2026-03-03, 19:50
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det påstås ju att de flesta använder ai-botarna som en sorts google - och det ligger kanske mycket i det.

Frågan är då - hur skriver man prompter på bästa sätt.

Jag snubblade över en tråd på X som har några tips: https://x.com/AarivKhanna/status/2028768007020065064
Bl a skriver han att man ska skriva "Act like", "Write in the style of", "Compare the pro and con of".

Finns det någon här som har bra tips på hur man ska skriva?
Skiljer det något beroende på vilken bot man använder?

OBS! Detta är inte tråden där man skriver vad man tycker om olika bottar, AI i allmänhet, eller andra käpphästar. Tråden handlar ENBART om att skriva promptar.
Citera
2026-03-03, 20:23
Medlem
kalkryggars avatar
Posten du länkar avslutar med

"Here are 8 advanced commands that will make GROK work at its full potential:"

Men sen står det ju inget.

Annars så beror det på vad du har för avsikt att göra. Om det bara är lite allmänt informationssökande du ska göra så kan du chatta som om det vore en person. Tänk på att dina syftningar och nyanser betyder något.
Citera
2026-03-03, 20:26
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Jag använder "vibe" rätt mycket, verkar vara det nya ordet för style.
Jag undviker ( ), vissa program kan misstolka.
så [ ] funkar bättre.
Citera
2026-03-03, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Det påstås ju att de flesta använder ai-botarna som en sorts google - och det ligger kanske mycket i det.

Prompt engineering best practices for ChatGPT
https://help.openai.com/en/articles/10032626-prompt-engineering-best-practices-for-chatgpt

Kan den artikeln vara dig till någon hjälp?

Jag har själv noterat två saker när jag använder ChatGPT: 1) som jag frågar får jag svar, och 2) ju längre en och samma konversation pågår, desto sämre precision i svaren. Jag vill minnas att det var en grupp forskare som hade kommit fram till samma slutsats. Min poäng är i vilket fall som helst att det inte bara är hur man skriver prompter, utan även hur länge man gör det.
Citera
2026-03-03, 22:58
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Posten du länkar avslutar med

"Here are 8 advanced commands that will make GROK work at its full potential:"

Men sen står det ju inget.

Annars så beror det på vad du har för avsikt att göra. Om det bara är lite allmänt informationssökande du ska göra så kan du chatta som om det vore en person. Tänk på att dina syftningar och nyanser betyder något.

Du får scrolla ner, han har 8 svar.

Absolut, avsikten är viktig, men jag tror att det finns bättre och sämre sätt att skriva. Jag är själv ingen expert på det, men försöker lära mig.
Citera
2026-03-03, 22:58
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Prompt engineering best practices for ChatGPT
https://help.openai.com/en/articles/10032626-prompt-engineering-best-practices-for-chatgpt

Kan den artikeln vara dig till någon hjälp?

Jag har själv noterat två saker när jag använder ChatGPT: 1) som jag frågar får jag svar, och 2) ju längre en och samma konversation pågår, desto sämre precision i svaren. Jag vill minnas att det var en grupp forskare som hade kommit fram till samma slutsats. Min poäng är i vilket fall som helst att det inte bara är hur man skriver prompter, utan även hur länge man gör det.

Ja, det var en intressant artikel.

Sen är det kanske inte bara för mig som jag tänkte tråden skulle fungera för. Alla som använder bottar bör väl förkovra sig i hur man skriver?
Citera
2026-03-03, 23:18
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Du får scrolla ner, han har 8 svar.

Absolut, avsikten är viktig, men jag tror att det finns bättre och sämre sätt att skriva. Jag är själv ingen expert på det, men försöker lära mig.

Det går inte att scrolla på den sidan. Det absolut sista som står är "Read 7 replies"
Klickar jag på den så står det att jag måste skapa konto för att fortsätta.

Sen står det inte en enda bokstav till på hela webbsidan.
Citera
2026-03-04, 00:03
Medlem
HerrTragisks avatar
Det viktigaste är att skriva lagom långa promter. Det blir bäst. Typ mellan 5-10 korta meningar.

Sen får man känna in hur duktig AI:n (den AI du pratar med för stunden) är på att "minnas".

Man kan behöva upprepa saker om och om igen om AI:n är "glömsk". Jag antar man får bättre resultat om man betalar och därmed reserveras mer minne till just din chatt.

Så man kan behöva använda tre meningar för att repetera information och kanske två meningar för att lägga till ny. Typ.
Citera
2026-03-04, 00:05
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det går inte att scrolla på den sidan. Det absolut sista som står är "Read 7 replies"
Klickar jag på den så står det att jag måste skapa konto för att fortsätta.

Sen står det inte en enda bokstav till på hela webbsidan.

Mokej, jag är förvisso inloggad på X.

Utan att citera för mycket så har han 8 punkter; "Act as", "Break answer down", "Write in style of", "Turn into guide", "Ask clarifying questions", "Give solutions", "Analyze", "Cons and pros".

Men, oavsett vad han skrivit, vad gör ni när ni ska skriva bättre prompter?
Citera
2026-03-04, 00:28
Medlem
Citat:

Jag snubblade över en tråd på X som har några tips: https://x.com/AarivKhanna/status/2028768007020065064
Bl a skriver han att man ska skriva "Act like", "Write in the style of", "Compare the pro and con of".

Finns det någon här som har bra tips på hur man ska skriva?
Skiljer det något beroende på vilken bot man använder?

OBS! Detta är inte tråden där man skriver vad man tycker om olika bottar, AI i allmänhet, eller andra käpphästar. Tråden handlar ENBART om att skriva promptar.
Finns kurser om det på Udemy. Brukar kosta en så där 100 kr när dom har rea. Deras kurser brukar kunna vara ganska bra. Så det är nog "bästa" sättet just nu. Men kolla recensionerna.
Citera
2026-03-04, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Finns kurser om det på Udemy. Brukar kosta en så där 100 kr när dom har rea. Deras kurser brukar kunna vara ganska bra. Så det är nog "bästa" sättet just nu. Men kolla recensionerna.
Betala för att lära sig hur man skriver frågor. Nu har vi ett nytt område där HR folk kan omutbilda sig.
Burkar alltid fråga: Have this : "...". how can it be improved or solved. Löser 9/10 problem
Citera
2026-03-04, 01:04
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Var tydlig och ange kontext. Vem är texten till för och i vilket sammanhang ska den användas.

Det går ju alltid att fråga valfri LLM om detta. Varför skulle den vilseleda sin användare om hur den bäst används?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in