2026-03-04, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
OMX -9% imorgon, kom ihåg vart ni hörde det först.
Det ska vi
Citera
2026-03-04, 10:51
Medlem
Ser ganska bra ut just nu
Sitt ner i båten har varit en bra regel.
Utom 1929--1932 och 1989--1992
Annars har nedgångar inte varat mer än ca ett år.
Då talar jag om börsnedgångar

Men visst den som hade kugeraktier 1929 köpta sept är inte glad 1932
Den som köpte på sej fastighetsaktier 1989 var inte så glad 1992

Annars den som hade Astra 1989 var jävligt glad 1992
Citera
2026-03-04, 10:54
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Man får se det positivt. Ju rödare ju mer köpläge. Bara köpa på sig så blir det mysigt

Sant. Men när man skall köpa är skrivet i stjärnorna.

Blir det nytt Irak? Kan ta 10 år i iran..

Nu är ju dessutom många länder i mö tvärsura på Trump.
Citera
2026-03-04, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Sant. Men när man skall köpa är skrivet i stjärnorna.

Blir det nytt Irak? Kan ta 10 år i iran..

Nu är ju dessutom många länder i mö tvärsura på Trump.

Visst är det så. Också beroende på ens horisont.
Personligen ska jag börja njuta av skörden först om 20 år
Citera
2026-03-05, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackeJocke
Ser ganska bra ut just nu
Sitt ner i båten har varit en bra regel.
Utom 1929--1932 och 1989--1992
Annars har nedgångar inte varat mer än ca ett år.
Då talar jag om börsnedgångar

Men visst den som hade kugeraktier 1929 köpta sept är inte glad 1932
Den som köpte på sej fastighetsaktier 1989 var inte så glad 1992

Annars den som hade Astra 1989 var jävligt glad 1992

Kan väl knappast ha varit jätteroligt att sitta i båten i 10 år mellan 99-09, med två stora krascher?

Min Emerging marketsfond på Avanza tog en fin smäll idag. Ned 7 %. Dock har den gått bra innan
Senast redigerad av Sebbe89 2026-03-05 kl. 13:13.
Citera
2026-03-05, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Kan väl knappast ha varit jätteroligt att sitta i båten i 10 år mellan 99-09, med två stora krascher?

Min Emerging marketsfond på Avanza tog en fin smäll idag. Ned 7 %. Dock har den gått bra innan
Okej

Näe men enligt mej tror jag inte man tjänat bättre på att köpa och sälja hysteriskt mellan 99-09
Och hade man inte hoppat in i IT-bubblan så sent som 99 klarade man sej ganska bra.
Vi kan ta 2008 rysskrisen tror jag det kallades.
Var du lugn då som kom du ur ganska bra.
Tror på långsiktighet inte ljusstumpar ( en form av teknisk analys )
Citera
2026-03-05, 14:33
Medlem
Citat:
Okej

Näe men enligt mej tror jag inte man tjänat bättre på att köpa och sälja hysteriskt mellan 99-09
Och hade man inte hoppat in i IT-bubblan så sent som 99 klarade man sej ganska bra.

Håller med och jag sparar enbart långt. Men nog finns det 10-årsperioder då det varit tufft att vara investerad.

Sen var det en vansinnig uppgång mellan 92-00 på omx. Mycket större än den vi sett under de senaste 10 åren. Vi kan ju lika gärna vara mitt i uppgången, man vet aldrig
Citera
2026-03-05, 14:42
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Okej

2008 hade vi finanskrisen med ursprung i USA:s fastighetskris. 2011 hade vi valutakrisen där sydeuropeiska länder med Grekland i spetsen höll på att gå i konkurs. 2022 anföll Ryssland Ukraina med stigande energipriser och inflation som följd.

Därutöver har vi haft en mängd kortare eller längre "kriser", t.ex. bankkrisen våren 2023 efter att amerikanska Silicon Valley Bank gått omkull. Även svenska banker gick ner kraftigt under några veckor, för att sedan återhämta sig. I dag, när bankerna står högre i kurs än nånsin, är det nästan glömt fast det bara är tre år sen.

Kriser kommer och går, men viljan att investera på börsen består. Hade man hoppat in och ut varje gång det skakar till på börsen hade man nog gått miste om mycket värdetillväxt och grämt sig ordentligt.
Citera
2026-03-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Kriser kommer och går, men viljan att investera på börsen består. Hade man hoppat in och ut varje gång det skakar till på börsen hade man nog gått miste om mycket värdetillväxt och grämt sig ordentligt.

Det finns ju de som påstar att de investerare som det går allra bäst för är döda. Det är naturligtvis en tillspetsning men illustrativt för det du pekar på: att sitta still i båten över tid är som regel en god idé - beroende på vad man har investerat i, naturligtvis. Har du köpt in dig i AB Kött & Hyrvideo så är tiden inte den enda faktorn. S&P500 eller motsvarande index har däremot en tendens att sakta men stadigt växa över tid, dippar eller "krascher" till trots.
Citera
2026-03-05, 21:23
Medlem
Den här gången är det på riktigt, rädda era pengar placera förståndigt! 100% räntefonder, både pension och privat sparande!
Citera
2026-03-06, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
2008 hade vi finanskrisen med ursprung i USA:s fastighetskris. 2011 hade vi valutakrisen där sydeuropeiska länder med Grekland i spetsen höll på att gå i konkurs. 2022 anföll Ryssland Ukraina med stigande energipriser och inflation som följd.

Därutöver har vi haft en mängd kortare eller längre "kriser", t.ex. bankkrisen våren 2023 efter att amerikanska Silicon Valley Bank gått omkull. Även svenska banker gick ner kraftigt under några veckor, för att sedan återhämta sig. I dag, när bankerna står högre i kurs än nånsin, är det nästan glömt fast det bara är tre år sen.

Du talar så klokt!
Buffet sa: börsen är platsen där pengar går från de otåliga till de tålmodiga
Citera
2026-03-06, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Håller med och jag sparar enbart långt. Men nog finns det 10-årsperioder då det varit tufft att vara investerad.

Sen var det en vansinnig uppgång mellan 92-00 på omx. Mycket större än den vi sett under de senaste 10 åren. Vi kan ju lika gärna vara mitt i uppgången, man vet aldrig
Precis och ska du sälja en aktie för att sedan köpa tillbaka den billigare, måste du pricka två tillfällen.
1. När det är bäst eller iallafall nästan bäst att sälja på topp
2. När det är bäst eller iallafall nästa bäst att köpa i botten.

Håller man i sina investeringar så behöver man inte dessa två tillfällen.
Man ska bara sälja när man behöver pengarna eller vill göra något för dem.
Eller att det är en dålig investering man inte alls vill se igen. Bort för evigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in