medlem
Sjukaste jag läst på länge.
Du kanske inte borde ha hund.

Och som svar på din fråga: självklart är du som hundägare ansvarig för vad din hund gör.
Citera
2026-03-04, 19:35
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktion
Hejsan!

Jag bor för tillfället i samma stad som min syster och hennes barn brukar komma över till min bostad. På senaste tid har de dock kommit över mer frekvent och jag funderar nu på att orsaka en 'olycka' där min hund skall bita ett av barnen i armen/armarna relativt hårt. På detta vis skall barnen sluta komma över i tid och otid är min tanke.

Kan jag på något vis dömas för detta? Jag tänker hävda att hunden agerat på egen hand.

Tack!

Ja!

https://svjt.se/preprint/regeln-om-strikt-ansvar-sakrar-skadestandet-i-hundmedierade-brott-nar

3 Brottsrubriceringen avhängig omständigheterna och offret för hundangreppet
3.1 Brottsbalksbrott
Enbart en människa kan begå brott, men en hund kan användas som brottsverktyg. I sammanhanget bortses från vad som gäller om företagsbot, 36 kap. 7 § BrB. Brott är en gärning som finns beskriven i brotts­balken (1962:700) eller i annan lag eller författning och för vilken straff som nedan sägs är föreskrivet (1 kap. 1 § BrB). Därutöver avses med brott att gärningen begås uppsåtligen, om inte annat är särskilt föreskrivet (1 kap. 2 § BrB). Oaktsamheten kan också vara grov. När en hund angriper en person kan brottsrubriceringen bli någon eller några av brotten som beskrivs i brottsbalkens tredje kapitel, de mot liv och hälsa.

Om hund används som vapen och uppmanas att angripa en person kan brottsrubricering bli mord, dråp (3 kap. 1, 2 §§ BrB) eller misshandel (3 kap. 5 § BrB), beroende på resultatet, effekten, eller skadegörelse (12 kap. 1, 2 §§ BrB) och djurplågeri (16 kap. 13 § BrB) om brottsoffret är en hund. Om hunden däremot tar egna initiativ och angriper en person, kan brottsrubricering bli vållande till annans död (3 kap. 7 § BrB), vållande till kroppsskada (3 kap. 8 § BrB) eller framkallande av fara för annan (3 kap. 9 § BrB).

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.15ddfd0e16ed55d34794713/1575990609211/Hund%C3%A4gare%20-%20information%20om%20lagen%20om%20tillsyn%20%C3%B 6ver%20hundar%20och%20katter.pdf
Citera
2026-03-04, 19:38
Medlem
TheJesuits avatar
Låter som en dålig idé om du inte på riktigt ogillar dina syskonbarn riktigt riktigt mycket. Ta istället bara bort vad som ör att de kommer över, kanske playstation, godis, glass eller film. Då kommer det inte vara så intressant längre.
Citera
2026-03-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Risken är att hunden konfiskeras och avlivas, vilket ju är synd om det är ditt egna husdjur. Huruvida du själv åtalas beror mest på vad som kan bevisas å det beror på hur denna "olycka" går till.

Bättre i så fall att släppa lös nåt vilt, t.ex en större fågel. Kanadagäss, en måsjävel eller stor hök skulle kunna funka. Är barnen små kanske du ska undvika höken dock för dessa kan greppa tag i barnen och flyga iväg med dem å sen äta upp dem.

Snåljåpstricket brukar också funka, om barnen tigger mat eller pengar så tar du fram en gammal tom plånbok, lägg i lite tragisk rekvisita, ett gem, en död fluga och kanske en Bulgarisk bussbiljett å sen stirrar du uppgivet. De borde fatta vinkeln när det inte serveras nån mat.

Skulle det fungera att fånga en grävling i en fälla för att sedan skicka den på dem när de äter mat? Sedan skulle jag kunna hävda att jag har ett bo med grävlingar under huset och att jag därför inte längre kan ta emot besök.

Tusen tack för din input! Nu har jag en spelplan för att lösa mina bekymmer en gång för alla.
Citera
2026-03-04, 20:04
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Hejsan!

Tack!

Du kanske ska sluta vara en fegis och säga som det är istället...?
På ett respektfullt och sjysst vis, du vet.
Citera
2026-03-04, 20:08
Medlem
Citat:
Hejsan!

Tack!
en fråga , vad är det för ras
Citera
2026-03-04, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
en fråga , vad är det för ras

Hej.

Det är en Dogo Argentino jag har.
Citera
2026-03-04, 20:29
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Citat:
Skulle det fungera att fånga en grävling i en fälla för att sedan skicka den på dem när de äter mat?
Grävlingar biter hårt och fortsätter bita ända tills benen går av. Det ger nog lite väl mycket skador, men fungera lär det göra. Tror ingen vill återvända efter en grävlingsattack. Visa pastatricket å så att det ser ut som att du inte störs av grävlingsgrytet speciellt mycket.
Citera
2026-03-04, 20:39
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Jag bor för tillfället i samma stad som min syster och hennes barn brukar komma över till min bostad. På senaste tid har de dock kommit över mer frekvent och jag funderar nu på att orsaka en 'olycka' där min hund skall bita ett av barnen i armen/armarna relativt hårt.

Om du är tydlig och kommunicerar att du inte vill se dom, och de fortsätter dyka upp, så kan du anmäla dom för ofredande, och få polisens hund bita dom istället. Helt inom lagen.
Citera
2026-03-04, 21:01
Medlem
Säg till ungarna att sluta springa hos dig i tid och otid, hur svårt kan det vara?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in