Citat:
Ursprungligen postat av
Ledsensomfan
Vilket jävla krig detta utvecklat sig till. Korkat av Iran att attackera alla grannländer. Inte smart. De får ju bara fler och fler emot sig. Nästa land att attackera Iran är garanterat Saudiarabien.
Kanske, men USA vill ha "limited war" (Begränsat krig i tid och rum) medan Iran vill ha totalt krig, som drar ut på tiden och ökar i rum. Gärrna att det blir religiöst. USA har med största säkerhet inte den politiska viljan för ett långt krig. Medan Iran har det. De slås för sin överlevnad.
Om Saudi angriper finns det ökade chanser att det iranska folket ställer sig bakom regimen. Sunni mot Shia och att Saudi är inte lika professionella så risken för fler "flickskolor" bombas ökar. En av de stora frågorna i det här kriget är hur kommer det iranska folket reagera. Det finns videos på både arga iranier över ledarens död och de som är glada.
Iranska regimen är desperat, då tar man till desperata handlingar. Kommer deras strategi fungera? Troligen inte men jag är inte 100 procent säker på att det kommer att misslyckas.
Jag hoppas att Iranska regimen faller, En demokratisk regim kommer till makten och Iran kan bygga upp sitt land. Men jag är inte ens säker på att regimen faller. Det andra är extremt osäkert.