2026-03-03, 18:08
Medlem
StoreSvartes avatar
Nu har jag sökt på internet och vissa sidor säger ja och vissa sidor säger nej. ChatGPT säger ja ibland och nej ibland. Jag håller på att bli helt snurrig.

Om jag vinner stort på en trisslott, måste jag skatta på vinsten? Vad säger lagen?
Citera
2026-03-03, 18:09
Medlem
Köp en trisslott det brukar stå på baksidan av lotten!
Citera
2026-03-03, 18:09
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Nu har jag sökt på internet och vissa sidor säger ja och vissa sidor säger nej. ChatGPT säger ja ibland och nej ibland. Jag håller på att bli helt snurrig.

Om jag vinner stort på en trisslott, måste jag skatta på vinsten? Vad säger lagen?
Killgissningen säger nej då det inte är någon prestation som utförts.
Citera
2026-03-03, 18:12
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:

Ingen skatt på "turspel" men om du lever på försörjningsstöd så kommer du få avstå det tills vinsten är slut.
Citera
2026-03-03, 18:24
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det var väl någon som kontaktade skatteverket när han vann en massa månadspengar, det slutade med att han skulle betala skatt, hade han låtit bli att kontakta dom hade han sluppit. Detta fritt ur minnet utan att googla först eftersom jag är lat idag och kan ta diverse påhopp om hur fel jag har.
Citera
2026-03-03, 18:28
Medlem
StoreSvartes avatar
Ni spekulerar ju bara. Jag blir ju bara mer förvirrad nu.
Citera
2026-03-03, 18:34
Medlem
Ingen skatt, svenska spel betalar redan spelskatt till staten 22% precis som alla andra aktörer med svensk spellicens.
Citera
2026-03-03, 18:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Nej, du skattar inte på en trissvinst.

Om du gör en riktig sökning istället för AI-skit så ser du enkelt att så är fallet.

T.ex:

https://sverigesforetag.se/vinstskatt-lotteri/
Citera
2026-03-03, 18:37
Medlem
diseuses avatar
Inkomstskattelagens kapitel 8 har titeln ”Inkomster som är skattefria”.

Där står så här (Inkomstskattelagen, 8 kap. 3 §):
Vinster i lotterier och kombinationsspel samt vid vadhållning är skattefria om
  • spelet tillhandahålls av någon som har licens enligt spellagen (2018:1138) och spelet kräver licens enligt samma lag,
  • spelet tillhandahålls i Sverige och spelet inte kräver licens enligt spellagen, eller
  • spelet tillhandahålls i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) och spelet inte kräver licens i Sverige.

Vinster vid vinstdragning på premieobligation är skattefria om vinstdragningen avser svenska premieobligationer eller om premieobligationen ställts ut i en stat inom EES.
Som framgår av Spelinspektionen har Svenska spel (som ligger bakom trisslotten) en sådan licens (se här) och det krävs också enligt lag att de ska ha licens. Så då omfattas det av första punkten ovan.
Citera
2026-03-03, 18:38
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Om det är slumpen som avgör om du vinner är det en lotterivinst. Du ska vanligtvis inte betala skatt på en lotterivinst men i vissa fall ska du deklarera och betala skatt som inkomst av kapital. För att veta vilka vinster i lotterier du ska betala skatt på finns mer information under avsnittet om spelvinster på denna sida.

https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/vinsterispelochtavlingar.4.7459477810df5bccdd48000 15166.html#spelvinster

Eftersom Triss anordnas av Svenska Spel som har licens och riktar sig till den svenska spelmarknaden behöver du inte betala skatt på en trissvinst.
Citera
2026-03-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det var väl någon som kontaktade skatteverket när han vann en massa månadspengar, det slutade med att han skulle betala skatt, hade han låtit bli att kontakta dom hade han sluppit. Detta fritt ur minnet utan att googla först eftersom jag är lat idag och kan ta diverse påhopp om hur fel jag har.

Minns det för typ 20 år sen. Fritt från mitt minne berodde det på att vinnaren kontaktade rsv och frågade vad som gällde och var dessutom korkad nog att presentera sig med namn som de noterade. De tolkade det sedan som en tillgång trots att det inte var utbetalt ännu osså blev det förmögenhetsskatt.

Den skatten är ju dock avskaffad nu så kan inte hända igen.
Citera
2026-03-03, 18:58
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Inkomstskattelagens kapitel 8 har titeln ”Inkomster som är skattefria”.

Där står så här (Inkomstskattelagen, 8 kap. 3 §):
Vinster i lotterier och kombinationsspel samt vid vadhållning är skattefria om
  • spelet tillhandahålls av någon som har licens enligt spellagen (2018:1138) och spelet kräver licens enligt samma lag,
  • spelet tillhandahålls i Sverige och spelet inte kräver licens enligt spellagen, eller
  • spelet tillhandahålls i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) och spelet inte kräver licens i Sverige.

Vinster vid vinstdragning på premieobligation är skattefria om vinstdragningen avser svenska premieobligationer eller om premieobligationen ställts ut i en stat inom EES.
Som framgår av Spelinspektionen har Svenska spel (som ligger bakom trisslotten) en sådan licens (se här) och det krävs också enligt lag att de ska ha licens. Så då omfattas det av första punkten ovan.

Då har jag fått svar på min fråga.

Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här