Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktion
Hejsan!
Jag bor för tillfället i samma stad som min syster och hennes barn brukar komma över till min bostad. På senaste tid har de dock kommit över mer frekvent och jag funderar nu på att orsaka en 'olycka' där min hund skall bita ett av barnen i armen/armarna relativt hårt. På detta vis skall barnen sluta komma över i tid och otid är min tanke.
Kan jag på något vis dömas för detta? Jag tänker hävda att hunden agerat på egen hand.
Tack!
Ja!
https://svjt.se/preprint/regeln-om-strikt-ansvar-sakrar-skadestandet-i-hundmedierade-brott-nar
3 Brottsrubriceringen avhängig omständigheterna och offret för hundangreppet
3.1 Brottsbalksbrott
Enbart en människa kan begå brott,
men en hund kan användas som brottsverktyg. I sammanhanget bortses från vad som gäller om företagsbot, 36 kap. 7 § BrB. Brott är en gärning som finns beskriven i brottsbalken (1962:700) eller i annan lag eller författning och för vilken straff som nedan sägs är föreskrivet (1 kap. 1 § BrB). Därutöver avses med brott att gärningen begås uppsåtligen, om inte annat är särskilt föreskrivet (1 kap. 2 § BrB). Oaktsamheten kan också vara grov. När en hund angriper en person kan brottsrubriceringen bli någon eller några av brotten som beskrivs i brottsbalkens tredje kapitel, de mot liv och hälsa.
Om hund används som vapen och uppmanas att angripa en person kan brottsrubricering bli mord, dråp (3 kap. 1, 2 §§ BrB) eller misshandel (3 kap. 5 § BrB), beroende på resultatet, effekten, eller skadegörelse (12 kap. 1, 2 §§ BrB) och djurplågeri (16 kap. 13 § BrB) om brottsoffret är en hund. Om hunden däremot tar egna initiativ och angriper en person, kan brottsrubricering bli vållande till annans död (3 kap. 7 § BrB), vållande till kroppsskada (3 kap. 8 § BrB) eller framkallande av fara för annan (3 kap. 9 § BrB).
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.15ddfd0e16ed55d34794713/1575990609211/Hund%C3%A4gare%20-%20information%20om%20lagen%20om%20tillsyn%20%C3%B 6ver%20hundar%20och%20katter.pdf