Citat:
Ursprungligen postat av
Snorren-Kukegaard
Å ena sidan tycker jag att man kan skippa den där lagen, men å andra sidan så skulle det göra att prostitutionen ökar.
Lagen behöver inte skippas, det finns fall av tvingad prostitution där den skulle kunna göra nytta. Den behöver snarara skrivas om att endast gälla i dessa fall.
Ännu viktigare än det tror jag är att politiker och media tonar ner det hat och den häxjakt som de bedriver mot sexhandel. Den ger en helt felaktig bild av problemen, och tvingar fram felprioriteringar av polisen.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/stockholm/2026/mars/misstankt-koppleri-pa-tre-massagesalonger-i-vastra-stockholm/
De skriver att först nu, efter 25 år av sexköpslagen går de på det första fallet där någon bedrar tjejerna genom att sätta dem i spelskulder och pressa dem att sälja sex för att kunna betala dem.
Tänk vad mycket nytta en sådan som Simon Häggström hade kunnat göra under dessa åren om han inte ägnat sig åt sitt korståg mot sexköp.
Man har i Sverige bitit sig fast i nuvarande version av lagen på rent ideologiska grunder, och för att man identifierar sig med den moralistiska och nedsättande syn på sexhandel och sexsäljare som följer med den. Det har blivit som en religion, där brottet anses hädelse mot doktrin.
Nu är man för djupt investerad i det för att kunna erkänna sitt misstag.
Citat:
Men jag försöker sätta mig in i hur jag skulle känna om min egen dotter hamnade snett, i droger och prostitution. Då hade jag nog velat slå ihjäl alla torskar som rörde henne.
Såklart, men det är knappast något som nuvarande sexköpslag skulle hjälpa dig med. Snarare skulle du få se de som försett din dotter med droger, och pressat henne in i prostitution, gå fria då fall läggs ner i brist på bevis, medans polisen lägger tiden på att se vilka som dubbelswishat på en massagesalong på andra sidan gatan.
Därtill tror jag inte att en sådan förändring av lagen skulle leda till varken fler eller färre sexköp. Det styrs inte av efterfrågan så som politiker ofta felaktigt vill göra gällande. Det är inte en tillverkningsindustri.
Det finns i Sverige en befolkning som utgör en potentiell marknad för de som ägnar sig åt trafficking och liknande. Befolkningen ökar så sakta. Det gör den även med sexköpslagen. De främsta skälen att det är så vanligt i Tyskland exempelvis, är att de har Europas största befolkning, och därtill långa landgränser mot öst och syd.
Här i Sverige lever vi relativt skyddat, men det har inget med sexköpslagen att göra.