2026-03-04, 10:29
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Men tänk en turist som ska köpa läsk så står de i kassan o får betala extra mycket. Chock? Ja! För en turist pantar knappast.

Sen får man ju inte heller pengar av panten om de inte är specialmaskiner som betalr ut i swish..
Jag får gratis pantburkar o PET-flaskor, sambon jobbar på ett hotell o gäster lämnar burkar i rummet. Lämnar dem i butiken, apparaten skriver ut ett kvitto. Jag kan ta ut panten i kontanter i kassan om jag vill, annars avräknas beloppet från mina köp. Pantar för ca 100-150 SEK i veckan, väntar med spänning när det nya panten börjar tillämpas. Härligt när priset fördubblas. Turist har samma möjlighet att panta.
2026-03-04, 10:31
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Eftersom det inte allt för ofta står med mini bokstäver i de finstilta.

Det vet man efter man läst det första gången, det har varit pant på burkar sedan mitten av 80talet eller så?

Man skulle kunna tro det är butikerna som gör det för att det skall se billigare ut men bolaget har samma system på ölburkar och vissa flaskor. Det står 15,90+pant
2026-03-04, 10:36
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Men jag betalar fortfarande 10kr extra så de kostar mig 59 och inte 49.

Är ju samma även om man är turist, tror du turister pantar? Nej så fan heller!
Du får turista någon annanstans.
2026-03-04, 10:38
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jadu, jag vet inte om jag tycker det är ett problem som behöver en lösning. Det är ett smärre irritationsmoment för en turist, men inte mer än så. Har du råd att resa till ett annat land på semester kommer knappast panten ruinera din reskassa.

Sen skulle jag väl i och för sig föredra om priset stod inklusive pant, men det är inte en viktig fråga. Så länge kvittot redovisar det hela korrekt så är det bra nog.

Pant är ju inget unikt för Sverige, vi kan utgå från at turister känner till systemet med pant.

Panten kan inte ligga inbäddad i priset, det tar bort möjligheten att jämföra kostnaden mellan olika drycker (olika pant för olika förpackningar och vissa förpackningar har ingen pant alls). Panten får man ju dessutom tillbaka (om man inte väljer att slänga burken, men det är ju då ett eget val)
2026-03-04, 10:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
I Finland är priset ink pant.
Bra där, då får Conny ta färjan när han ska handla.
Problemet löst.
2026-03-04, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Pant är ju inget unikt för Sverige, vi kan utgå från at turister känner till systemet med pant.

Panten kan inte ligga inbäddad i priset, det tar bort möjligheten att jämföra kostnaden mellan olika drycker (olika pant för olika förpackningar och vissa förpackningar har ingen pant alls). Panten får man ju dessutom tillbaka (om man inte väljer att slänga burken, men det är ju då ett eget val)
Nja, det är egentligen mest en smaksak om det står "79kr exkl. pant" eller "99kr inkl. pant" så länge som det framgår vilket av dem det är. Det går att jämföra kostnaden oavsett vilket man väljer, även om det blir krångligare om priset är inklusive pant. Å andra sidan blir det svårare att avgöra om man har tillräckligt med pengar för att köpa om det är exklusive.

Om jag skulle välja helt för egen del hade jag valt inklusive, men i det stora hela är exklusive bättre.
2026-03-04, 10:54
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nja, det är egentligen mest en smaksak om det står "79kr exkl. pant" eller "99kr inkl. pant" så länge som det framgår vilket av dem det är. Det går att jämföra kostnaden oavsett vilket man väljer, även om det blir krångligare om priset är inklusive pant. Å andra sidan blir det svårare att avgöra om man har tillräckligt med pengar för att köpa om det är exklusive.

Om jag skulle välja helt för egen del hade jag valt inklusive, men i det stora hela är exklusive bättre.

Det är ju bara i extrema undantagsfall som folk men begränsat antal mynt i fickan inte löser huvudräkningen, pantbeloppen är ju jämna heltal.

That said; kan inte direkt påstå att jag bryr mig så mycket, mest drickande sker hemma och då pantas allt. Men köper man en burk på stan så slängs den (men gott om folk som letar pantburkar, så till slut hamnar den rätt i alla fall)
2026-03-04, 10:56
Medlem
Det är ju precis så ett pantsystem fungerar, du betalar en deposition som du sedan får tillbaka när du returnerar burkarna. Dessutom står det alltid "+pant" på prislapparna i butiken, så det är knappast något hemligt försök att lura kunderna. Turisterna överlever nog också, då väldigt många andra länder i Europa faktiskt har infört liknande pantsystem numera.
2026-03-04, 10:58
Medlem
Citat:
Tänk att du är en turist. Är de första vi ska göra lura dom med felaktiga prisskyltar?
Skit i turisterna! De har säkert råd ändå. Och visst fan kan de panta också. Det är inte bara i Sverige det finns pant.
2026-03-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ja?
Varför i helvete kan de inte bara räkna in panten i priset?
49kr för 10pack cola NEJ! Det är 59kr!
Man blir så förbannad, är de inte dags för uppror och tvinga butikfanskapen att inkludera panten i priset ???

Eller 79 för 20 pack cola oh nej de är 99 en jävla stor skillnas!!

Fy skam!

Vad anser ni?
Det blir snart värre när en burk går till 2kr pant..

Minns ni 4kr pantflaskan vilken stor ökning de blev när man köpte flera!!
En annan grej dom kör med just nu som är ännu värre.
Har du märkt att dom har börjat ta DUBBLA PANTEN fast det fortfarande står tex 1 kr pant på burken. Du betatar nu 2 kr och får tillbaka 1 kr per burk.

Detta skyller man ifrån sig på "övergångsperiod"
2026-03-04, 11:06
Medlem
Sen är pant inte momsbelagt så ha det inbakat i priset strular till det för kvitton och alla redovisningsprocesser.
2026-03-04, 11:09
Medlem
HVIT.s avatar
Fast jag kan tycka att det inte är helt konsekvent. Köper du dryck på restaurang eller snabbmatställe så ingår ju panten i priset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in