Citat:
Ursprungligen postat av
Petitoo
Synd att inte alla barn får samma fokus som i "fallet Elsa". Jag hörde radiodokumentärserien och det slog mig hur jobbig morsan ändå är. Kan och vet allt. På till hundra procent. Detta har läkarna stört sig på. Visst det är kanske inte juste men hon borde backa. En annan grej är detta med att Elsa har två pappor. Det är sjukt att den biologiske pappan inte tagit steg framåt och tar avstånd från morsans ettrighet. Istället får Elsa lämna dem för att bo annanstans. Om bara den biologiske (den enda) pappan tog sitt ansvar. Jag har aldrig använt ordet cuck men lutar åt det.
Det har fastställts att LVU ska fortsätta i hemmet (dock ej fastställt när). Elsa kommer flytta hem till sin biologiska pappan och umgängesbegränsningen med mamman kommer högst troligen kvarstå. Kravet för att få igenom detta kommer med all säkerhet vara att pappan (och Elsa) inte får ha någon form av kontakt med mamman (förutom den som så redan är etablerad sedan tidigare via socialtjänsten). Det ska bli mycket spännande att se om detta ens är genomförbart om man utgår från dynamiken som verkar ha funnit mellan mamman och bio-pappan.
I Kaliber framgick det även att bio-pappan tidigare haft mycket kontakt med sjukvården kring Elsa men att det sen upphört helt och att han och hållet lagt över all kontakt och ansvar på mamman.