2026-03-03, 15:05
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Britterna skickar krigsfartyg till Cypern för att försvara sina baser där som attackerats av Iran. Det känns som vi kommer närmare och närmare ett nytt världskrig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ok8lbw/israel-har-attackerat-iran

Kanske närmar sig lite, men ändå en bit ifrån. Det som skulle kunna lösa ut ett globalt krig är om Kina beslutar sig för att invadera Taiwan och att USA och några länder till beslutar sig för att försvara den taiwanesiska befolkningen.
Citera
2026-03-03, 15:15
Medlem
HomoDeuss avatar
Kan vi inte få lite realtidsuppdateringar på allt som bombas i Iran? 😋
Citera
2026-03-03, 15:17
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
hahaha.

jag antar att du inte förstår skillnaden på , en cyckel, en lastbil, en missilplattform?
Jag förstår skillnaden alldeles utmärkt. Frågan är om du förstår skillnaden mellan en analogi och ett resonemang.

Mitt argument började (om du minns) med billiga masstillverkade missilplattformar och utvecklades till att handla om decoys, krigslist och rationell krigsekonomi, vilket är historiskt välbelagt. Du bemöter inget av det - och ditt missriktade försök till ironi landar därefter, milt uttryckt, platt. Jag ser självfallet skillnaden, frågan är om jag skulle göra det en mil upp i luften, stressad, med adrenalin forsande i systemet och algoritmbaserade målidentifieringssystem som enda stöd. Jag är inte så säker på det.

Sluga iranier bygger just dessa decoys för att göra den skillnaden osynlig i fält. Varför du ser en brist i mitt resonemang här kan jag inte riktigt svara på, däri ligger ju själva poängen. Så motfrågan du ställer bekräftar endast för mig att du inte bara missförstod det utan att du har genuina brister i läsförmåga och inte alls är den champion i "mönsterigenkänning" du tidigare utgav dig för att vara. Långtifrån.

Med det sagt...efter ungefär 150 oneliners i den här tråden är det faktiskt svårt att avgöra om du missförstod mig medvetet eller inte. Klart är i alla fall att du är ute på ett eget litet jihad nu så jag tänker inte ställa mig i din väg och bli DDoS-attackad igen, så stick och brinn pissluffare.
Citera
2026-03-03, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Iranska kurdistan är inte ens 2% av Iran.
Blir det inbördeskrig kommer kurderna bli erbjudna vapenvila mot att de blir lämnade ifred i Kurdistan.
Sen när inbördeskriget är över kommer de göra en deal med den som vinner.

Har ni inte lärt er nånting av Irak och Syrien?

Om det blir ett inbördeskrig i Iran så bör man hålla ett öga på Khuzestan även känt som Arabistand.
Det är den delen av Iran som har mest arabisk befolkning som ofta är emot det Persiska styret.

Det är en historia sen 1920 talet med uppror, revolt osv. När Irans ambassad i London ockuperades 1980 så var det en grupp från Khuzestan som utförde aktionen. Habib Chaab som var svensk medborgare var ju en ledare för en motståndsrörelse med rötter i Khuzestan. Han kidnappades i Turiket och togs till Iran där han blev avrättad för några år sedan.
Citera
2026-03-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Jag förstår skillnaden alldeles utmärkt. Frågan är om du förstår skillnaden mellan en analogi och ett resonemang.

Det framgår inte på något sätt att du gör det dock, men du har givetvis rätt till dina känslor.

Citat:
Mitt argument började (om du minns) med billiga masstillverkade missilplattformar och utvecklades till att handla om decoys, krigslist och rationell krigsekonomi, vilket är historiskt välbelagt. Du bemöter inget av det - och ditt missriktade försök till ironi landar därefter, milt uttryckt, platt. Jag ser självfallet skillnaden, frågan är om jag skulle göra det en mil upp i luften, stressad, med adrenalin forsande i systemet och algoritmbaserade målidentifieringssystem som enda stöd. Jag är inte så säker på det.

Vet inte riktigt om jag behöver bemöta dina substanslösa känslor och åsikter. några 100`000 lastbilar som byggt som till vapenplatformar finns naturligtvis inte.

Det är , hör och häpna, inte en tysk kejserlig soldat i en luftablong och med en telskopkikare som sköter målidentifiering....

Citat:
Sluga iranier bygger just dessa decoys för att göra den skillnaden osynlig i fält. Varför du ser en brist i mitt resonemang här kan jag inte riktigt svara på, däri ligger ju själva poängen. Så motfrågan du ställer bekräftar endast för mig att du inte bara missförstod det utan att du har genuina brister i läsförmåga och inte alls är den champion i "mönsterigenkänning" du tidigare utgav dig för att vara. Långtifrån.

Du är medveten om att dessa snickrande iranier är observerade redan när du röjer platsen för dina "decoys"? och att det inte är en tysk kejserlig soldat i en luftablong med en telskopkikare som sköter målidentifiering`?

Citat:
Med det sagt...efter ungefär 150 oneliners i den här tråden är det faktiskt svårt att avgöra om du missförstod mig medvetet eller inte. Klart är i alla fall att du är ute på ett eget litet jihad nu så jag tänker inte ställa mig i din väg och bli DDoS-attackad igen, så stick och brinn pissluffare.

så snabbt som du överger dina argument så är det naturligtvis svårt att veta varför "onliners" är en svaghet.

klarar inte dina fantsier ens den lättaste sammanstötnigen med verklighet, så kanske de inte är så bra fantasier bara?
Citera
2026-03-03, 15:29
Medlem
Qatar har tydligen slagit mot iran. Samtidigt som kina har varnat om att lägger sig andra länder i så kommer detta att bli värre.
Citera
2026-03-03, 15:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestroo20
Qatar har tydligen slagit mot iran. Samtidigt som kina har varnat om att lägger sig andra länder i så kommer detta att bli värre.
Källa?
Allt annat är trams.
Citera
2026-03-03, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maestroo20

Iran attackerade flygplatsen i Doha, kanske därför de lägger sig i.
Citera
2026-03-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Kanske närmar sig lite, men ändå en bit ifrån. Det som skulle kunna lösa ut ett globalt krig är om Kina beslutar sig för att invadera Taiwan och att USA och några länder till beslutar sig för att försvara den taiwanesiska befolkningen.

Jag tror inte heller att risken för ett globalt krig är särskilt stor. Men jag anser absolut att detta krig tyvärr kan ha potentialen att utlösa ett globalt krig. Det har alla förutsättningar som krävs (religion, värderingar, världsåskådning, makt, naturresurser) så om tillräckligt många länder blir engagerade så kan vi ha ett riktigt storkrig.
Citera
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
https://x.com/wrightwingman/status/2028836610985398498

Det regnar fint nu över Tel Aviv Iron doom verkar inte fungera så bra

Den källan är ungefär lika pålitlig som en gammal tidning som hette En ding ding värld . Inte särskilt pålitlig.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Iran attackerade flygplatsen i Doha, kanske därför de lägger sig i.
Källa?
Citera
2026-03-03, 15:44
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Sjukt vad mycket AI-klipp det cirkulerar på nätet.

Helt hysteriskt faktiskt.

Men det är bra. Det är ett tecken på USA/Israels framgång. Och ett vanligt beteende från muslimer som behöver klistra in lejon i sina självporträtt för att må bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in