2026-03-04, 09:46
Medlem
Connykrims avatar
Ja?
Varför i helvete kan de inte bara räkna in panten i priset?
49kr för 10pack cola NEJ! Det är 59kr!
Man blir så förbannad, är de inte dags för uppror och tvinga butikfanskapen att inkludera panten i priset ???

Eller 79 för 20 pack cola oh nej de är 99 en jävla stor skillnas!!

Fy skam!

Vad anser ni?
Det blir snart värre när en burk går till 2kr pant..

Minns ni 4kr pantflaskan vilken stor ökning de blev när man köpte flera!!
2026-03-04, 09:56
Medlem
StonedMonkeys avatar
Gissar att eftersom om du pantar ditt 10-pack cola får du tillbaka 10 kr.
2026-03-04, 09:58
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Gissar att eftersom om du pantar ditt 10-pack cola får du tillbaka 10 kr.

Men jag betalar fortfarande 10kr extra så de kostar mig 59 och inte 49.

Är ju samma även om man är turist, tror du turister pantar? Nej så fan heller!
2026-03-04, 10:03
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Står visserligen plus pant, så vad är problemet?
2026-03-04, 10:04
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Men jag betalar fortfarande 10kr extra så de kostar mig 59 och inte 49.

Är ju samma även om man är turist, tror du turister pantar? Nej så fan heller!

Pant - säkerhet, något som överlämnas tills förpliktelse uppfyllt
2026-03-04, 10:09
Medlem
Var du glad att det inte är som i USA där de lägger på momsen i kassan.

Annars är det nog som StonedMonkey påpekar. Om du gör som det är tänkt, dvs pantar förpackningarna, så är din faktiska kostnad i slutändan 79 och inte 99. De 20 kronorna är inte en kostnad utan en tillfällig deposition. En kostnad blir det först när du slänger flaskorna utan att panta dem.

På samma sätt så är priset listat utan moms på sidor som riktar sig till företag, trots att de betalar moms när de köper saker. Anledningen är att de kvittar momsen senare, så momsen är inte en kostnad för ett företag.
2026-03-04, 10:14
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Var du glad att det inte är som i USA där de lägger på momsen i kassan.

Annars är det nog som StonedMonkey påpekar. Om du gör som det är tänkt, dvs pantar förpackningarna, så är din faktiska kostnad i slutändan 79 och inte 99. De 20 kronorna är inte en kostnad utan en tillfällig deposition. En kostnad blir det först när du slänger flaskorna utan att panta dem.

På samma sätt så är priset listat utan moms på sidor som riktar sig till företag, trots att de betalar moms när de köper saker. Anledningen är att de kvittar momsen senare, så momsen är inte en kostnad för ett företag.

Men tänk en turist som ska köpa läsk så står de i kassan o får betala extra mycket. Chock? Ja! För en turist pantar knappast.

Sen får man ju inte heller pengar av panten om de inte är specialmaskiner som betalr ut i swish..
2026-03-04, 10:14
Medlem
halaltarzans avatar
Men hur kan någon bli överraskad av något liknande, har väl fungerat så så länge jag kan minnas i alla fall. Eller har TS möjligen suttit inspärrad en längre tid och glömt hur samhället fungerar?
2026-03-04, 10:17
Medlem
I Finland är priset ink pant.
2026-03-04, 10:19
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men hur kan någon bli överraskad av något liknande, har väl fungerat så så länge jag kan minnas i alla fall. Eller har TS möjligen suttit inspärrad en längre tid och glömt hur samhället fungerar?

Tänk att du är en turist. Är de första vi ska göra lura dom med felaktiga prisskyltar?
2026-03-04, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Men tänk en turist som ska köpa läsk så står de i kassan o får betala extra mycket. Chock? Ja! För en turist pantar knappast.

Sen får man ju inte heller pengar av panten om de inte är specialmaskiner som betalr ut i swish..
Jadu, jag vet inte om jag tycker det är ett problem som behöver en lösning. Det är ett smärre irritationsmoment för en turist, men inte mer än så. Har du råd att resa till ett annat land på semester kommer knappast panten ruinera din reskassa.

Sen skulle jag väl i och för sig föredra om priset stod inklusive pant, men det är inte en viktig fråga. Så länge kvittot redovisar det hela korrekt så är det bra nog.
2026-03-04, 10:23
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jadu, jag vet inte om jag tycker det är ett problem som behöver en lösning. Det är ett smärre irritationsmoment för en turist, men inte mer än så. Har du råd att resa till ett annat land på semester kommer knappast panten ruinera din reskassa.

Sen skulle jag väl i och för sig föredra om priset stod inklusive pant, men det är inte en viktig fråga. Så länge kvittot redovisar det hela korrekt så är det bra nog.

Oavsett vad ska man redovisa det faktiska priset tycker jag!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in