2026-03-04, 06:38
Medlem
Jag äger inga stålverk eller andra andra koldioxidutsläppskällor.

Följdaktligen betalar jag heller inget direkt för utsläppsrätter.

Däremot är jag en relativt stor skogsägare.
Nu kommer det märkliga i sammanhanget. Jag som, genom mitt skogsbruk, ser till att skogen tar upp koldioxid ska plötsligt tvingas att dela med mig till kreti och pleti av de positiva effekterna och det utan ersättning.

Vore det inte mer logiskt att de som ville ta del av de positiva effekter också i så fall betalade för dessa? Skogen ägs av mig och inte av ex någon miljömupp på Södermalm i Stockholm.

De tvingades således att köpa koldioxidsänkor från mig. Varje år betalar de in en summa för att deras privata koldioxidutsläpp skulle tas om hand.

Jag som person är förmodligen en enda stor koldioxidsänka genom mitt skogsägande och ser det enbart som provocerande att gatans parlament plötsligt anser sig äga min skog just i det avseendet.
Citera
2026-03-04, 06:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Skogen fångar koldioxid när den växer men släpper sen ut när den avverkas, eldas, sågas osv så det går nog jämt upp i det långa loppet.
Citera
2026-03-04, 06:54
Medlem
Tidvinds avatar
Trodde detta hade att göra med allemansrätten.

Hursomhelst, om du är missnöjd med ditt skogsägande så är det bara att sälja skogen.
Citera
2026-03-04, 06:56
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Skogen fångar koldioxid när den växer men släpper sen ut när den avverkas, eldas, sågas osv så det går nog jämt upp i det långa loppet.

Var tvungen att googla detta påstående och blev rätt paff att du hade rätt
Citera
2026-03-04, 07:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans

Tyvärr är det sant så frågan är om det inte är bättre att vara tyst än att få betala för utsläppen sen när du vill avverka.

Det viktigaste för skogsägare annars är väl att se till så inte några fridlysta fåglar eller växter tar sig in i skogen då man plötsligt inte ens kan avverka.
Tycker faktiskt synd om er skogsägare då detta tycks ha satts i system och kan mer eller mindre ta bort all vinst med att faktiskt äga skog.
Citera
2026-03-04, 07:16
Medlem
Citat:

Fast om du ersätter plast och andra produkter med skogsprodukter så tränger du ju undan en hel del andra koldioxidskapande produkter. Trähus som kan vara beständiga i rätt vård tränger ut betong. Träflis som eldas upp tränger också till viss del undan olja.
Citera
2026-03-04, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Trodde detta hade att göra med allemansrätten.

Hursomhelst, om du är missnöjd med ditt skogsägande så är det bara att sälja skogen.

Nog får du gärna plocka bär och svamp men det är en helt annan sak än att snylta på koldioxidsänka.
Citera
2026-03-04, 07:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Fast om du ersätter plast och andra produkter med skogsprodukter så tränger du ju undan en hel del andra koldioxidskapande produkter. Trähus som kan vara beständiga i rätt vård tränger ut betong. Träflis som eldas upp tränger också till viss del undan olja.

Absolut, det finns fördelar så jag är inte emot skogen och er skogsägare då jag älskar att vandra runt och låna lite av vad skogen erbjuder såsom svamp, bär och annat.
Citera
2026-03-04, 07:27
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Det går inte jämt upp då skogen växer under kanske 50 år innan den avverkas. Så de tar åt sig mer än vad den släpper ut som är mer engångsutsläpp.
Citera
2026-03-04, 07:27
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Låt staten beslagta all Sveriges skog, så löser vi TS gnällproblem

Skogsägare, vilket jävla pack.
Citera
2026-03-04, 08:38
Avstängd
jakirosmothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Skogsägare, vilket jävla pack.

håller med tur vi har allemansrätten så vi kan nyttja packlets "egendom"
Citera
2026-03-04, 09:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
... det går nog jämt upp i det långa loppet.
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Inte så bra eftergooglat i så fall, för det är inte helt riktigt. Totala biomassan ökar, det lärde vi oss i en annan tråd härom dagen (FB, Hur kan svenska skogen/marken nettobinda 50 Mton CO2, år efter år?), och även virkesförrådet ökar. Skogen tar upp långt mer koldioxid än vad som släpps ut från avverkning och nedbrytning och det som går till virke är sen i hus möbler etc kanske upp till sekler. Och som nån sade kan det vara istället för annat såsom cement, plast etc som är värre ur koldioxidaspekten. Så vi har dels att det blir mer skog, dels den långa tidsaspekten, och därtill att bindningen sker i rötter och mark också under trädet - man rycker ju inte upp träden när de avverkas. Så det blir för slarvigt att i fikarummet kasta ur sig att det går jämnt upp (visst vi kan ju säga att en dag sväljer solen jorden också, så går det jämnt upp). Värna om skogen. 70 procent av landet består av. Angrip den helvetiska plasten istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in