2026-03-04, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Iran påstås nu attackerat Turkiet (t ex Guardian).

Hm... är detta verkligen sant? Kan det vara false flag för att motivera att Turkiet ska börja attackera Iran?

Riktningen verkar vara mot Incirlik? Fidan har iaf ringt den iranska utrikesministern om saken.
Citera
2026-03-04, 14:03
Medlem
Påminner om nyhetsajternas dagliga live-updates

https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2026/3/4/iran-live-news-us-embassy-in-dubai-hit-israel-pounds-tehran-beirut

https://www.haaretz.com/israel-news/israel-security/2026-03-04/ty-article-live/idf-issues-evacuation-order-for-16-villages-in-south-lebanon/0000019c-b6d0-d0a6-a5ff-bfd006590000

https://www.cnn.com/world/live-news/iran-war-us-israel-trump-03-04-26

https://news.sky.com/story/iran-latest-trump-tehran-israel-strikes-us-drone-live-sky-news-13509565

https://www.bbc.com/news/live/c62gg44d53xt
Citera
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det verkar vara ett YAK-130 plan de sköt ner. Ryskt skräp alltså.

Men du som är välinformerad från Iran kanske kan ge oss mer uppgifter om hur många sådan Iran har kvar?
Nej, jag är ingen Iran-kännare och kan inte hjälpa till med detta.

Jag kanske har fel, men det verkar som att du och de flesta andra här tröstar sig med att enbart titta på sin sidas stordåd och oekonomiska bombräder. Det är visserligen förståeligt, och jag ser inga större problem med det. Men själv tänker jag att det kan vara klokt att veta vad fienden har kapacitet till, och anstränger mig därför lite extra för att inte låta mig svepas med i algoritmstyrda strömmar som bekräftar den egna världsbilden, eller för den delen sätter någon större vikt vid amerikansk statspropaganda som den regimkontrollerade högerpressen pumpar ut. Du och jag är olika på den punkten...uppenbarligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Israels ekonomi har gått som tåget trots att dom har krigat i flera år nu..

Ja de säljer ju vapen som är utprovade i krig
Citera
2026-03-04, 14:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pommel
Har ingen kunskap om stridsflyg, etc, läser bara vad världsmedia skriver framförallt de som är snabba på att uppdatera
Iran har även ett antal fina amerikanska stridsflygplan. F-14 Tomcat

Om du sett filmen "Top Gun Maverick" så är det ett sådant plan Tom Cruise snodde från fienden och flög med tillbaka till hangarfartyget.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-14_Tomcat
Citera
2026-03-04, 14:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Nej, jag är ingen Iran-kännare och kan inte hjälpa till med detta.

Jag kanske har fel, men det verkar som att du och de flesta andra här tröstar sig med att enbart titta på sin sidas stordåd och oekonomiska bombräder. Det är visserligen förståeligt, och jag ser inga större problem med det. Men själv tänker jag att det kan vara klokt att veta vad fienden har kapacitet till, och anstränger mig därför lite extra för att inte låta mig svepas med i algoritmstyrda strömmar som bekräftar den egna världsbilden, eller för den delen sätter någon större vikt vid amerikansk statspropaganda som den regimkontrollerade högerpressen pumpar ut. Du och jag är olika på den punkten...uppenbarligen.
Nej jag ser till båda sidor och inte vinklad som du är.
Detta är ett jävla krig och många människor blir lidande.
Jag gillar varken Israel, USA eller Iran.
Du enbart vidareförmedlar skit från Iran. Snacka om vriden.
Citera
2026-03-04, 14:09
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Kanske false flag för att USA och Israel ska få med sig Nato i kriget.

Apelsinen har tagit sig vatten över huvudet.
Nu kommer han och sionisterna, vilket de är bäst på med false flags, göra allt för att andra länder ska in i kriget och bekosta eländet.
Typiskt USA.
De kommer försöka med Saudiarabien, Nato, mfl länder.

Idag kostar kriget Epstein regimen 4-7ggr mer per dag och i runda slängar uppemot 70 miljoner dollar per dag medan för iran kostar det uppemot 15 miljoner dollar per dag.
Sen räkna till förlusterna av radar system AN/FPS för 1,1mdr dollar mm.

Detta blir nog USAs undergång.
Citera
2026-03-04, 14:11
Medlem
Flus avatar
Citat:

Hm... är detta verkligen sant? Kan det vara false flag för att motivera att Turkiet ska börja attackera Iran?
Det är säkert kurderna som beväpnats av Trump för att störta Iran som istället attackerat Turkiet.
Citera
2026-03-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Iran har även ett antal fina amerikanska stridsflygplan. F-14 Tomcat

Om du sett filmen "Top Gun Maverick" så är det ett sådant plan Tom Cruise snodde från fienden och flög med tillbaka till hangarfartyget.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-14_Tomcat

Fick fram detta:

Stridsflygplan (Combat Aircraft)
Äldre västerländska flyg

F-14 Tomcat – långräckviddsjaktplan/interceptor (USA-tillverkat; Iran är enda operatören kvar) – historiskt sett ett av Irans mest kraftfulla flygplan men mediokra möjligheter pga delar och ålder.
F-4 Phantom II – flerrolls-stridsflyg (USA) – används för attack, markstöd och spaning i olika varianter (D/E/RF-4E).
F-5 Tiger II – lätt stridsflyg (USA) – även bas för egna varianter som HESA Saeqeh och Kowsar.

Ryska och östblock-flyg
MiG-29 Fulcrum – ryskt flersyfte-flygplan för luft-till-luft och luft-till-mark-roller, ett av de mer moderna i iranska flygvapnet.
Su-24 Fencer – ryskt taktiskt bombflyg/störtbombplan för djupangrepp.
J-7 / F-7 Airguard – kinesisk variant av MiG-21, lätt punktförsvars- och träningsflyg.

Egna utvecklade flygplan
Iran har arbetat med egna versioner, ofta baserade på äldre utländska modeller:

HESA Saeqeh – iransk fighter baserad på F-5.
HESA Azarakhsh – tidigt indigen projekt (liknande F-5).
HESA Kowsar – moderniserad indigen variant av F-5-designen.
IAIO Qaher-313 – påstått “stealth”-prototype, men international expertis ifrågasätter dess verkliga kapacitet.

Transport, stöd och träningsflyg
Utöver stridsflyg har Iran en rad andra militära flygplan och helikoptrar:
C-130 Hercules – transportflygplan.
Il-76 Candid – tungt transportflyg.
Fokker F27 Friendship – mindre transportflyg.
HESA Yasin – iranskt jet-träningsflygplan.

Helikoptrar och andra understödsplattformar för transport och markstöd finns också i den bredare militära flygflottan (t.ex. Mi-17, Bell-typer, etc.).

-------------------

USA har bombat åtskilliga mål kopplat till ovan så hur mycket som finns kvar kan man bara sia om.
Citera
2026-03-04, 14:13
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Iranierna är inte så smarta, eller iaf inte lika smarta som västmänniskor i krig. Iran saknar erfarenhet av krig på denna nivå och det blir lite som det blir.

Mullorna kommer att slå sig trötta, pga brist på urskiljning. De skjuter väl på allt som rör sig.

AI jämnar ut spelplanen rejält. Det behövs snart inte längre geniala krigare med lång erfarenhet, det räcker med smarta system finjusterade för krig.
(FB) Israel och USA attackerar Iran 2026-02-28
Citera
2026-03-04, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Apelsinen har tagit sig vatten över huvudet.
Nu kommer han och sionisterna, vilket de är bäst på med false flags, göra allt för att andra länder ska in i kriget och bekosta eländet.
Typiskt USA.
De kommer försöka med Saudiarabien, Nato, mfl länder.

Idag kostar kriget Epstein regimen 4-7ggr mer per dag och i runda slängar uppemot 70 miljoner dollar per dag medan för iran kostar det uppemot 15 miljoner dollar per dag.
Sen räkna till förlusterna av radar system AN/FPS för 1,1mdr dollar mm.

Detta blir nog USAs undergång.

då är det kört för iran... det är factor 85-115 (eller ja 100) som skiljer sig mellan US resp irans senaste 10års acumelerade militära investeringar.
Citera
2026-03-04, 14:17
Medlem
Citat:
Om detta är sant, då är det garanterat egendom kopplat till USA i Turkiet som Iran anfallit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in