2026-03-04, 05:36
Avstängd
Silltunnas avatar
Tänkte gå in till en optiker och köpa på mig några glasögon. Har eget recept så synundersökning skiter jag i. Tänkte även på de där tillvalen av själva glasen (antireflex/repskydd) som alla erbjuder, och som gör glasögonen dubbelt så dyra. Måste man verkligen ha det? Blir det jättestor skillnad på att köra utan?
Citera
2026-03-04, 05:41
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Tänkte gå in till en optiker och köpa på mig några glasögon. Har eget recept så synundersökning skiter jag i. Tänkte även på de där tillvalen av själva glasen (antireflex/repskydd) som alla erbjuder, och som gör glasögonen dubbelt så dyra. Måste man verkligen ha det? Blir det jättestor skillnad på att köra utan?
Nej det måste du inte.
Nu var det väl 10 år sedan eller så men jag beställde glasögon utan antireflex och repskydd, när jag fick dem stod det på beskrivningen i alla fall. Utan pristillägg. Antireflex är bara för du skall se bra ut på foton och vem bryr sig?

Har du behandlingarna och tvättar dem i för varmt vatten krackelerar behandlingen och det går knappt se genom dem.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-03-04 kl. 05:44.
Citera
2026-03-04, 06:13
Medlem
Onanikrems avatar
Har du redan recept så kolla upp på nätet. Jag brukar köpa glasögon från Lensway men det finns även andra. Ungefär halva priset som om du går till en optiker i köpladan.
Citera
2026-03-04, 06:26
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Antireflex skulle jag kraftigt rekommendera. Det handlar om några hundralappar och är en liten utgift i sammanhanget. Att allting i omgivningen reflekteras hejvilt i ögonvrårna är fruktansvärt irriterande och gör glasögonen i det närmaste obrukbara.
Citera
2026-03-04, 06:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Antireflex skulle jag kraftigt rekommendera. Det handlar om några hundralappar och är en liten utgift i sammanhanget. Att allting i omgivningen reflekteras hejvilt i ögonvrårna är fruktansvärt irriterande och gör glasögonen i det närmaste obrukbara.
Haft glasögon sedan jag var fem år, då fanns inte antireflex. Köpt det någon gång sedan jag började köpa glasögon själv, enda skillnaden var att man såg inte ut som Carpenters The Thing på bilder.
Har varken eller på mina nuvarande glasögon och det fungerar hur bra som helst. Rör man sig ofta i sandstormar så kan väl antirep vara bra, annars byter man oftast glasögon var tredje år i alla fall, lite beroende på i vilken ålder man är då synen förändras.
Citera
2026-03-04, 06:51
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Haft glasögon sedan jag var fem år, då fanns inte antireflex. Köpt det någon gång sedan jag började köpa glasögon själv, enda skillnaden var att man såg inte ut som Carpenters The Thing på bilder.
Har varken eller på mina nuvarande glasögon och det fungerar hur bra som helst. Rör man sig ofta i sandstormar så kan väl antirep vara bra, annars byter man oftast glasögon var tredje år i alla fall, lite beroende på i vilken ålder man är då synen förändras.
Fast idag är det ofta plastglas som har en högre blankhet än äldre typer av glasögon där glasen var riktigt glas. Åtminstone om man går till de större lågpriskedjorna.

Repskyddet hade jag skippat. Är man försiktig med sina ägodelar så behövs det sällan men antireflexbehandlingen hade jag personligen aldrig snålat in på utom möjligen om det handlat om ett par väldigt specifika läsglasögon som bara ska användas en kort stund i sängen om kvällarna. Skulle jag ha på mig dem ute eller framför skärmar hade antireflexbehandling varit en låg kostnad för att slippa störa sig på plötsliga blänk och reflexer hela tiden.
Citera
2026-03-04, 07:45
Medlem
Citat:
Fast idag är det ofta plastglas som har en högre blankhet än äldre typer av glasögon där glasen var riktigt glas. Åtminstone om man går till de större lågpriskedjorna.

Repskyddet hade jag skippat. Är man försiktig med sina ägodelar så behövs det sällan men antireflexbehandlingen hade jag personligen aldrig snålat in på utom möjligen om det handlat om ett par väldigt specifika läsglasögon som bara ska användas en kort stund i sängen om kvällarna. Skulle jag ha på mig dem ute eller framför skärmar hade antireflexbehandling varit en låg kostnad för att slippa störa sig på plötsliga blänk och reflexer hela tiden.

Kan inte annat än hålla med dig om allting du skriver här.
Citera
2026-03-04, 08:20
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Är det dyra glasögon så kan både repskydd och antireflex vara bra.
Citera
2026-03-04, 08:20
Medlem
immenhusens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Kan inte annat än hålla med dig om allting du skriver här.

Samma här. Väl rutet!

/AI
Citera
2026-03-04, 08:46
Medlem
Citat:

Inte nödvändigt men hos en del ingår det i priset
Citera
2026-03-04, 09:40
Medlem
NyaHenriksss avatar
Absolut inga tillval!
Idag kan man köpa kompletta glasögon, bågar med enkelslipade glas för 399kr. Då får man även ett par extra inkluderat i priset.
Två par för 399kr alltså.
Efter två år köper man två nya par och så snurrar det på.
Har man riktigt taskig syn får man väl välja extra tunna och betala extra.
Citera
2026-03-04, 09:54
Medlem
PreciousCobras avatar
Jag handlar uteslutande från "märkesoptiker" och skulle personligen inte skippa varken anti-reflex eller repskydd då det utgör en så liten kostnad av totalen.
Om jag trots detta skulle behöva prioritera skulle jag valt bort repskyddet. Jag har aldrig lyckats repa mina (kanske med anledning av skyddet) och tror inte att de är SÅ känsliga eller att de är väldigt exponerade för rep-risk.

Viktigare blir att tänka på hur du tar hand om glasen för att slippa krakelering vilket gör glasögonen permanent dimmiga. Krakelering kan uppstå av höga temperaturer vid rengöring eller om man håller ansiktet för nära när ugnsluckan öppnas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in